• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny trend har tyvärr kommit till vårt land.

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Vad vi kan se med ca 8 års erfarenhet av fricamping med husbil i vårt land är, att det har blivit mycket populärt att bygga om kombibilar, små arbetsfordon så att man kan sova i dessa när man fricampar ute i den svenska naturen. Taktältsfordon tillhör även denna grupp.
Detta är ett billigt sätt att njuta av vår underbara natur, men baksidan ( i dubbel bemärkelse) är hur man sköter om sina toalettbehov. Eftersom toalettbesök inte kan lösas i en personbil eller i ett mindre arbetsfordon, så sköter man om sina behov i naturen.
Nu har vi märkt hur markägare stänger av plats efter plats eftersom det finns avföring i stor mängd i dessa områden.
Vi har tidigare på detta forum haft diskussioner angående stängda vägstationer av samma orsaker.
Jag har skrivit till Park4night och omtalat problemet, men fick till svar att de var miljöcertifierade och arbetade strikt med dessa problem ???
Går problemet att lösa?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
719
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det finns enkelt hopfällbara toaletter där man använder plastpåse och det finns pulver som man kan ha i så ingen risk för lukt. Enkelt att slänga i en soptunna.
Det är inga bekymmer att lösa om viljan finns. Det handlar nog inte om bilarna utan dom som kör dom.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
392
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Sverige ska ju ligga i framkant när det gäller miljö, men att tömma avlopp och gråvatten på tömning stationer efter våra vägar, där ligger vi inte i framkant.
Samma problem för alla lastbilschaufförer som kör i Sverige.
Men om 3 år kommer drivmedel att kosta 30 kr litern så då kommer husbilslivet /branschen att dö ut.
Maskrosorna vill inte ha oss på vägarna.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Här i Värmland, glesbygderna, märks inget av detta.
Men skogarna är större och platserna fler.
Skulle tro att det sker fler dassbehov uträttads vid platser där endast jakt och fiske bedrivs.
Dvs vid sjöar, där det finns små båtar som i enorma mängder ligger utmed stränderna.

Så mer eller mindre ett ickeproblem.

Och, älgarna gör det, liksom vargarna gör det, ja kanske även de söta små rådjuren.
Men gässen lär skita mer på badplatserna sägs det......

Men ser man saken på ett annat vis finns det spår av det som trådstartaren antyder vid parkeringsplatser och rastplatser, men där kör ju och stannar tusen ggr fler personbilar än bilar i vika man kan bo i.
Så kanske vi får skylla en del på vanliga bilar, och deras förare och passagerare.


Roysan
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Här i Värmland, glesbygderna, märks inget av detta.
Men skogarna är större och platserna fler.
Skulle tro att det sker fler dassbehov uträttads vid platser där endast jakt och fiske bedrivs.
Dvs vid sjöar, där det finns små båtar som i enorma mängder ligger utmed stränderna.

Så mer eller mindre ett ickeproblem.

Och, älgarna gör det, liksom vargarna gör det, ja kanske även de söta små rådjuren.
Men gässen lär skita mer på badplatserna sägs det......

Men ser man saken på ett annat vis finns det spår av det som trådstartaren antyder vid parkeringsplatser och rastplatser, men där kör ju och stannar tusen ggr fler personbilar än bilar i vika man kan bo i.
Så kanske vi får skylla en del på vanliga bilar, och deras förare och passagerare.


Roysan
Skillnaden på djuren i naturen är att djuren lämnar inte en massa dasspapper som flyger omkring efter sig.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
1989 körde jag med familj över 1000 mil i Europa med vår ombyggda am. van.
Men då stannade vi över natten enbart på campingplatser, och då kostade ju en campingplats inte så mycket....
I dag är ju camping hutlöst dyra, så jag kan förstå att många friparkerar. Med den nackdelen det medför.

Jag har skrivit flera gånger här på hbk om faran med appar och "ställplats listor" Men ändå fortsätter folk att lägga upp platser utan att ha frågat markägaren om lov.

Detta med avföring i buskarnar har även drabbat mig när någon la ut ön (Plats i Malmö) på park4night's app...
Från en dag till nästa dag blev det över 40 husbilar mot tidigare en (min)
Och det tog inte lång tid innan lukten av människor avföring hängde tungt i luften...
Sen tog det inte lång tid innan personbil klass 2 blev förbjudet att parkera där....
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
392
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
1989 körde jag med familj över 1000 mil i Europa med vår ombyggda am. van.
Men då stannade vi över natten enbart på campingplatser, och då kostade ju en campingplats inte så mycket....
I dag är ju camping hutlöst dyra, så jag kan förstå att många friparkerar. Med den nackdelen det medför.

