• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nya danska dieselregler

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det er ikke kun svenske biler som får afgift for kørsel i miljøzoner.

Denne artikel fortæller at 4.812 afgifter a DKK 1.500,00 er uddelt fra 1. oktober til 14. november. Så også rigtig mange danskere er uvidende om den nye regler fra 1, oktober 2023

 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag skrev till den danska myndigheten och frågade hur vi skall tolka lagstiftningen.
Uppgav att vi har en husbil från 2017, euro 6 och med en vikt på 5 ton.
Följande svar kom omedelbart:


Hej!

Tack så mycket för att du skriver oss

Detta fordon får gärna köra i miljözonerne i Danmark eftersom husbilen er från efter 2016 och samtidig är euronorm 6.
Du behöver därför inte registrera husbilen innan du köra i Danmark.

Jag önskar dig en härlig dag!

Venlig hilsen/Best regards/Mit freundlichen Grüssen
Sasja
Miljøzoner

Find mere information på vores hjemmeside: Miljøzoner
Miljøzoner
Vester Søgade 10
1601 København V
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag skrev till den danska myndigheten och frågade hur vi skall tolka lagstiftningen.
Uppgav att vi har en husbil från 2017, euro 6 och med en vikt på 5 ton.
Följande svar kom omedelbart:


Hej!

Tack så mycket för att du skriver oss

Detta fordon får gärna köra i miljözonerne i Danmark eftersom husbilen er från efter 2016 och samtidig är euronorm 6.
Du behöver därför inte registrera husbilen innan du köra i Danmark.


Jag önskar dig en härlig dag!

Venlig hilsen/Best regards/Mit freundlichen Grüssen
Sasja
Miljøzoner


Find mere information på vores hjemmeside: Miljøzoner
Miljøzoner
Vester Søgade 10
1601 København V
Då ska jag göra detsamma.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Vilket otroligt trams! Precis som om några fåtal turisters bilars utsläpp skulle ha någon betydelse för luften i storstäderna med alla andra bilar Kastrup flygplats ,övriga utsläpp och inte minst alla rökande danskar! Men det finns betydligt mera vänligt sinnade länder att besöka både i öster och söder och bra färjor både till Baltikum och Polen!
Det är väl ingen skillnad i detta fall mot alla andra länders miljözoner. I Stockholm kommer det snart att finnas en zon bara för elbilar. Liknande regler har ju funnits sen länge runt i Europa och reglerna gäller lika oberoende om man är turist eller inte. Jag har svårt att se att Danmark urskiljer sig i sättet att kräva regelefterlevnad.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Hmm
vår är från 2013 och euro 5
kanske dags att byta husbil;)
Jag registrerade vår Euro 5 från 2013 manuellt idag. De begärde en kopia på registreringsbeviset, vilket jag laddade upp i slutet på registreringen. Efter några timmar fick jag ett mejl att allt var godkänt och klart. Detta gäller i 5år enligt mejlet.
Fiat Euro 5 har partikelfilter, så ni vet.
Mvh Per
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Råkade hamna i miljözon i Odense för något år sedan och Garmin protesterade villt. Tog mig därifrån så snabbt jag kunde, hade ingen aning om vad som gällde och allt var en överraskning för mig.
Nu verkar det som om jag kan köra som jag vill, utan någon registrering i Danmark, med vår MAN/Knaus 2021.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Råkade hamna i miljözon i Odense för något år sedan och Garmin protesterade villt. Tog mig därifrån så snabbt jag kunde, hade ingen aning om vad som gällde och allt var en överraskning för mig.
Nu verkar det som om jag kan köra som jag vill, utan någon registrering i Danmark, med vår MAN/Knaus 2021.
Du ska se att de snart hittar på något nytt med euro 7 eller 8 eller så enbart el.......
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis en bil i Danmark ikke er "født" med Euro 5, så skal det fremgå af registreringsbeviset.

Det vil sige, at hvis man eftermonterer partikelfilter, så skal bilen omsynes, og i synshallen sørger de så for registreringen af partikelfilteret.

Måske er det også sådan i Sverige?
 
Toppen