• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Ja, varför är det oftast utländska fordon tro? Om du skulle göra ett inbrott i en husbil, vilken skull du då välja? Var kan det finnas mest kontanter, vilka kan ha störst reskassa med sig? Givetvis måste det ju vara den svenska familjen ute på en veckoslutstur eller dagstur, eller hur?
Ja så kan man se det.
Men jag tror att det ligger något annat bakom möjligt försäkrings bedrägeri.
Hur många Svenska bilar har fått inbrott i landet och utomlands är frågan.
Kan det inte vara så att vi Svenskar på semester i Sverige har med en reskassa och diverse ting som är stöldberärligt bara undrar?
Så dum får man inte vara så man lämnar saker och ting i förarhytten när man lägger sig nyckter eller full.
Larmar ni bilen och låser dörrarna borde ni vakna om någon tar sig in i bilen tycker jag.
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Här ser vi hur olika vi tolkar ordet camping och hur vi använder det, Vi menar säkert alla samma sak men uttrycker oss lite olika.

Jag skulle ALDRIG övernatta på något annat än en ställplats med många bilar eller på en camping, jag tror det är något säkrare men behöver inte vara det.

Det går att vända på resonemanget. Om du var en smula ohederlig och fick idén att göra inbrott i en husbil/-vagn, var skulle du leta upp en sådan? Vid en ställplats, parkering eller camping med massor av dessa fordon eller på en enslig skogsväg där det kanske finns ett sådant fordon? Självklart åker de dit där det är störst chans att hitta sin målgrupp. Inte åker de runt på alla skogsvägar eller udda små bilvägar för att eventuellt, med lite tur, hitta någon husbil som nattparkerat.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Det går att vända på resonemanget. Om du var en smula ohederlig och fick idén att göra inbrott i en husbil/-vagn, var skulle du leta upp en sådan?

Rastplatserna, alla gånger. Ev. ställplatser också men det hänger på hur den ligger med tanke på reträttväg, sällan lika idealiska som en rastplats där man efter utfört dåd eller mot förmodan vid upptäckt snabbt kan ta sig ut på motorvägen/allfartsleden, beblanda sig med övrig trafik och vara långt borta från brottsplatsen på kort tid. En rastplats är också legitim att köra in på vilken tid som helst på dygnet för att reka efter lämpliga offer, emedan nattliga besök på en ställplats alltid väcker ett visst mått av misstänksamhet.

Nej, hade inte letat på småvägar eller valt någon där om den inte upptäcks av en slump och är parkerad i närheten av en stor väg.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Håller med att de förmodligen inte letar på små skogsvägar eller ute vid sjöar i ödemarken. Men en rastplats är en högrisk att sova på. Jag känner mej tryggare när det är mycket folk runt omkring. Finns anledning till detta som jag inte vill skriva om.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Verkar som att de som vill åt saker inte bry sig om att det är larm på bilen heller.

22 aug Familj i husbil väcktes av tjuv
Väröbacka Under natten mot torsdagen tog sig någon in i en husbil i Väröbacka och stal kontanter och en dvd-spelare.

Familjen som bodde i husbilen vaknade vid halv tre-tiden på natten av att larmet gick. De upptäckte sedan att en av dörrarna var uppbruten och att någon hade tagit kontanter och en dvd-spelare till ett sammanlagt värde av cirka 1 000


28 aug Stal från sovande tyskt par
Himle. Under natten till torsdag bröt sig en eller flera gärningsmän in i en husbil som stod parkerad vid rastplats Himle utmed motorvägen.

I bilen låg det tyska paret som äger fordonet och sov, vilket alltså inte stoppade tjuvarna som bröt upp passagerardörren för att ta sig in.
Kvinnan, som anmälde inbrottet, uppger att tjuvarna har sökt igenom husbilen och fått med sig så väl pass och nycklar som bankkort.
En fransk familj drabbades av ett liknande inbrott under gårdagen när de låg och sov i sin husbil på en parkering i Snapparp.
Gärningsmännen krossade då en sidoruta till förarhytten och stal en handväska som låg på instrumentbrädan. I den låg bland annat två pass.
Familjen, som vaknade när rutan krossades, tittade ut och kunde då se tre yngre män lämna parkeringen. Stölden skedde tjugo i tolv på natten
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

...och när det gäller val av offer så behöver det inte ens förklaras men jag gör det ändå;

Människan är i grunden bekväm av sig och vill ha störst belöning för minst ansträngning (och risk), således väljer man offer utstuderat. Fattiga svenskar med husbil belånad upp till TV-antennen, på närresa i sin hemtrakt, är bara ute på utflykt. De använder oftast kort då de vet hur användbart det är i Sverige, har mycket sällan någon summa kontanter att tala om med sig då de vet att de kan ta ut kontanter närhelst de behöver i närmaste bankomat. Nej, svenskar i husbil i sin hemtrakt går bort direkt om jag vill få lön för mödan.