Jag har skrivit flera gånger här på hbk om faran med appar och "ställplats listor" Men ändå fortsätter folk att lägga upp platser utan att ha frågat markägaren om lov.

Detta med avföring i buskarnar har även drabbat mig när någon la ut ön (Plats i Malmö) på park4night's app...
Från en dag till nästa dag blev det över 40 husbilar mot tidigare en (min)
Och det tog inte lång tid innan lukten av människor avföring hängde tungt i luften...
Sen tog det inte lång tid innan personbil klass 2 blev förbjudet att parkera där....
Ja förr var ju camping lite av fattigman/Svensson camping/semester, men så är det ju inte idag.
Speciellt under högsäsong drar ju vissa campingar upp priset efter efterfrågan på plats.
Husvagnar och husbilar har följt pris trenden, att priser går upp beror ju på många orsaker och faktorer.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag anser att efterfrågan är större än tillgången. Titta på vägverkets stationer, de flesta är under all kritik. Inte konstigt att folk skiter i det fria.
Men det finns länder som sköter detta snyggt och välkomnar turister med välskötta vägstationer.
Jag tror för övrigt inte att de ombyggda övernattningsfordonen står för den stora andelen av skiten på rastplatserna.
Jag tror de flesta av dessa har ett intresse av att röra sig fritt med omdöme och tekniska lösningar.
Ska man hänga ut någon så tror jag mer på yrkeschaufförer och bilister i nöd.
Och nöden har ingen lag.
Sedan tycker jag att campingavgifterna är hutlösa. I många fall blir det billigare på hotell och då får man frukost på köpet.
Vi har aldrig semestrat billigare än när vi körde runt nercabbat och bodde på hotell eller i lägenheten.
Dyrast? Husbil utan tvekan och det blir bara dyrare. Absolut inte försvarbart sett ur ett kostnadsperspektiv.
Så varför ökar skitproblemet?
Jo helt enkelt för att Sverige har blivit ett billigt land att turista i och då måste man steppa upp för att kunna möta den efterfrågan som uppstår.
Väck mig om fem år när våra myndigheter och andra ansvariga har vaknat.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
271
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Sverige ska ju ligga i framkant när det gäller miljö, men att tömma avlopp och gråvatten på tömning stationer efter våra vägar, där ligger vi inte i framkant.
Samma problem för alla lastbilschaufförer som kör i Sverige.
Men om 3 år kommer drivmedel att kosta 30 kr litern så då kommer husbilslivet /branschen att dö ut.
Maskrosorna vill inte ha oss på vägarna.
hej
Under denna tid har jag inte någon utgift som har blivit lägre utom bränslet.
 

Carwa

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
32748
Medlemskap
2024
Min man och jag föredrar att fricampa med husbilen av den anledningen att vi vill ha lugnet i naturen. Vi tältar också lite då och då när vi cyklar eller paddlar. Jättetråkigt att många markägare t.ex. känner att de behöver blockera fina platser. Men jag förstår dem också. Tror de allra flesta som övernattar i naturen sköter sina behov på vettigt sätt, så det inte vållar obehag för andra. Men som med mycket annat, är det ett fåtal som fördärvar för den stora massan.
Inte minst verkar det gälla fordon med icke svenska skyltar. Har hört om "allemansrätten".

En annan liten "flik". Körde en del i Norge förra året. Så mycket lättare att hitta service-ställen för husbilar och husvagnar. Inte på rastplatser, utan bensinstationer mm.
 

soorken

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
41012
Medlemskap
2024
Tror nog trots allt att även plåtisarna, de nyare har egen toalett men även dessa har förståndet att använda spade utanför toaletten och som jag inte alltför ofta ser sker, papper är dåligt nedgrävd, husbilsägare eller plåtisar det är samma typ av personer som den öppna skiften vi ser inte grävts ner tyvärr! Det är vi som försöker sköta oss som blir beskyllde som kämpade av VÅR kategori som blir SKITFOLKET..
 

