• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny systemkamera

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Säkert ett bra val...men ligger över budget.
Bara kamerahuset kostar 15 tkr sen tillkommer objektiv ca 10 tkr lågt räknad.
Så det krävs ett djupt spadtag i plånboka...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Var i kontakt med Panasonic för att kolla leveranstid på kameran....
De sa att de har ökat antalet kameror pga det stora intresset.
Mitten på aug väntas första sändningen... Då den även släpps i USA.
Passade på att fråga om lämpligt minneskort...fick rådet att köpa det bästa som finns idag...

SanDisk Extreme Pro 64 GB SDHC UHS-I Minneskort eller likvärdigt för att klara 4K och höghastighetfilmning m.m
Man kan tydligen inte slänga in vilka minneskort som helst i ny elektronik.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Nu finns den även på min önskelista. Tror det är dax att överge mitt något föråldrade nikonsystem.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamerakt

Har fått hem kameran... håller på att sätta mig in i allt ...för att kunna använda den fullt ut fån början. Verkar lätt att använda finns ett fotoläge som kallas A+
den skall klara de vanligaste ljudförhållanden som kan finnas.

Provar det läget först. Har också kollat in läget " gaffling" som innebär att kameran tar ett antal bilder , och väljer ut totalt bästa bilden.
vet i tusan hur det går till men ...det funkar.
Det här kommer att bli en bra följeslagare...

Blixtsnabb zoom 25-400mm fungerar utmärkt...har satt in ett 64 gb kort
Super pro så det finns utrymme för att ta videosekvenser med slow motion och
senaste formatet 4K för att kunna välja ut bra bilder ur en video.
Har testat på 50 tum Samsungtven och måste säga att bättre kan det inte bli " idag"
Gött mos!
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ny systemkamera

Hade med mig dessa kameror till Norge, precis hemkommen: Canon 1DS med 50/1.8, Panasonic G3 med Sigma 30/2.8, Nikon D300 med Nikkor AF ED 180/2.8, Panasonic G6 med Nikkor ais ED180/2.8 MF och slutligen givetvis en analog kamera - Leica CL med ett ryssobjektiv Industar 61. Dom långa brännvidderna kom tyvärr inte till användning så endast tre av fem kameror användes :(
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Hade med mig dessa kameror till Norge, precis hemkommen: Canon 1DS med 50/1.8, Panasonic G3 med Sigma 30/2.8, Nikon D300 med Nikkor AF ED 180/2.8, Panasonic G6 med Nikkor ais ED180/2.8 MF och slutligen givetvis en analog kamera - Leica CL med ett ryssobjektiv Industar 61. Dom långa brännvidderna kom tyvärr inte till användning så endast tre av fem kameror användes :(

Hur många kamera kg ??
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Jag fick också min Lumix FZ1000 idag. Har just testat wifi med "Panasonic Image App" på en iPad där man bla. kan fjärrstyra kameran. Kul med paddans stora skärm. Appen finns till iPhone och Android också. Är helt nöjd med kameran så här långt.

Här finns ännu en intressant test:

Camera Ergonomics
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Ny systemkamera

Fick Fuji xt1 rekommenderat av en profsfotaraf han hade 2 för privat bruk o sade att flera fotografer som han kände använde dessa, har ingen sådan mackapär själv men ville dela med mig.
 
Toppen