Utlänningar får det bli varje gång för att det ska bli något (ut)byte. Sverige har ju valt att hålla sig med egen valuta, vilket innebär att varje utlänning som planerar att semestra i Sverige behöver växla till sig lokala valutan inför sin resa, och i tillräcklig mängd för att räcka för semestervistelsen vilken oftast är lång då Sverige är stort. Långväga resenärer har säkert också en mängd euro med sig då det inte bara är Sverige de passerar, och kan vara svårt att ta ut för utlänningar.
Utländska husbilar är kriterie nummer ett, sedan vad gäller val av nationalitet så skulle jag prioritera schweizare, tyskar och fransmän i flådiga husbilar, i den ordningen. De är tätast och är aldrig ute på "budgetsemester" i Sverige som t ex svenskarna ofta är.

Det om det självklara varför jag skulle välja utlänningar pga av storleken på bytet i förhållande till insatsen, den andra baktanken med att föredra utlänningar är att det är mindre risk att åka fast. Utlänningar i Sverige är inte instinktivt medvetna hur de ska bete sig när de blir utsatta som svenskar i sitt eget land är, de talar inte språket, känner inte instinktivt till var de ska vända sig, de kanske inte kan göra sig förstådda direkt med övriga människor som befinner sig på rastplatsen och kan inte begära hjälp eller assistans lika snabbt eller kollektivt som svenskar i Sverige kan. De har svårare att ge signalement och att överhuvudtaget larma tar längre tid. Att ge sig på utlänningar ger inte bara extra byte, det ger också extra tid och mindre risk för tjuven, större chans att klara sig undan så länge man håller sig bara till utlänningar istället för att riskera ge sig på en svensk bland andra där det ändå inte finns något att hämta.

Och dessutom, svenskarna rycker bara på axlarna åt tyskarna som får inbrott och fnyser "försäkringsbedrägeri", ingen empati eller hjälp att vänta där inte. ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

:confused:Johnssma,,,,,

Ert uttryck,,"Fattiga svenskar med husbil belånad upp till Tv antennen" ??????
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Med risk att reta upp någon så kan jag berätta vad polisen sa till min svåger då han hade haft inbrott i sitt hus. Merparten av inbrott i hus & husbilar som begås efter våra större vägar utförs av utlänningar som troligtvis kommer från de forna öststaterna. Dessa åker genom landet & begår brotten efter vägen. Det är så gott som omöjligt att ett gripande kan göras för att dom förflyttar si hela tiden. Innan vi (polisen) är på plats så är dom miltals därifrån. Om detta är fallet så spelar det nog offrets nationalitet ingen roll eftersom alla har saker som kan stjälas & säljas. På väg upp genom Gudbrandsdalen i förra veckan ertappade vi 2 rumänska män stå med näsorna tryckta mot HB's ruta när vi kom ut från en affär. Så dom finns även i Norge.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

:confused:Johnssma,,,,,

Ert uttryck,,"Fattiga svenskar med husbil belånad upp till Tv antennen" ??????

Det rika och vackra folket åker inte husbil - utom aake förstås, men det beror på att det inte finns några lyxhotell vid de fjällsjöar han gillar att fiska i. :D

Jappe
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Med risk att reta upp någon så kan jag berätta vad polisen sa till min svåger då han hade haft inbrott i sitt hus. Merparten av inbrott i hus & husbilar som begås efter våra större vägar utförs av utlänningar som troligtvis kommer från de forna öststaterna. Dessa åker genom landet & begår brotten efter vägen. Det är så gott som omöjligt att ett gripande kan göras för att dom förflyttar si hela tiden. Innan vi (polisen) är på plats så är dom miltals därifrån. Om detta är fallet så spelar det nog offrets nationalitet ingen roll eftersom alla har saker som kan stjälas & säljas. På väg upp genom Gudbrandsdalen i förra veckan ertappade vi 2 rumänska män stå med näsorna tryckta mot HB's ruta när vi kom ut från en affär. Så dom finns även i Norge.

