• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny på forumet

F

F.d. 8178

Guest
Hej!

Jag, Ingrid (och vår westietik Frida) går och väntar på vår nya husbil och då fick jag syn på detta trevliga forumet och tänkte att det kunde vara något för oss att vara delaktiga i. Sagt och gjort, registreringen klar!

Vi har haft husbilar (Fendt 500 och Fendt 560 Hk) tidigare och även husvagnar men nu kände vi att det var dags att ta upp husbilsintresset igen och sälja vagnen. Leveransen är beräknad till 15 maj. Spännande.

Vi bor i Lund och åker gärna söder ut när vi kan (och speciellt gärna åker vi och tittar på F1 tävlingar i Europa).

Hälsningar, Jan
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Ny på forumet

Hej o Välkomna hit...det där med F1-tävlingar låter kul, fast bara o titta :D



Mvh
 
F

F.d. 8178

Guest
Sv: Ny på forumet

...jo nog är det kul att åka på F1-tävlingar alltid. Något man kan få sitt lystmäte uppfyllt kring, förutom själva tävlingen, så är det vilken enorm samling olika husbilar/husvagnar med trevliga människor som samlas på en och samma plats, den officiella campingplatsen för tävlingen.

Är man det minsta tekniskt intresserad så finns det hur många kul och intressanta lösningar på allt nödvändigt och mindre nödvändigt som man kan utrusta sitt fordon med.

En tävling som kan rekommenderas är Frankrikes Grand Prix, Magny-Cours (nära staden Nevers). Här finns allt: Tävlingen, Campingen, Maten och drickan, Människorna, Folkfesten och Vädret. En fördel är att efter (eller före också för den delen) tävlingen så befinner man ju sig mitt i Frankrike och sämre ställe kan man ju semestra i (minst 10:e året för oss).
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny på forumet

Som gammal "racing tattare" så har jag full förståelse för ert intresse och husbilsliv, låter underbart roligt!
 

Ingo

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
210
Medlemskap
2024
Sv: Ny på forumet

Hej! Låter kul, vad är kostnaden för att campa där under tävlingsdagarna?
 
F

F.d. 8178

Guest
Sv: Ny på forumet

...jag såg att de tar 110€ för en Campingbiljett i år (+ naturligtvis entreebiljetten till tävlingen). Den gäller från torsdagen tom måndag morgon under racehelgen för en husbil eller husvagn+bil. Kommer jag ihåg rätt så är det frittfram vad det gäller antalet personer som får campa för denna avgift bara man har köpt biljett till tävlingen. Vatten, el, toaletter, duschar ingår utan extra kostnad men standarden är inte den högsta på toaletter/duschar. Medtag låånga förlängningsladdar eller var där i god tid på torsdagmorgon för "inkörningen". Ta gärna med några elförgreningar också då många som tältar gärna "lånar" ström till sina brödrostar eller vad de nu har:)

Det kan vara bra att fylla kylen innan man parkerar sitt ekipage även om det är ok att köra ut och in genom grindarna så mycket man vill under helgen. Anledningen till det är att det är ca 80 000-120 000 andra där också (alla campar dock inte men ca 15 000 gör) och en del av dem får samma idé som man själv att ge sig ut till butikerna i Nevers och då kan det vara trevligare att sitta och grilla och titta på folklivet istället för att tvingas åka och köpa grillspett.

Mycket underhållning, försäljning och allmän marknad/tingeltangel försäljning pågår hela tiden på resp. intill campingen så förutom själva tävlingen så finns det mycket att titta på. En mycket internationell atmosfär med "turister" från hela Europa råder över denna jättecamping och som vi har upplevt det; en mycket vänlig, öppen och hjälpsam inställning hos folk i gemen. En och annan kanske får lite mycket att dricka fram på kvällen men vi har aldrig upplevt det otrevligt. Välj dina campinggrannar med lite omdöme så blir det garanterat en trevlig upplevelse.
 

Ingo

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
210
Medlemskap
2024
Sv: Ny på forumet

Har letat på kartan men hittar inte Magny-Cours eller Nevers var ligger det?
 
F

F.d. 8178

Guest
Sv: Ny på forumet

Nevers (och Magny-Cours ligger ca 15 km därifrån) ligger i Bourgogne distriktet precis vid floden Loire. Avståndet/riktning från Paris är ca 23 mil SSO och från Dijon ca 18 mil V. Nevers är förövrigt en av Lunds vänorter (sedan 1967). Staden har ett universitet och ca 45 000 invånare.

Förutom campingen vid banan (som alltså ligger i byn Magny-Cours) finns det ett stort antal lokala campingplatser i omgivningarna om man vill ha alternativ (men då missar man lite av folkfesten).
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Ny på forumet

Ett annat motorsportevenemang som slår det mesta är 24 timmars på Nürburgring. Det går i år den 8-10 juni.
Det är en folkfest runt den 2,5 mil långa banan som måste upplevas. Man tävlar med allt från "Hundkojor" till värsta GT bilarna.

Varje år tävlar ett antal svenskar vilket inte gör saken sämre. I år finns t.ex Richard Göransson där och han delar bil med bl.a legendaren Hans-Joachim Stuck i en BMW Z4. De hoppas vara på pallen totalt.

Tävlingen samlar ca 250.000 människor men tack vare den långa banan blir det inte oliiidligt trångt.

Att sedan Moseldalen finns på nära avstånd gör ju att men kan kombinera andra upplevelser med motorsportintresset.
 
F

F.d. 8178

Guest
Sv: Ny på forumet

...låter också mycket trevligt och säkert en folkfest utan dess like!? Då jag själv en gång i tiden tävlade med gr 5 trimmad hundkoja kunde det vara kul och se dem igen in action (men hur sjutton får dom dom att gå i 24 timmar)
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Ny på forumet

Stannar bilen efter banan bogseras de till speciella platser där de kan hämtas av teamet, repareras och sedan fortsätter tävligen. Det sker motorbyten, kopplingsbyte och all sköns reparationer under tävlingen.

Den som har kört flest varv under 24 timmar vinner.

Camping (fricamping) sker runt hela banan, men det finns också oganiserade campingar vid depåområdet, med el, toaletter, vatten mm.

Åk dit, ni kommer inte att ångra er!
 
Senast ändrad:
Toppen