• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny husbil

  • Startad av Startad av F.d. 55511
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ny husbil

GRATTIS! Hoppas att det inte är FIAT:s nya Euro 5-motor. Den har så mycket strypningar för att passa in miljömässigt så den har tappat en hel del ork. Det är straffet för att vi ska ha vår jord kvar längre.
:wideeyed:
 
Sv: Ny husbil

Grattis till er nya bil hoppas bara att ni inte får samma måndagsexemplar som vi fått, fick vår semester förstörd av en massa olika fel samt att vår bil håller på att skaka sönder.
Har lagt ut en film som inte är så rolig att se.:mad:klicka på länken.
http://www.youtube.com/watch?v=qF4YHfQURDA&feature=plcp
Annars en bra bil enligt vårt tycke, bara vi får återförsäljare och Bürstner Sverige att ta sitt ansvar.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny husbil

GRATTIS! Hoppas att det inte är FIAT:s nya Euro 5-motor. Den har så mycket strypningar för att passa in miljömässigt så den har tappat en hel del ork. Det är straffet för att vi ska ha vår jord kvar längre.
:wideeyed:

Menar du den nya kraftfulla 2.3l med variabel geometri i turbon som ska ersätta 3l 157hk, den är ju inte direkt slö om man ska tro dom som verkligen kört den ?

Peter
 
Sv: Ny husbil

Hej. Vad är det som är felaktigt med fjädrarna?
Skakar ju något grymt på filmen.

Ja det gör det verkligen och dessutom är fjädrarna utbytta en gång av Fiat efter 300 mil sedan höll de nya bara 300 mil till och då befann vi oss nere vid medelhavet med en semester resa som blev förstörd.
Nu kräver vi att återförsäljare och Bürstner tar sitt ansvar för detta.
Nu går bilen definitivt i botten på genomslagsgummit.
 
Sv: Ny husbil

Ja det gör det verkligen och dessutom är fjädrarna utbytta en gång av Fiat efter 300 mil sedan höll de nya bara 300 mil till och då befann vi oss nere vid medelhavet med en semester resa som blev förstörd.
Nu kräver vi att återförsäljare och Bürstner tar sitt ansvar för detta.
Nu går bilen definitivt i botten på genomslagsgummit.


Hejsan!
Det måste ju vara något allvarlig fel på bilen eftersom den skakar på det viset.
Ser ju ut som ni åker direkt på rambalkarna utan stötdämpare över huvud taget.
Fel i ramkonstruktionen eftersom dämparna tar slut efter 300 mil, det kan ju alldrig vara riktigt. Har ni jämfört med andra med samma bil? Lycka till och stå på er ..
 
Sv: Ny husbil

Vad är väl en julafton mot en ny husbil. Lycka till.
Mvh.
Tommy 2227.
 
Sv: Ny husbil

Hvordan er aksellasten foran på denne bilen, høres nesten ut som den er langt over det tillatte med orginalfjærer. Mulig det finnes stivere fjærer som er beregnet på den større tyngden, dessverre er det ikke uvanlig at aksellasten på tom bil ligger på maks og når dere sitter der fremme og har med dere litt som også er fremme så blir det for mye. Orginalfjærene går nesten på gjennomslag ved maks aksellast, og med litt over blir det gjennomslag som gjelder.

En bil med tandemaksel hjelper det ikke mye å laste bak, det løfter ikke foran på samme måte som med en enkel bakaksel. Hadde selv litt problemer med dette på min forrige bil, med orginalfjærene så hadde vi ikke lov til å ha annet enn oss selv foran fremre bakaksel før det var over maks totalvekt. Byttet til andre fjærer for øking av aksellasten med 250 kg og bilen ble en helt annen å kjøre.

På spiralfjærene foran var det orginalt 18mm stål, de vi byttet til hadde 22mm og samme lengde på fjæren ubelastet. Disse fjærene holdt de 7 årene vi hadde bilen etter byttet.
 
