• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till husbilen.

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Jag har haft Michelin med samma "bulor på sidan ,detta är inget fel som Montreal säger, frågade en däcksverkstad och även bilprovning när jag såg det första gången, alla ansåg detta normalt.
Däcken rullade i 7år 7000mil, utan problem.
Ok om det ska vara så, men jag har svårt att acceptera att åka omkring med bulor på däcken. Men är det så ska vara så är det så.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Konstigt konstruktion om inte däcket håller kvar sin ursprungliga form från tillverkningen.
Ja jag slipper då bekymmer med det då jag inte åker på cp däck.

CG

Ok om det ska vara så, men jag har svårt att acceptera att åka omkring med bulor på däcken. Men är det så ska vara så är det så.
Jag förmodar att det är de extra förstärkningslager som finns i däcksidorna på CP-däcken, så inget att oroa sig för det gör bara däcken
stabilare och mindre ömtåliga!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok om det ska vara så, men jag har svårt att acceptera att åka omkring med bulor på däcken. Men är det så ska vara så är det så.
Nu är det inte stora bular,utan dessa syns i vissa vinklar bara, är det STORA bulor ska du inte köra med dom.
 
Senast ändrad:

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
På min är det endast CP-däck uppförd i helbilsgodkännandet - en dimension - och där blir effekten att det inte går att byta till något annat. Det har inte nått att göra med datum utan vilka dimensioner/egenskaper som tillverkaren tagit med i helbilsgodkännandet.
En fundering om jag blir stoppad på vintern eller besiktar med dubbdäcken ? Är det undantag vinterhalvåret?
CG
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag har tidigare frågat Transportstyrelsen, angående något annat än däcksutrustning, om vilka ändringar får göras på ett fordon som är "Helbilsgodkänt". Svaret kom sent omsider och var väldigt luddigt. Tydligen finns det utrymme för tolkningar som de inte vill, eller kan, svara på.
Se här var svaret:

"Kort kan jag ändå säga att det helt enkelt är fordonsförordningens (2009:211) 4 kap. 20§ som blir gällande, alltså registreringsbesiktning om fordonet ändras från sitt tidigare utförande. Beroende på typ av ändring och dess omfattning kan paragrafen tolkas att det i vissa fall inte behövs nytt godkännande i registreringsbesiktning. Tolkningen blir i första hand fordonsägarens men där kan också polis och besiktningsföretag göra sin tolkning, möjligen med annan bedömning."

Min bedömning är att det inte kan vara något problem att utrusta bilen med andra däckstyper så länge de uppfyller belastningsindex och andra regler så som rullomkrets, sommar- och vinterdäck etc.
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Jag har tidigare frågat Transportstyrelsen, angående något annat än däcksutrustning, om vilka ändringar får göras på ett fordon som är "Helbilsgodkänt". Svaret kom sent omsider och var väldigt luddigt. Tydligen finns det utrymme för tolkningar som de inte vill, eller kan, svara på.
Se här var svaret:

"Kort kan jag ändå säga att det helt enkelt är fordonsförordningens (2009:211) 4 kap. 20§ som blir gällande, alltså registreringsbesiktning om fordonet ändras från sitt tidigare utförande. Beroende på typ av ändring och dess omfattning kan paragrafen tolkas att det i vissa fall inte behövs nytt godkännande i registreringsbesiktning. Tolkningen blir i första hand fordonsägarens men där kan också polis och besiktningsföretag göra sin tolkning, möjligen med annan bedömning."

Min bedömning är att det inte kan vara något problem att utrusta bilen med andra däckstyper så länge de uppfyller belastningsindex och andra regler så som rullomkrets, sommar- och vinterdäck etc.
Ja det skulle vara tråkigt om du inte skulle kunna åka med husbilen på vintern som är en så härlig årstid.

