• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny husbilsägare, gasol

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Hej! Ny husbilsägare här.

Har lite gasolrelaterade frågetecken.

Hur går en trycktestning till tekniskt/praktiskt sätt?

Kan man trycktesta själv? Isåfall hur & vilka kranar ska vara öppna/stängda?

När man läcksöker med såpavatten vilka kranar ska vara öppna/stängda?

Om man har en manometer eller en läckageindikator(sån som bubblar) ska den alltid sitta påkopplad? Och isåfall i vilken ordning ska de vara påkopplade relativt till reduceringsventilen?

Var gärna överpedagogiska i era svar.

Jag ska lämna in den hos en husbilsverkstad och få den riktigt trycktestad. Men vill gärna lära mig lite.

Tack på förhand & trevlig lördag!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Ny husbilsägare här.

Har lite gasolrelaterade frågetecken.

Hur går en trycktestning till tekniskt/praktiskt sätt?

Kan man trycktesta själv? Isåfall hur & vilka kranar ska vara öppna/stängda?

När man läcksöker med såpavatten vilka kranar ska vara öppna/stängda?

Om man har en manometer eller en läckageindikator(sån som bubblar) ska den alltid sitta påkopplad? Och isåfall i vilken ordning ska de vara påkopplade relativt till reduceringsventilen?

Var gärna överpedagogiska i era svar.

Jag ska lämna in den hos en husbilsverkstad och få den riktigt trycktestad. Men vill gärna lära mig lite.

Tack på förhand & trevlig lördag!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Ny husbilsägare här.

Har lite gasolrelaterade frågetecken.

Hur går en trycktestning till tekniskt/praktiskt sätt?

Kan man trycktesta själv? Isåfall hur & vilka kranar ska vara öppna/stängda?

När man läcksöker med såpavatten vilka kranar ska vara öppna/stängda?

Om man har en manometer eller en läckageindikator(sån som bubblar) ska den alltid sitta påkopplad? Och isåfall i vilken ordning ska de vara påkopplade relativt till reduceringsventilen?

Var gärna överpedagogiska i era svar.

Jag ska lämna in den hos en husbilsverkstad och få den riktigt trycktestad. Men vill gärna lära mig lite.

Tack på förhand & trevlig lördag!
Jag brukar göra en enkel kontroll av eventuellt läckage: stäng huvudkranen på gasolflaskan, vänta 30minuter, försök tända spisen ,den skall brinna under några sekunder, tänder inte spisen har du ett läckage.
För att göra en full kontroll av gasolanläggningen lämna in bilen för trycktest av gasolen.
Bilprovnings tester undviker jag.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag brukar göra en enkel kontroll av eventuellt läckage: stäng huvudkranen på gasolflaskan, vänta 30minuter, försök tända spisen ,den skall brinna under några sekunder, tänder inte spisen har du ett läckage.
För att göra en full kontroll av gasolanläggningen lämna in bilen för trycktest av gasolen.
Bilprovnings tester undviker jag.
Som ovan, med ett tillägg.

Innan du kommer så långt att du stänger huvudkranen enligt ovan, använd alla gasolförbrukare minst några minuter.
Detta så att det garanterat finns gasol, och inte en luftpelare i ledningen när du gör testen beskrivet av Olof G.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Som ovan, med ett tillägg.

Innan du kommer så långt att du stänger huvudkranen enligt ovan, använd alla gasolförbrukare minst några minuter.
Detta så att det garanterat finns gasol, och inte en luftpelare i ledningen när du gör testen beskrivet av Olof G.
Det skulle kunna bli en lång utläggning, men låt mig konstatera det mest elementära: Bilprovningsföretagens gör inte någon provtryck inga eller täthetskontroll, de gör ett läckagetest - alltså samma som man kan göra själv med lite såpvatten.

Pålle
När man gör ett läckagetest själv, vilka kranar ska vara öppna och inte?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kort gasoltestlära:

Hur en provtryckning ska utföras är definierar i en EN-norm. Denna görs med 10 x arbetstrycket, och görs i samband med nyinstallation/reparation/komplettering.

Även hur en täthetskontroll ska göras är beskrivet i samma EN-norm. Denna görs med 3 x arbetstrycket, och det är detta som husbilsverkstaden gör.

Ett läckagetest är vad bilprovningsföretagens utför. Detta görs med arbetstrycket, och säger egentligen inte så mycket om anläggningens skick.

Pålle
 

vådejunior

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Borlänge
Pyser det så är det något fel, det pyser när du håller in knappen men släpper du knappen ska det inte pysa.(bara om spisplattan är tänd förstås) men slocknar lågan skall det sluta pysa. s.k.tändsäkring en bimetall som känner av om det är varmt eller inte.
Jag har en sådan. Om den är vriden pyser det hela tiden.
 
Toppen