• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny medlem i drönarfamiljen-DJI

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Ja på senare modeller har de begränsat räckvidden anpassat till lagar i de länder de säljer. Denna drönare har jag kollat runt lite på idag. Flera tester på Youtube upplagda redan. Ser mycket intressant ut och den lovprisas.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Ja, ser så ut. Fast det ser ut som atg det ”endast” är räckvidd och flygtid per batteri som är sämre än pro/platinum. Annars ser den ut att ha mer sofistikerad teknik. Portabilitet/prestanda ser bra ut.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ja på senare modeller har de begränsat räckvidden anpassat till lagar i de länder de säljer. Denna drönare har jag kollat runt lite på idag. Flera tester på Youtube upplagda redan. Ser mycket intressant ut och den lovprisas.

Jag hittar ingen info om regler för räckviddsbegränsning för drönare som säljs i Sverige. Endast föreskrifter om hur man får flyga. ”Flygningar ska ske så att det obemannade luftfartyget är väl inom synhåll för piloten (utan hjälp av visuella hjälpmedel såsom kikare) och inom 7 TSFS 2017:110 luftfartygets operativa räckvidd
Var kommer den uppgiften ifrån?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det står klart og tydelig at EC regler gir maks rekkevidde 2 km fri sikt, mens FCC regler gir 4 km. Det det er snakk om er maksimal wifi rekkevidde, noe som igjen gir rekkevidde mellom fjernkontrollen og dronen.

Praktisk rekkevidde kan fort være under det halve av dette igjen om det er flere wifi nett I området.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Om en månad eller två kommer nästa DJI-drönare!
Mavic Pro II kommer med en kraftigt förbättrad kamera med bl.a. större sensor och fler megapixlar. Jag misstänker att man även har bifogat fler sensorer för att undvika krascher och en funktion som gör det omöjligt med fly aways.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Fint filmat men var har du hittat musiken?
Musiken fins i DJI-appens videoredigeringsfunktion. Visst är den bra?

Man kan leta fram en massa olika muik där om man inte vill att det ska vara helt tyst under flygvyerna, den mesta av musiken retar alltid någon. Som tur är finns det volymreglage.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Är det nån som känner till nått om denna :DJI Spark 12MP HD Camera RC Drone Quadcopter - BNF for Sale - Kr3787.46 white eu | Tomtop

Är lite sugen, men vill inte lägga 10.000kr i första skedet då jag inte vet alls om det är så roligt som det ser ut!
Sparken är en fin maskin, har provfugit en väns. Mycket drönare för slantarna. Räckvidden är kortare än för Air, Pro, Phantom i DJI's serie, men fullt tillräcklig för att göra bra videos. Vill man flyga runt och utforska saker från luften, längre bort än vad EU/Svenskt regelverk föreskriver, så är de andra att föredra. Bildkvliteten är fullt tillräcklig för den man normalt laddar upp på sociala medier (HD 1080).
Fly More Combo är ett givet val, då fjärrkontrollen och extra batterier m.m. medföljer. Saker man ändå måste ha.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Den störande musiken tar över de fina bilderna, detta var kanske inte meningen?
Det är ”svårt” detta med musik att enkelt kunna tillgå den vid videoredigering. Jag gillar inte att övergöra saker så lättjan gör att jag dels använder antingen DJI’s egna redigeringsverktyg eller iMovie. I DJI’s finns en del musik att tillgå för videredigerandet och där hade jag garanterat kunna hitta något mer passande. I iMovie är det skralt med det om man inte köper eller laddar ner musik för ändamålet.
I detta fallet håller jag med en opassande och lätt irriterande musik blev vald. Vilken musik tycker du är bäst att använda i t.ex. DJI-appen? Eller vilken stil hade du föredragit från annan källa?
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Då var Sparken hemma! Inte mycket till instruktionsbok till den. Får väl gå ut på nätet och söka hur den funkar. Jag har lyckats få igång den och flugit inomhus med den, betydligt enklare än den billiga jag köpte innan.
Nu ligger batterierna på laddning. Hur laddar man handkontrollen? Jag tror att det saknas en kabel till den.
 

Dennis.Köping

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Köping
HBK-Nr
24063
Medlemskap
2024
Har själv flugit lite md en Phantom 4 och efter det kikat på begagnade Phantom 3. Man kan få en fin Phantom 3 Pro för ibland ca 3500kr (och den är snarlik Phantom 4), knappt använda saker, många som tröttnar efter bara lite flygning, kommer på att de använder för sällan. Så det kan vara ett litet tips.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Handkontrollen till Air laddar man i usb-porten där mobilen kopplas in. Vet inte hur det är på Spark. Men ett tips är att söka DJI Spark tutorials på YouTube, då hittar du DJI's instruktionsfilmer till Sparken.
 
Toppen