• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny pmr radio

F

F.d. 7815

Guest
Sv: Ny pmr radio

Hej Kolla mitt inlägg på sidan Privat Mobil Radio
om min Zodiac Freetalk Pro

Jag Trimma min Radio från 0,5 W till 2,55W
detta står på Scanner.nu om ni Googlar !

Skriv Zodiac Freetalk Pro & Scanner.nu & Googla !

och få en radio på nästan 3W ( PMR )

73de SM6WRC Johan Elvingsson :mcride:
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Varför har ni inte mobiltelefoner?

Jag har inte alla HBK-medlemmars telefonnummer i min mobil och vet heller inte vilka som är i min närhet när jag står någonstans eller åker. Man vill ju kunna göra ett allmänt anrop och hoppas någon svarar som är i närheten. Skulle helst vilja ha en PR-radio. Det hade jag förr. Den når längre än PMR-radio men måste installeras med ordentlig antenn. Men så kommer det att bli till sommaren.
 
F

F.d. 7815

Guest
Sv: Ny pmr radio

Nu får ni för klara ? Upp rings samtal typ 69öre sen bror det på abb. minut

PMR GRATIS det är bara aparaten ca 2000kr

sen kan 3 eller 4 ha följe .

73de SM6WRC Johan Elvingsson :wideeyed:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Efter att ha följt den här roliga tråden så är vårt beslut klart. Vi köper en PMR radio för att kunna ha "närkontakt" med vänner, allmänt anrop etc.

27Mhz är väl ingen idé att blåsa liv i nu när ett amatörradiocertifikat är så enkelt att läsa in. Enkla VHF stationer och många repeatrar. Räckvidd jorden runt om det görs på rätt sätt. Telefon är perfekt för sitt syfte men... För att komplettera säkerheten har vi dessutom en Fastfind-PLB.

Det syns ju tydligt i alla inlägg att det talas om olika kommunikationsbehov. För allmän "närkontakt" vore det roligt om fler hade en PMR igång, enkelt o billigt. Roligt om fler talar om vilka apparater ni är nöjda med. Strunta i gruppinköp, det finns inga pengar att tjäna på det. Gå o köp nu, det gör vi, Hoppas vi hörs!
 
F

F.d. 7815

Guest
Sv: Ny pmr radio

Äntligen en som fattat Galoppen !

Välkommen som PMR & Amatörradio värden !

73de SM6WRC Johan Elvingsson :mcride:
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Det ser ut som om det blir PMR-radio och läsa in för amatörradio när jag kollat lite mer på apparater och vad som krävs för amatörradiolicens. Detta att kunna prata runt hela världen låter intressant.
 

Lito 2

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Norge
HBK-Nr
13429
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Har fulgt med i diskusjonen dere har om kommunikasjon. Jeg kan opplyse at Norsk Bobilforening nå som danskene har egen frekvens på UHF båndet. Med håndholdt apparat kan vi sende på 5w på vår kanal. I tillegg har vi laget frekvensplan så alle de frie europeiske kanalene også er lagt inn. Disse sender på 0,5w. Det er fler og fler som tar de i bruk og folk er stort sett fornøyde. De er bedre enn pr radio når 3-4 biler kjører i følge, og det er ikke fremmed støy. Under ser dere hvordan Norsk Bobilforening har satt opp kanalene sine.
Kanal 1 er vår. Fra 2 og opp er de frie. Dvs det kan snakke sammen med de som kjøpes på Clas Ohlson. Radioene vi bruker i dag er stort sett TYT TH-F3 og F6, det er en smakssak. Danskene bruker mye F6. For t år side skrev jeg en artikkel om UHF som også ligger ved
Kanalplan for Norsk Bobilforening


Når det begynner å komme flere UHF radioer i foreningen, og disse er programerbare, det lages en kanalplan. Hvis ikke vil det etter hvert bli et sammensurium av kanaler.
Kanal
Norsk Bobilforening 1
Egen frekvens kodet
407.96250



2. frie europeiske kanal 2
Fri europeisk frekvens
446.01875



3. frie europeiske kanal 3
Fri europeisk frekvens
446. 03125



4. frie europeiske kanal 4
Fri europeisk frekvens
446. 04375



5. frie europeiske kanal 5
Fri europeisk frekvens
446. 05625



6. frie europeiske kanal 6
Fri europeisk frekvens
446. .06875



7. frie europeiske kanal 7
Fri europeisk frekvens
446.08125



8. frie europeiske kanal 8
Fri europeisk frekvens
446.09375



1. frie europeiske kanal 9
Fri europeisk frekvens
446.00625

Legg merke til at kanal 9 er kanal 1 på de lisensfrie pmr radioene. Dette er gjort for at om en ber dere bytte til kanal 6 så virker det på alle apparater. :)
 

Bilagor

  • Et samband som fungerer.pdf
    195,7 KB · Visningar: 55

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Ny pmr radio

Började läsa denna tråd av intresse förKomradio.
Visserligen somnad tråden in fördryga 4 år sedan, men har det hänt något nytt på radiofronten i HBK?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Började läsa denna tråd av intresse förKomradio.
Visserligen somnad tråden in fördryga 4 år sedan, men har det hänt något nytt på radiofronten i HBK?

Hej.
Nej, det har nog inte hänt så mycket. Det finns tre grupper.
Grupp 1 är störst och vill inte ha med radiokommunikation att göra, ser inte värdet eller behovet, tyvärr.

Grupp 2 är väldigt liten men använder PMR vid samåkning o liknande. Det fungerar ju bra men bara inom några hundra meter.

Grupp 3 är ännu mindre men mycket aktiv. Där finns husbilsåkande radioamatörer. Deltar ofta i morgonringen på 3717. Kanske utvecklar sig DMR men trafiken förutsätter Amatörradiocertifikat.

Så att få en påslagen kommunikationsradio i varje husbil känns mycket avlägset, tycker Björn /SM6FRI
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ny pmr radio

Just nu gjorde jag sökning på medlemssidan:
PMR-radio = 1593 st
PR-radio 27 Mhz = 286 st
Amatörradio = 196 st
som har anmält sig på medlemssidan.
Det där med amatörradio låter intressant. Jag har PMR-radio och höll på en hel del med PR-radio på 70-talet. I klubben var det många som gjorde vägsamaritutbildning med HRL och lite mera. Hade PR-radio i 2:a husbilen. Jag hade dubbla antenner på backspeglarna men fick det inte att fungera med räckvidden. Ni som har antenner på era husbilar - Hur är de monterade för att inte slå i broar mm. Min HB är ca 3 meter hög och helintegrerad. Jordplan mm?
 
Toppen