• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny husbilsägare

sariin

HBK Medlem
Kommun
Vasa
HBK-Nr
44736
Medlemskap
2026
Hej, blev nöjd husbilsägare till en solifer CSS644 för 1,5 vecka sedan och har redan hunnit över till Sverige och kört Stockholm-Umeå via höga kusten på vandring förstås :D

Nu när jag kom hem, tvättade jag taket på bilen med borste(mjuk), använde mig av Meguiars wash&wax samt skummade in hela bilen och sköljde av den. (Tänkte tvätta den mera grundligt mot helgen, men taket ville jag få klart.

Har kört in den i varmgarage för vintern, tömt gråvatten-, friskvattentank samt toa, tvättat kylskåp, samt öppnat alla skåpluckor samt en taklucka. Vad ska jag tänka på utöver detta om man vill vara petnoga?

Bilen är en 2003 årsmodelm Solifer, samma som Hymer 644, men Solifer hade tydligen samarbete på den tiden. Medkört 9800mil, 2 ägare, alde vattenburen värme, underredsbehandlad med tectyl när den var ny år 2003. Inte en rostprick på förardelen, under bilen finns ännu ett lager tectyl på balkarna, har inte konstaterat någon rost där heller. Endast sommarkörd, fuktmätning gjord innan köp, visade inget tecken på fukt.

Finns det något bra tvättmedel som ni använder som inte skadar men löser upp myggor och små blodfläckar från framsida alkoven?

Bifogar några bilder på bilen för information:

5v9yfbzp.webp
mhyh6lqd.webp
qvbuna77.webp
nlo5s07i.webp
5l2fyfvi.webp
dfj5xtlb.webp

Senast ändrad:
Hej, blev nöjd husbilsägare till en solifer CSS644 för 1,5 vecka sedan och har redan hunnit över till Sverige och kört Stockholm-Umeå via höga kusten på vandring förstås :D

Nu när jag kom hem, tvättade jag taket på bilen med borste(mjuk), använde mig av Meguiars wash&wax samt skummade in hela bilen och sköljde av den. (Tänkte tvätta den mera grundligt mot helgen, men taket ville jag få klart.

Har kört in den i varmgarage för vintern, tömt gråvatten-, friskvattentank samt toa, tvättat kylskåp, samt öppnat alla skåpluckor samt en taklucka. Vad ska jag tänka på utöver detta om man vill vara petnoga?

Bilen är en 2003 årsmodelm Solifer, samma som Hymer 644, men Solifer hade tydligen samarbete på den tiden. Medkört 9800mil, 2 ägare, alde vattenburen värme, underredsbehandlad med tectyl när den var ny år 2003. Inte en rostprick på förardelen, under bilen finns ännu ett lager tectyl på balkarna, har inte konstaterat någon rost där heller. Endast sommarkörd, fuktmätning gjord innan köp, visade inget tecken på fukt.

Finns det något bra tvättmedel som ni använder som inte skadar men löser upp myggor och små blodfläckar från framsida alkoven?

Bifogar några bilder på bilen för information:

Visa bilaga 242128
Visa bilaga 242126
Visa bilaga 242129
Visa bilaga 242123
Visa bilaga 242124
Visa bilaga 242125
Mycket fin bil! Bra köp.

Ja ska den stå utan el så måste du ju ta hand om batterierna spolarvätskan måste ju klara minusgrader

Fin bil,
Vad beträffar insekterna så går det bra med såpa och vatten ,löser upp bra
Det går även med tvättservetter för bebisar

Fin bil, både Solifer och Hymer borgar för kvalite. Spisen/diskbänken blir jag avundsjuk på.

Insekter går ganska bra att ta bort med bara vatten och de inte får sitta kvar för länge, då blir det svårare. Har med en långskaftad borste och hink så jag kan svabba av nästan varje dag.

Den ska stå i varmgarage, men kanske man kan ha ikopplat 230V ett par gånger under vintern för att ladda batterierna
Har du tillgång till 230V i garaget och har blybatterier så anslut den, batterierna kommer att laddas upp till 100% och sedan stå med underhållsladdning, då mår de bäst.
Alternativt koppla loss anslutningarna på batterierna efter de blivit fulladdade ca. 12h. Kontrollera spänningen i dem en gång under vintervilan, blybatterier självurladdar sig alltid litegrann.
Ladda igen ifall spänningen sjunkit under 12,5V.

Har gruppen råd om hur man ska tvätta husbilen? Den har ju antagligen aluminium paneler på bodelen, taket vet jag inte vad det är för material. Bildelen har jag koll på, men detta med aluminium är nytt. Jag tvättade med högtryckstvätt, men med låg effekt. Försökte när jag var på taket så gott som möjligt undvika att spola nära takluckor/ventiler.
Längs med bilens yttre tätningar spolade jag nog med vatten, vet inte exakt hur försiktig man behöver vara med detta? Ska se över alla gummitätningar hursomhelst i vinter och byta de som ser spruckna och har börjat torka

Fin bil med härlig planlösning!
Om jag var du skulle jag byta motorolja och filter innan vintern såvida detta inte redan gjorts under 2025.
Eftersom bilen står i varmgarage skulle jag under vintern undersöka om tectylen släppt någonstans och I så fall ta bort, göra rent och lägga på nytt. Kanske också spruta in tunt rostskyddsmedel I balkar och andra hålrum. Detta gör man enkelt själv med produkter från Biltema eller motsvarande.
Änen däcken bör kontrolleras så de inte är för gamla.
Jag är medveten om att din fråga gällde inte just detta så andra behöver inte påpeka detta

Tillbaka
Toppen