• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny kamera

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
I går var vi och köpte en ny kamera, det blev en Canon PowerShot SX20IS. Först hade vi tänkt köpa en systemkamera men vi ångrade oss och det blev den i stället. En bra början tycker vi:)
Det är rätt mycket att lära sig för en nybörjare! Idag tog jag med mig kameran ut när vi var ute och gick med Ronja!

Img_0023a.jpg
Ronja tittar ut mot jordgubbslandet!

IMG_0027.JPG
Vinpel som blåser i vinden!

Har nog mycket att lära mig, men det ska bli väldigt roligt att fotografera med denna kamera. Tycker att bilderna var rätt ok:)nu ska jag plåta mycket igen. Jag tycker det är kul att fotografera, och göra album.
Catrin
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ny kamera

Grattis jag tycker du valt rätt sorts kamera:yes:.
Se nu till att den aldrig kallnar.
Vad är det för batteri i?:twitcy:/susanne
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera

Visst är det roligt att fotografera. Med en digitalkamera är man ju också så mycket friare att experimentera och prova sig fram. Det är ju bara att radera de misslyckade bilderna utan att det kostat skjortan.

Annat var det förr när man ville prova något och när rullen väl kom tillbaka med en massa misslyckade bilder så insåg man också att där rök en massa pengar plus att man glömt vad det var man skulle prova.

Lycka till med din nya kamera och plåta massor nu så lär du dig snart alla olika inställningar och vad de ger för resultat.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Ny kamera

..du blir garanterat nöjd. Cannon har bra kameror, har använt mig av powershot sedan de började lansera denna typ för drygt 10 år sedan och kontinuerligt bytt upp mig. Att man kan använda standardbatterier är ett JÄTTEPLUS. Lycka till
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera

I paket låg det Panasonic batteri. Med tanke på att jag plåtar ganska mycket så skulle jag behöva ha uppladdningsbara batteri istället, kan någon svara på vilka som är bäst:confused:
Att kameran kommer att kallna är jag inte så rädd för:) när vi var i norrland förra året på semester tog jag ca 1000 kort på två veckor. Alla var kanske inte så bra men det är ju helt ok med digital kamera man kan behålla dem man vill och "deleta" de dåliga precis som Michael sa:).
Catrin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny kamera

Ladbare NiMH celler gir bare 1,2V i stedet for alkaline sine 1,5V - det er to andre tall som er viktige for kamerabruk: Kapasitet i mAh og hvor mange ladesykluser de er laget for. Produsent er mindre viktig hvis du kan tro på de som står bak produktet.

De første gangene en bruker cellene er det ekstremt viktig å tømme de helt for så raskest mulig sette de til full opplading og helst ikke som hurtigladning.

NiMH har liten memoryeffekt, men det faktum at de har begrenset antall oppladninger (varierer fra 200 til 1200 oppladninger) gjør at det er fornuftig å bruke hele kapasiteten hver gang. En delvis oppladning sliter nesten like mye på cellen som en full oppladning.

For de utstyr jeg har som kan bruke ladbare celler har jeg et antall celler som lagres oppladet slik at jeg alltid har noen skift tilgjengelig.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera

Gratulerar till nyförvärvet.
Passade själv på att handla en Canon idag. En med videomöjligheter, har blivit intresserad av video mer och mer säkert beroende på att jag kan redigera filmerna i Imovie på Imac.

hälsningar Gert
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ny kamera

Vi gjorde tvärtom... Var ute efter att köpa en kompaktkamera, men vi kom hem med en Systemkamera, Nikon D5000 istället.
Har dock inte hunnit vara ute och testa den ordentligt än...

//Stefan
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Ny kamera

Själv kör jag med batteri 2700 mAh.
Ansman tror jag de heter och dom räcker länge länge även med mycket zoomande fram o tillbaks.
I nödfall kan man ju ha ett pkt vanliga med sig om man åkt iväg ngn stans om de laddningsbara tar slut./susanne
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera

Många kameror blir det. Köpte förra veckan en Canon Powershot SX 1 IS. Men man får nog leka med den rätt många gånger innan man kan hantera den. Det är verkligen en lång zoom på den.

Bernt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny kamera

I går var vi och köpte en ny kamera, det blev en Canon PowerShot SX20IS. Först hade vi tänkt köpa en systemkamera men vi ångrade oss och det blev den i stället. En bra början tycker vi:)
Visst kan en kompaktkamera vara användbar till mycket men de riktigt skarpa bilderna som en systemkamera ger tack vare större bildsensor får du inte.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ny kamera

Jag har också köpt en 120 IS. Känns som en Canonkamera. Jag gör mina första stapplande steg men är hittills imponerad. Jag ville ha en kompaktkamera med bra resurser. Kompakt därför att den alltid skall vara med, resurser för att det är mina begränsningar som skall sätta gränser. Det känns som jag hamnat rätt.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Ny kamera

Vi gick på en videokamera med HD, för vi har använt digitalkamera sedan 2001 och känner att vi vill prova på ngt nytt. Tyvärr är videokameror med HD upplösning väldigt dyra, även om detta rör sig om en relativt billig sådan. Vi köpte en JVC HM300, och vi var först på Media Markt och kollade in vad som fanns. Sedan blev det en beställning via nätet, där den fanns 1000 kr billigare.

