• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem med nya frågor

F

F.d. 50408

Guest
Hej!
Ny medlem och första inlägget. Kanske fel ställe att fråga men då kanske någon kan tala om var jag kan posta.

1. Det här med euroklasser; gäller det oxå husbilar i Sverige/utomlands?

2. Funderar på att importera chassi från tyskland och eventuellt en camperbox (Bliss) från Nederländerna. Kan man räkna med att det går smidigt att registrera den som husbil eller vilka problem kan man tänkas få?

3. Vad jag förstår så kan husbilar vara hur tunga som helst och har man dessutom BE-kort så betyder det att du får dra tungt. Förstår att man måste hålla sig till de maxvikter som finns gällande vad bilen får lasta och dra samt vad släpet får lasta. Stämmer detta?

Om det är någon på detta eminenta forum som har info gällande vikter för (äldre 2000-tal) Unimoggar får hen gärna peka mig i rätt riktning. Har letat men inte funnit, t ex släpvagnsvikter.

Tar tacksamt även mot info gällande camperboxar typ GXV, Bliss mm. Vill importera från EU i huvudsak.

Mvh Bisse
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ny medlem med nya frågor

1. ja
2. ja, nog inga större problem om bilen är ok.
3. ja, om kortet taget för -96


Finns ju några till salu på mobile.de och en del anger vikter, kul att kolla på:
unimog Angebote bei mobile.de
 
Toppen