Bennie

Du retar bara upp de som vill bli retade. Jobbade i många år som säkerhetsansvarig på en bank, hade med polisen att göra, vid rån, skimming av kort. osv. Stora flertalet som utförde brotten var inte svenskar.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Ja, varför är det oftast utländska fordon tro? Om du skulle göra ett inbrott i en husbil, vilken skull du då välja? Var kan det finnas mest kontanter, vilka kan ha störst reskassa med sig? Givetvis måste det ju vara den svenska familjen ute på en veckoslutstur eller dagstur, eller hur?
eller kanske norska
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

Självklart är en utländsk husbil laddad med godsaker för en lång semester
ett bättre stöldobjekt än en " fattig " weekend Svensk.

Men tänk på att vi är i denna situation när vi är påväg o Europa.

Statistiken för inbrotten på rastplatser i Europa visar att det är den södergående trafiken som drabbas mest. Så lite innan för pannbenet har även tjuvarna!
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Ny stöld hos sovande husbilsfamilj

...och när det gäller val av offer så behöver det inte ens förklaras men jag gör det ändå;

Människan är i grunden bekväm av sig och vill ha störst belöning för minst ansträngning (och risk), således väljer man offer utstuderat. Fattiga svenskar med husbil belånad upp till TV-antennen, på närresa i sin hemtrakt, är bara ute på utflykt. De använder oftast kort då de vet hur användbart det är i Sverige, har mycket sällan någon summa kontanter att tala om med sig då de vet att de kan ta ut kontanter närhelst de behöver i närmaste bankomat. Nej, svenskar i husbil i sin hemtrakt går bort direkt om jag vill få lön för mödan.

Utlänningar får det bli varje gång för att det ska bli något (ut)byte. Sverige har ju valt att hålla sig med egen valuta, vilket innebär att varje utlänning som planerar att semestra i Sverige behöver växla till sig lokala valutan inför sin resa, och i tillräcklig mängd för att räcka för semestervistelsen vilken oftast är lång då Sverige är stort. Långväga resenärer har säkert också en mängd euro med sig då det inte bara är Sverige de passerar, och kan vara svårt att ta ut för utlänningar.
Utländska husbilar är kriterie nummer ett, sedan vad gäller val av nationalitet så skulle jag prioritera schweizare, tyskar och fransmän i flådiga husbilar, i den ordningen. De är tätast och är aldrig ute på "budgetsemester" i Sverige som t ex svenskarna ofta är.

Det om det självklara varför jag skulle välja utlänningar pga av storleken på bytet i förhållande till insatsen, den andra baktanken med att föredra utlänningar är att det är mindre risk att åka fast. Utlänningar i Sverige är inte instinktivt medvetna hur de ska bete sig när de blir utsatta som svenskar i sitt eget land är, de talar inte språket, känner inte instinktivt till var de ska vända sig, de kanske inte kan göra sig förstådda direkt med övriga människor som befinner sig på rastplatsen och kan inte begära hjälp eller assistans lika snabbt eller kollektivt som svenskar i Sverige kan. De har svårare att ge signalement och att överhuvudtaget larma tar längre tid. Att ge sig på utlänningar ger inte bara extra byte, det ger också extra tid och mindre risk för tjuven, större chans att klara sig undan så länge man håller sig bara till utlänningar istället för att riskera ge sig på en svensk bland andra där det ändå inte finns något att hämta.

Och dessutom, svenskarna rycker bara på axlarna åt tyskarna som får inbrott och fnyser "försäkringsbedrägeri", ingen empati eller hjälp att vänta där inte. ;)


Skitsnack. Har inte tyskar visakort och vet att det funkar utmärkt hos oss ?? Vad får dig att tro att de har en massa kontanter ? Vi var nyligen i Norge i nästan 4 veckor och under den tiden hade vi max 1000 nok i kontanter. Visakort funkar överallt ( nästan ) och då finns ingen anledning att köra runt med en massa kontanter i bilen. Att ringa 112 tar väl inte längre tid för en tysk än för en svensk. Alla har väl numera gps och vet exakt var de befinner sig när de larmar. Det lutar nog mer åt försäkringsbedrägeri tror jag när det anmäls inbrott i en utländsk husbil.
 
Toppen