Ska bli kul att filma på ett bröllop som vi ska på i sommar, särskilt som det har blivit så lätt att klippa och redigera ´filmer i dom programvaror som finns i dagens datorer.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera

När det gäller videokamera så köpte vi en (mest hustrun) videokamera med dv- band.
Själv är jag mer typ stillbild.
Hur som helst så filmade jag rätt mycket när vi var på resa till Budapest 2006 och sedan på ett stort Caravanmöte i Polen.
Sen blev kameran och banden liggande för jag kom mej inte för att redigera.
Köpte ett program för redigering men tyckte det var knöligt. Så det blev också liggande.
Förra hösten skaffade jag en ny dator iMac 24" i den upptäckte jag ett redigeringsprogram för video/film och skaffade en kabel firewirwe och kunde då föra över videofilmerna till det programmet.
Lätt att jobba med och väldigt låg inlärningströskel, viktigt när det är långt mellan tillfällena när man tar sej tid att redigera och man glömmer så lätt, "hur va de man gjorde?"
Så nu är jag ganska såld på "film".
Vi fotointresserade köper ju på oss efterhand så nu har jag:
Leica D-lux med antiskak i och 2,8 ljusstyrka, filmmöjlighet i HD.
En Canon 30D system, bara stillbild
En Canon 5D2 system, med film i HD.
Filmerna från Leican och Canon får jag med i Macprogrammet utan krångel.
Windowsdatorn har väl också redigeringsprogram men har bara provat med PinApple? och hade knöligt med att köra över film från videokameran till Windowsprogrammet och då lessnar man så lätt.
Men nu väntar en ny säsong med resor och bilder, både still och rörlig
hälsar Gert
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Ny kamera

Pinnacle är ett bra program och är inte så knöligt det finns 2 ljudspår och 2 videospår. Jag använder det ibland.
Huvudsakligen använder jag Avid för videoredigering. Avid används av de flesta TV sändare. Med Avid har jag flera ljud- och videospår som jag samtidigt kan använda. Renderingen kan man sköta på en gång och sedan kan man använda Soicfires musikfiler anpassas automatisk till scenlängden och musiktakten kan anpassas till vissa rörelser.
För stillbilder har jag en Nikon med fullformat med objektiven 11-24mm /2.8, 24-70mm/2,8, 70-200mm /2,8, 50mm /1.4 samt 105 Macro-Micro /2.8. Det är nog det bästa objektiven på marknaden. Tyvärr kräver fullformatskameror stora, tunga och därmed dyra objektiv om man vill ha bra ljusstyrka. Kamerahuset med normalzoom värger över 2 kilo. Den får inte så ofta följa med på söndagspromenaden. Som kompakter har jag en Leica D-lux och en Samsung NV10.
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera

Ja Pinnacle hette det programmet och jag har en enklare modell av Panasonic som man inte kan köra över från bandet till datorn via USB.
På macen så hade jag firewire kabel så det gick bra.
Vad gäller Avid så jobbar en i familjen bl.a. med det och men det är alldeles för avancerat för mej som redigerar så sällan. Jag glömmer helt enkelt hur jag gör. Familjemedlemmen som har redigering som yrke lovade att hjälpa mej. Han ställde en dator med Avid i och drog snabbt igenom hur man gör, och jag var ännu tommare i huvudet efter det.
Beror naturligtvis på att jag inte är tillräckligt intresserad.Men ändå ibland!

Intressant med din Nikon utrustning. Har nu bara Canon men är sedan filmtiden en stor Nikonfan.

Har nu fotat en del testbilder med 5d2 och 70-200L4 ibland med och ibland utan 1,4 förlängare. Är mycket nöjd med skärpan och har funderat på Canon 100-400 telezoom men ack så mycket pengar.
Susannes 120-400 Sigma verkar vara ett pris/resultat frestande alternativ.

När jag träffar Susanne nästa gång skall jag be att få testa det på fullformataren, och just titta på skärpan.

Sen har jag en favoritfågel staren som jag tycker är så fin med alla färger.
Har fotat lite förr men har då fått förstora i Adobe och tappat skärpa och sånt.
Undrar om ett 400 mm räcker för riktig närbild.
Har även en Leica tubkikare där jag har fotat lite via en adapter för Canon.
Det blir bländare 11 och brännvidden vet jag inte riktigt kanske över metern ?
Inte direkt bästa objektivet men för småfåglar enda sättet att komma nära.
Kräver solljus vid bländare 11 och sen måste man helst ha 500/sek för dom små rackarna är aldrig riktigt still upplever jag.
mvh Gert
 
Senast ändrad:
Toppen