• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbilsägare, gasol

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Hej! Ny husbilsägare här.

Har lite gasolrelaterade frågetecken.

Hur går en trycktestning till tekniskt/praktiskt sätt?

Kan man trycktesta själv? Isåfall hur & vilka kranar ska vara öppna/stängda?

När man läcksöker med såpavatten vilka kranar ska vara öppna/stängda?

Om man har en manometer eller en läckageindikator(sån som bubblar) ska den alltid sitta påkopplad? Och isåfall i vilken ordning ska de vara påkopplade relativt till reduceringsventilen?

Var gärna överpedagogiska i era svar.

Jag ska lämna in den hos en husbilsverkstad och få den riktigt trycktestad. Men vill gärna lära mig lite.

Tack på förhand & trevlig lördag!
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Om du har stängt kranen på gasolflaskan, sedan tänd spisen, den skall då brinna några sekunder på gasen som är kvar i rören innan den slocknar, om du inte har något läckage.
Okej och om jag vill göra ett läckagetest med såpavatten så ställer jag in spisen så det inte pyser, sen öppnar jag kranen på gasolglaskan så den trycker ut gasol i systemet. Sen sprejar jag på skarvar och kopplingar?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om spisen pyser utan att du trycker in knappen så är tändsäkringen trasig och då får inte spisen användas. Sedan är jag personligen tveksam till att använda en sådan spis i ett så litet utrymme som en husbil. Den har ju hög effekt och är ju avsedd att användas utomhus eller i ett större utrymme.
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Det går inte att vrida den utan att trycka in den. Så är kanske någon annan slags tandsäkring i just den här modellen.

Men är det korrekt att om jag vill läcktesta den själv så har jag spisen inställd så det inte pyser och sedan öppnar gasolglaskan och sen sprejar på skarvar och så vidare?

Om jag köper en manometer eller sådan med skitglas ska den alltid sitta på eller bara när man läcktestar?
Om spisen pyser utan att du trycker in knappen så är tändsäkringen trasig och då får inte spisen användas. Sedan är jag personligen tveksam till att använda en sådan spis i ett så litet utrymme som en husbil. Den har ju hög effekt och är ju avsedd att användas utomhus eller i ett större utrymme.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det går inte att vrida den utan att trycka in den. Så är kanske någon annan slags tandsäkring i just den här modellen.

Men är det korrekt att om jag vill läcktesta den själv så har jag spisen inställd så det inte pyser och sedan öppnar gasolglaskan och sen sprejar på skarvar och så vidare?

Om jag köper en manometer eller sådan med skitglas ska den alltid sitta på eller bara när man läcktestar?
Genom att trycka in vredet på spisen deakriverar du tändsäkring under start av spisen.
Det är rätt att öppna gasolflaskan under test med såpa,men det finns ofta många skarvar kopplingar om du har spis kyl värme osv.
Läckagetestare med siktglas är alltid inkopplad.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en sådan. Om den är vriden pyser det hela tiden.
Denna spis är till för utomhusbruk och saknar tändsäkring.

Jag avråder å det bestämdaste att använda denna i ett slutet utrymme så som en husbil, tält, husvagn.

Skulle lågan slockan så kommer det att fortsätta att ströma ut gas.
Endast fantasin sätter gräns för hur illa det kan gå.

1710699541542.png
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Denna spis är till för utomhusbruk och saknar tändsäkring.

Jag avråder å det bestämdaste att använda denna i ett slutet utrymme så som en husbil, tält, husvagn.

Skulle lågan slockan så kommer det att fortsätta att ströma ut gas.
Endast fantasin sätter gräns för hur illa det kan gå.

Visa bilaga 232713
Jag har byggt husbilen själv, så den är direktkopplad på gasolflaskan. Så när jag använt den slår jag alltid av gasolen via huvudkranen på gasolflaskan.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har byggt husbilen själv, så den är direktkopplad på gasolflaskan. Så när jag använt den slår jag alltid av gasolen via huvudkranen på gasolflaskan.
Vad händer om lågan skulle slockna och du missar det då? Livsfarligt med en sådan spis helt enkelt.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag hade en sån där spis för engångsflaskor utan tändsäkring i bilen men tänkte till eftersom man skruvar ner med liten låga så behövs det inte mycket för att den ska slockna, köpte en likadan på skeppa marin kostade 3 ggr så mycket men med tändsäkring. Så fruktansvärt om lågan slocknar det kan bli en jädra smäll.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om jag har förstått de lite diffusa installationsanvisningarna rätt (kanske) så kan den användas utan regulator med fullt flasktryck fram till spiseln....
"This unit is intended to operate with LPG gas (Butane/Propane), without any adjustment in advance."
....och om så är fallet här så går det ju inte att koppla in en läckagetestare/bubbel för den skall bara jobba på lågtrycksidan.
Det står något om att man kan ev. sätta en regulator innan spiseln efter kontakt med gasolfirma, och det står också att man inte skall använda en plastslang som gasolslang för den kan bli mjuk av värmen, utan man bör använda en gummislang som inte är sliten och sprucken och högst 125cm lång samt har klämmor så den inte läcker .........?


Mycket att tänka på, men var och vem har skrivit detta.......... :msn_quest:

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag har en sådan. Om den är vriden pyser det hela tiden.

Du får ursäkta men jag hoppas att slippa stå intill dig med den anläggningen som för mig verkar livsfarlig! Se till att hela gasol anläggningen kontrolleras av fackkunnig person!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt data i manualen är apparaten avsedd för lågtryck (28-30) mbar. Det finns också en varning för att använda den med defekt reduceringsventil.

Enligt manualen är den avsedd för användning utomhus eller i väl ventilerade utrymmen.

Enligt ritning i manualen är minsta tillåtna avstånd vertikalt till brännbart material 100 cm.

Enligt min mening ska man inte pyssla med gasolinstallatkoner om man inte är hundraprocentigt säker på vad man gör!

Pålle
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
För att lägga ytterligare lök på laxen, hur är det med ventilationen i den hembyggda husbilen? Fabriksbyggda husbilar har ju krav på sig att ventilationen ska vara tillräcklig för antalet personer som den är godkänd för! Taklucka som bara delvis tätad och luftinsläpp nertill. Skåpbilars originalventilation behöver förbättras.
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
För att lägga ytterligare lök på laxen, hur är det med ventilationen i den hembyggda husbilen? Fabriksbyggda husbilar har ju krav på sig att ventilationen ska vara tillräcklig för antalet personer som den är godkänd för! Taklucka som bara delvis tätad och luftinsläpp nertill. Skåpbilars originalventilation behöver förbättras.
Har monterat talriksventil nedtill och en ventilation längst bak i taket. Så det är diagonalt självdrag. Sitter även gälar i dörrarna. Delvis tätad taklucka. Sen är det en 88 så det är inte riktigt tätt någonstans.
 
Toppen