CG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har tidigare frågat Transportstyrelsen, angående något annat än däcksutrustning, om vilka ändringar får göras på ett fordon som är "Helbilsgodkänt". Svaret kom sent omsider och var väldigt luddigt. Tydligen finns det utrymme för tolkningar som de inte vill, eller kan, svara på.
Se här var svaret:

"Kort kan jag ändå säga att det helt enkelt är fordonsförordningens (2009:211) 4 kap. 20§ som blir gällande, alltså registreringsbesiktning om fordonet ändras från sitt tidigare utförande. Beroende på typ av ändring och dess omfattning kan paragrafen tolkas att det i vissa fall inte behövs nytt godkännande i registreringsbesiktning. Tolkningen blir i första hand fordonsägarens men där kan också polis och besiktningsföretag göra sin tolkning, möjligen med annan bedömning."

Min bedömning är att det inte kan vara något problem att utrusta bilen med andra däckstyper så länge de uppfyller belastningsindex och andra regler så som rullomkrets, sommar- och vinterdäck etc.
Sakkunskapen har talat (skrivit)... ;)

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På min är det endast CP-däck uppförd i helbilsgodkännandet - en dimension - och där blir effekten att det inte går att byta till något annat. Det har inte nått att göra med datum utan vilka dimensioner/egenskaper som tillverkaren tagit med i helbilsgodkännandet.
Dimensioner på däck kan du ändra på, så länge däcken uppfyller kraven för rullomkrets osv. även om bilen är helbilsgodkänd, att du skulle få körförbud på din bil med C-däck är osannolikt, har aldrig hört talas om någon som råkat ut för detta problem, men skall du följa lagen så ställ av bilen vintertid, eller kör på dåliga men tillåtna CP-året runt däck för södra Europa.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tillskrev Transportstyrelsen. Fick svar idag, 2024-04-17:

================================================inklistrat
Hej!
Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2024/4810.

Fråga:
Hej på er! =)

Jag har en husbil på Fiat Ducato. I mitt reg.bevis står att jag ska ha CP-däck. Är det ok med C-däck?

Vänliga Hälsningar// Krister Nilsson

Svar:

Det krävs inte CP-däck men villkoren för hastighet- och bärighetsklass måste vara uppfyllda.

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vi som jobbar med däck även besiktningsmän och polis , säger att det går bra med C däck! Vi tittar på lastindex och det går bra att byta dimension om man inte ändrar rullomkretsen eller att hjulen sticker utanför skärmen. Det där med helbilsgodkännande vet jag inte vad det blev av med. När det kom så stog det alternativa däck dimensioner i regbeviset men det ser man aldrig längre!?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tillskrev Transportstyrelsen. Fick svar idag, 2024-04-17:

================================================inklistrat
Hej!
Tack för din fråga med ärendenummer TSM 2024/4810.

Fråga:
Hej på er! =)

Jag har en husbil på Fiat Ducato. I mitt reg.bevis står att jag ska ha CP-däck. Är det ok med C-däck?

Vänliga Hälsningar// Krister Nilsson

Svar:

Det krävs inte CP-däck men villkoren för hastighet- och bärighetsklass måste vara uppfyllda.

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Sakkunskapen har svarat!

Pålle
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Förutom Maxxis Campro MAC2 CP (som jag visste inte ens existerade) så har jag haft Michellin Agilis Camper samt Pirelli Carrier Camper båda bra och dyra. Har en komps som haft Continental Vanco Camper som blev dåliga efter bara några säsonger, med sprickor och sånt.
Det måste finnas någon skillnad mellan CP och C däck i konstruktionen. CP däck är gjorda för bilarna som står mer, C är för lätt lastbilar som körs typ dagligen. Om den ena är bättre för dig eller annan vet jag inte. Jag är ingen expert. Men jag köper CP och tänker fortsätta göra. Tror däremot att det är ingen krav på vilka däck man ska ha (C eller CP) så länge de är rätt mått och mönsterdjup mm.
 
Toppen