Runner

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9168
Medlemskap
2024
Vi som läser det här vet att Sverige är ett uland när det gäller möjlighet att tömma grått/svart och fylla på vatten. Tycker att Frankrike är bäst där nästan varenda by har en enkel kommunal ställplats eller bara plats att tömma o fylla. Även många bensinstationer. Italien, Spanien och Tyskland ligger inte långt efter. Tyvärr är det väldigt glest med sånt när man kommer tillbaka till Sverige
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.466
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Läste för några månader sedan om att man börjar titta på att ta bort allemansrätten.
Framförallt för att detta är en så gammal tradition och inte passar det moderna samhället.
Tror denna problematiken lär spä på debatten....
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
238
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Ersätts nog av en"avgift" som ska betalas till någon "entreprenör".När du vill plocka bär får du lov att hyra en "naturguide"som följer med
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Nu gällde ju skiten och dasspapperet vid sidan av vägen, P-platser rastplatser etc.
Knappast ute i naturen där allemansrätten gäller.
De vi talar om lär knappast röra sig mer än 5 meter ut i allemansrätten..
Att ta bort allemansrätten lär inte påverka om folk blir nödiga....
Men förmodligen är det en del markägare som vill ha sin mark i fred. Mark där det knappast är tal om dasspapper etc.
Vid sidan av vägen är väl staten ägare vägverket elelr vad det heter numera.

Motivationen att det är en "gammal tradition som inte passar i det moderna samhället" verkar krystad.
Det måste ju finnas riktiga motiveringar om man skall kunna ändra något.

Men att lära folk sköta sig är däremot närapå omöjligt.

Roysan
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
När jag skapade inlägget så avsåg jag enbart FRICAMPING, dvs egen plats i naturen. Inte rastplats.
Sverige är ett billigt land att semestra i OCH att man kan köra ut i naturen och finna ett eget litet paradis.
Det är här jag ser det stora problemet med att markägare stänger av plats efter plats eftersom många besökare missköter sig genom att gå ut i närmsta buske och sköta om. Fricampare som kommer i fordon utan toaletter är inte hjälpta med att det skulle finnas en rastplats några km bort med alla bekvämligheter. Man sköter om där man vaknar.
Jag är även sett svenskregistrerade fordon, men flerparten av ” fordon utan toalett” är utlandsregistrerade.
Och vilket ansvar tycker dessa besökare sig ha när man besöker en plats i utlandet endast vid ett tillfälle i livet?
Men som någon kommenterade: Väck mig efter fem år!
Min uppfattning är att om fem år är de flesta småvägar in i naturen stängda med bom eller förbudsskyltar, precis som det är i övriga Europa.
Hoppas att jag har fel!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja många småvägar, timmervägar etc är bommade numera.
Huvudskälen är :

1. Markägaren vill inte hålla på med bärgning av fordon som kör fast på dessa småvägar, eller ha ansvar för att vägarna är körbara, att det går att vända på vägen, han vill heller inte snöröja, och hålla vägen i körbart skick. Särskilt under våren kan det vara lerigt och lätt att köra fast.

2. Ett annat skäl till att många vägar är bommade, är att det finns fritidshus i områdena, husägarna är rädda för inbrott, det har skett, särskilt under bärsäsongen, då det kan röra sig folk som tycker dom behöver husrum för natten, eller vill försöka hitta något brukbart i husen. (läs inbrott)

Men man får förstås inse att förhållandena varierar på olika ställen vårt långa land.

Roysan
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Vid något tillfälle har jag sett dessa uppmaningarna.Visa bilaga 234378
Det gäller att de efterlevs också.

Krister
I Skåneland så klart!
Jag är inte förvånad, vi är lite före här nere.;)
Synd att man inte ser dem oftare, en sunt tänkande individ blir ju påmind om hur bra vi har det och vad som kan tas ifrån oss om vi inte efterlever reglerna. Det vore synd tycker jag.
Men återigen, merparten tycker jag sköter det bra, avarterna är de som märks.
Och tyvärr så är det många gånger vuxna människor. Vilket gör en ännu mer förbannad.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.338
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Kanske har det något med kommuners indragning av pengar till städning och underhåll av park och gator som ligger bakom?

Jag saknar kommunalarna som städade gator och torg. Som hälsade så glatt när man gick förbi, kanske stannade och pratade en stund, sparkade lite boll med en.
Jag saknar papperkorgarna som fanns överallt. Det var nog inte alls lika skräpigt som barn utomhus. Det var lätt att finna en sopkorg att lägga glasspappret i.
Åkte man med föräldrar till parker och skog så nog fanns det ett dass i närheten om det tryckte på. Det var alltid fint. Ibland till och med barkmull att strö över sitt utförda behov.

Kanske är det bara jag som vill ha tillbaka de "hjältar" som såg till att det var så fint oavsett om det var ett torg som sopades eller en toalett som gjordes rent.
 
Senast ändrad:
Toppen