• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny släckare som klarar brand i lithiumbatterier

Sv: Ny släckare som klarar brand i lithiumbatterier

Jag har försökt att följa utvecklingen om kunskapen om bränder i lithiumbatterier. Vad jag har förstått så är det ganska stor skillnad mellan de olika lihiumbatterierna när det gäller brandrisk och brandutveckling. Vad räddningstjänsterna och andra aktörer i brandskyddet har inriktat sig i sin utveckling av bekämpandet av batteribränder, är det främst i lagerupplag av sådana batterier som finns i mobiltelefoner och liknande. När det gäller bränder i LiFePo4-batterier verkar det inte finnas så mycket undersökningar eller skrivet om, men som jag har förstått det så är inte riskerna vid bränder i dessa batterier inte lika stora och släckningen inte lika svår som vid bränder i andra lithiumbatterier. Att problemen med brand i LiFePo4-batterier inte uppmärksammats alls lika mycket, tolkar jag som om att räddningstjänsterna inte ser detta som ett lika stort problem.

Det finnes endel video fra forsøk på å starte brann i LiFePO4 batteri, brannkåren et sted i Tyskland kom lengst og fikk til en full nedsmelting med røkutviking - men ingen flammer. Røken var damp av elektrolytten.

Brand i batteribilar är ett stort bekymmer, även om det inte hänt så mycket har man i Frankrike gjort ganska avancerade försök, och nedkylning krävs under flera timmar då inneboende energi och successiva kortslutningar ger återtändning.

Tillbaka
Toppen