• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till husbilen.

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs Integrerad med 4500kg vikt. Har idag Michelin 225/75-16 cp däck som rullat 4000 mil och fått torrsprickor över vintern i garaget = byte. I reg beviset står det 215/75R16C/CP. Betyder det att jag kan välja mellan c eller cp däck? Det är en rejäl skillnad i pris! Lite villrådig och novis på HB däck.
 

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs Integrerad med 4500kg vikt. Har idag Michelin 225/75-16 cp däck som rullat 4000 mil och fått torrsprickor över vintern i garaget = byte. I reg beviset står det 215/75R16C/CP. Betyder det att jag kan välja mellan c eller cp däck? Det är en rejäl skillnad i pris! Lite villrådig och novis på HB däck.
Vi kör med C däck.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Jag har en Dethleffs Integrerad med 4500kg vikt. Har idag Michelin 225/75-16 cp däck som rullat 4000 mil och fått torrsprickor över vintern i garaget = byte. I reg beviset står det 215/75R16C/CP. Betyder det att jag kan välja mellan c eller cp däck? Det är en rejäl skillnad i pris! Lite villrådig och novis på HB däck.
Exakt i samma sits. Tagit några lokala offerter ifrån däcknasarna och fått erbjudande mellan 19800 - 28800 inkl rabatt. Nya Michelin blir det inte. Kikar faktiskt på Hankook.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Jag fann bara två tillverkare av CP- däck, Michelin och Continental, har jag missat någon?
Jag blev lite nyfiken på Nokian Hakka van, finns bara som C-däck, någon som har erfarenhet av dem?
Jag har använt Nokian Hakka van i 6 år och över 7000 mil på framaxeln. Därför blev det samma igen.
Kan rekommenderas
Håkan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt i samma sits. Tagit några lokala offerter ifrån däcknasarna och fått erbjudande mellan 19800 - 28800 inkl rabatt. Nya Michelin blir det inte. Kikar faktiskt på Hankook.

Jag körde på

Hankook Vantra LT RA18 225/75 R16C 121/120R 10PR SBL

i 9 säsonger knappt 6000mil hade 6m.m. kvar i mönster på alla 6 däcken, bytte p.g.a ålder, jag var nöjd med dessa prisvärda däck.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag körde på

Hankook Vantra LT RA18 225/75 R16C 121/120R 10PR SBL

i 9 säsonger knappt 6000mil hade 6m.m. kvar i mönster på alla 6 däcken, bytte p.g.a ålder, jag var nöjd med dessa prisvärda däck.
Jag kör med samma. Väldigt nöjd. Bilen går mjukt,tyst och stabilt. Inne på 3:E året. Verkar inte slitas mycket. Helnöjd är jag med sulorna
 

TKMH

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västervik
HBK-Nr
36473
Medlemskap
2024
Om det står Cp-däck på registrerings beviset så måste du ha Cp-däck trafikpolisen stoppar dig vid en trafikkontroll
Obs på besiktningen så är det inget krav
Mvh Thomas
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Om det står Cp-däck på registrerings beviset så måste du ha Cp-däck trafikpolisen stoppar dig vid en trafikkontroll
Obs på besiktningen så är det inget krav
Mvh Thomas
Funderar också om den regeln kommit nu 2024, tidigare när vi blivit kollad av trafikpolisen har aldrig frågan kommit upp trots däckkontroll m.m.
Skulle vara bra att veta då nya däck monterats men inte cp trots att det står cp i regbeviset.
Förvånad över Michelins cp däck dom verkar separera i sidorna så det blir som bulor på sidorna, några bekanta som haft problem med det.
Med vänlig hälsning, CG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Funderar också om den regeln kommit nu 2024, tidigare när vi blivit kollad av trafikpolisen har aldrig frågan kommit upp trots däckkontroll m.m.
Skulle vara bra att veta då nya däck monterats men inte cp trots att det står cp i regbeviset.
Förvånad över Michelins cp däck dom verkar separera i sidorna så det blir som bulor på sidorna, några bekanta som haft problem med det.
Med vänlig hälsning, CG
Är det möjligen skarven i korden som dina bekanta menar är bulor, för det är det ju, men helt normalt.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Konstigt konstruktion om inte däcket håller kvar sin ursprungliga form från tillverkningen.
Ja jag slipper då bekymmer med det då jag inte åker på cp däck.

CG
Jag har haft Michelin med samma "bulor på sidan ,detta är inget fel som Montreal säger, frågade en däcksverkstad och även bilprovning när jag såg det första gången, alla ansåg detta normalt.
Däcken rullade i 7år 7000mil, utan problem.
 
Toppen