• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny typ av elcykel

Sv: Ny typ av elcykel

Det där är smart, det bör ju ge en låg tyngdpunkt och lite extra fäste för framhjulet med batteriets tyngd inne i fälgen.
 
Sv: Ny typ av elcykel

Kan vara lurigt med drivning på framhjulet om det blir halt p.g.a. blöta eller annat. :)
 
Sv: Ny typ av elcykel

De flesta enklare är det, annars är det bakhjulsdrivning, antingen med bakmotor eller mittmonterad motor. Jag vill inte köra en framhjulsdriven när det är halt.
 
Sv: Ny typ av elcykel

De flesta enklare är det, annars är det bakhjulsdrivning, antingen med bakmotor eller mittmonterad motor. Jag vill inte köra en framhjulsdriven när det är halt.

Nu har du nog rört ihop det lite Montreal,det är väl precis tvärt om dom lite billigare har nästa alltid drivning bak och lite dyrare drivning fram. Sedan finns det endel med drivning i vevpartiet men inte så vanligt än.

PS om du har eldrift fram och pedaldrivning bak så blir den dessutom all weekend drive ds
lars
 
Senast ändrad:
Sv: Ny typ av elcykel

Jag är kanske lite belastad av allt mc åka, men någon framhjulsdriven cykel kommer jag aldrig att köpa! :)
Här har du några märken som i vart fall till stor del använder BOSCH mittmotor.

All Brands
 
Senast ändrad:
Sv: Ny typ av elcykel

Elcykel med drivning i vevpartiet (som är vanligt med mittmonterad motor är inte bra om man har svaga knän och vill "cykla". Om man för att avlasta knäna kör på en lätt växel och hög kadens vilket är skonsamast för knäna så bromsar motorn istället för att ge kraft. Oavsett om motorn sitter i framhjulet eller bakhjulet så är det bättre än med drivning i vevpartiet.
 
Sv: Ny typ av elcykel

Motorns eventuella bromsning, när den inte arbetar bör väl vara lika, oberoende av var den är monterad? Men när man ser vilka märken som använder mittmotor, så blir jag ju förvånad om det är sämre än framhjulsdrift. Sedan skulle jag bli ännu mera förvånad om det är särskilt många som köper elcykel och sedan använder den som ren trampcykel?:wideeyed:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny typ av elcykel

Om motorn driver på något av hjulen så spelar det inte någon roll vilken kadens du har. Om motorn däremot driver på vevpartiet så får den bara driva upp till den kadens som med högsta växeln ger 25 km/tim. Detta gör det lockande att i ett svagt motlut lägga in en högre växel och lägre kadens för att få drivning från motorn. Då sliter du på knäna.
 
Sv: Ny typ av elcykel

Under förutsättning att du inte kompenserar med motorn då? Och det är väl framför allt i backarna man gör det? :)
 
Sv: Ny typ av elcykel

Efter flera år med en fullstor elcykel med drivning på framhjulet så köpte jag för knappt två år sedan en hopfällbar Eco-ride 20" med drivning på bakhjulet. Med den nya cykeln går det cykla uppför vår branta och grusiga uppfartsväg, vilket inte gick med framhjulsdrift eftersom den slirade.

aake
 
Sv: Ny typ av elcykel

Vill man undvika att elcykelns framhjul slirar i branta uppförsbackar så gäller ökat kolhydratintag, vilket gör att cyklistens kropp blir mer framtung än baktung. Andra konsekvenser av det ökade kolhydratintaget berörs inte här. Det finns beskrivet i andra trådar här på forumet.

Jappe
 
Senast ändrad:
Sv: Ny typ av elcykel

Jag är nu inne på fjärde säsongen med min framhjulsdrivna elcykel, cyklar till jobbet varje dag året runt i ur och skur.

Upplever det som en klar fördel med framhjulsdrift. Tycker att det går väldigt stadigt i halkan. Blir ju drivning både fram och bak (känns som 4wd)

Kenneth
 
Sv: Ny typ av elcykel

Efter flera år med en fullstor elcykel med drivning på framhjulet så köpte jag för knappt två år sedan en hopfällbar Eco-ride 20" med drivning på bakhjulet. Med den nya cykeln går det cykla uppför vår branta och grusiga uppfartsväg, vilket inte gick med framhjulsdrift eftersom den slirade.

aake

Jag har också en hopfällbar ecoride från förra året. Men att den finns som bakhjulsdriven var det ingen som upplyste om. Hittar den inte ens på deras hemsida. De har ett par större modeller med bakhjulsdrift. Var köpte du den?
 
Sv: Ny typ av elcykel

Jag har också en hopfällbar ecoride från förra året. Men att den finns som bakhjulsdriven var det ingen som upplyste om. Hittar den inte ens på deras hemsida. De har ett par större modeller med bakhjulsdrift. Var köpte du den?

Av företaget "Solernergiteknikern" i Härnösand, tel 0708-396120. Nu har han inga bakhjulsdrivna sådana till salu, men han rekommenderar motsvarande från Elhoj.com - Ecoproducts AB - Starka Elcyklar, men dessa cyklar vet jag inget om.

aake
 
Sv: Ny typ av elcykel

Jag är kanske lite belastad av allt mc åka, men någon framhjulsdriven cykel kommer jag aldrig att köpa! :)
Här har du några märken som i vart fall till stor del använder BOSCH mittmotor.

All Brands

Berätta gärna vilken du valde,de flesta säljs ej i sverige och dom som säljs ligger runt 25 000
att jämföra med motorcykel kommenterar jag inte.

lars
 
Sv: Ny typ av elcykel

Jag har också en hopfällbar ecoride från förra året. Men att den finns som bakhjulsdriven var det ingen som upplyste om. Hittar den inte ens på deras hemsida. De har ett par större modeller med bakhjulsdrift. Var köpte du den?

Undrar om inte den hoppfällbara inte finns längre som bakhjulsdriven!
Vi har två såna med bakhjulsdrift och stormnöjda!
På de bakhjulsdrivna är växeln utanpåliggande typ klätterväxel, på de framhjulsdrivna ser växeln mera ut som om den sitter i navet bak!

Kan det vara så att det har varit några problem med "klätterväxeln".

kanske bättre tillförlitlighet med inbyggd växel?
 
Sv: Ny typ av elcykel

Utepåliggende veksel krever rengjøring og smøring regelmessig for å kunne fungere optimalt. Kapslede veksler inne i navet er i praksis vedlikeholdsfri til normalt bruk. Henger en cykel med utenpå veksel bak på en bil så bør en vaske kjede og veksel etter hver transportettappe. Skal ikke mange sandkorn til før det blir problemer. Siste vinteren i Spania renset jeg vekselmekanismen og kjede etter hver sandvind, sto i fremste rekke på campingen i Bolnuevo :D
 
Tillbaka
Toppen