Sv: Ny husbil

Axeltrycket fram har vi vägt och hamnat på 1900 kg även återförsäljaren har oxå provkört och vägt kommit fram till samma drygt 1900 kg utav tillåtna 2100 kg
 
Sv: Ny husbil

Wolw66:
Vi har kört vår 1400 mil nu och kan intyga att denna tillverkning är en klar miss. Gamla 157:an var klart bättre t.o.m. vår gamla 130 hk var bättre. Av de 177 utlovade hästarna finns bara 158 kvar efter växellåda osv. Dessutom är den "felväxlad" då full effekt aldrig kan fås på 6:ans växel då den inte varvar ur på långa vägar.
 
Sv: Ny husbil

Wolw66:
Vi har kört vår 1400 mil nu och kan intyga att denna tillverkning är en klar miss. Gamla 157:an var klart bättre t.o.m. vår gamla 130 hk var bättre. Av de 177 utlovade hästarna finns bara 158 kvar efter växellåda osv. Dessutom är den "felväxlad" då full effekt aldrig kan fås på 6:ans växel då den inte varvar ur på långa vägar.

Har ni nya 3.0 l ?

Har inte kört våran än (får den i Oktober), vi har 2.3l, 148hk, 3.5t.

Peter :)
 
Sv: Ny husbil

Kan det möjligen vara så att 6:an är en överväxel på de nya bilarna, d.v.s. att den är avsedd att gå snålt och lugnt på plan mark, men inte avsedd för backkörning? Allt i miljöns tecken (och plånboken)? vad säger instruktionsboken? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny husbil

Ja, vi har nya 3.0 liters på 177 hk ( Euro 5). Sexan är INTE en överväxel men vi får lov att använda den som sådan då vi annars har göra "minuter" för att köra om vid t.ex 90-95 km/tim. Hoppas innerligt att den "lossnar" inom 3 000 mil annars får man väl se sig om efter en 2011-års modell.
;)
 
Sv: Ny husbil

Begreppet "överväxel" innebär väl just det att utväxlingsförhållandet är så högt att man inte uppnår toppfart?

Och det oavsett hur många växlar man har.

Sen kan det säkert skilja på olika fordon med samma motor-växellåda om översta växel är att betrakta som en "överväxel" beroende på bl.a. luftmotstånd.
Tex en vanlig Fiat skåpbil med samma motor o låda kanske kommer upp i toppfart (vad den än må vara) på 6:ans växel medan man med en större husbil måste tagga ner till 5:an för att uppnå just det fordonets toppfart.

Sen borde man kanske ha en lägre utväxling i en bil med stor påbyggnad för att få en mer körbar bil. Undrar om det är nån skillnad i utväxling beroende på hur stor o tung påbyggnaden är eller levererar Fiat en standard till alla påbyggare?
 
Sv: Ny husbil

Det är ju lite underligt att bilen är trött med 158 Hk på drivhjulen, effekten är ju helt o.k. Vid vilket varvtal hade den 158 Hk? Vilket varvtal har du på sexan vid 90 respektive 100 km? :)
 
Sv: Ny husbil

Ja, vi har nya 3.0 liters på 177 hk ( Euro 5). Sexan är INTE en överväxel men vi får lov att använda den som sådan då vi annars har göra "minuter" för att köra om vid t.ex 90-95 km/tim. Hoppas innerligt att den "lossnar" inom 3 000 mil annars får man väl se sig om efter en 2011-års modell.
;)

Jag har samma motor och 5 tonare och Jag känner inte igen detta. Kör jag i 6:an i 90-95 km/h trycker lätt på gasen känner man accelerera och har inga som helst problem att köra om. Kommer lätt upp i 120 km/h.

Kanske något fel på dina inställningar? Hur som helst den bästa HB motorn jag
har kört och nu har bilen rullat 1000mil.

Hoppas du hittar felet för något stämmer inte.
 
Sv: Ny husbil

Toppfarten är inte av intresse utan det gäller effekten. Vid ca 100 km/tim är varvet ca 2100 och då har den endast 107 hk på hjulen. Den kan aldrig varva så pass att maxeffekten d.v.s. 158 hk finns att tillgå. Växlarna 1-4 är helt OK. Motorn når sin pik vid 3400 varv sedan dyker den snabbt neråt. Den varvar obetydligt mer än 2500 på 6:an.
Troligen så är det samma växellåda till alla FIAT-motorer oavsett vilken bil den sitter i. Bilen väger 4,250 kg full.
 
Tillbaka
Toppen