• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Husbil - bara problem. Unikt?

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Det hade.ju varit en himla bra dröm om det hade varit så... Då hade vi inte behövt lära oss hur våra hb fungerar, och det hade då bara funnits ett par trådar på forumet... Typ min resa, ord associationslek och ställplatser. :rolleyes:
:swoon:;)
Tror du missuppfattade mitt inlägg.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Har en Rapido som vi köpte 2019
Fellistan till garantiåtgärder blev 24 punkter lång, allt från felriktade hjulaxlar till skitsaker
Bent i Örkelljunga ställde upp och fixade allt utan knot
Det är viktigare att välja leverantör än fabrikat om man vill ha problemfritt husbilsliv
min 2021 fick en lista med över 40 fel...... Forsbergs I kalmar löser till 99%....
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej,

Vi köpte i i sensomras en ny Adria Matrix. Jag kommer inte hänga ut någon i detta läge, utan är mer intresserad av andras erfarenheter.

Sedan inköp kan vi konstatera att följande har strulat:
- Laddning av bodelsbatterier fungerade inte (laddade dåligt från solceller och drog ur batteriet då bilen gick)
- Larmet (JRL monterat av husbilsfirman) falsklarmade
- Bodelsdörren registrerades inte som stängd, så centrallåset låste inte och bilen varnade vid färd

Av ovanstående löstes 2/3 under hösten, bodelsdörren har man försökt åtgärda 3 gånger men är fortfarande inte bra. Konstruktionsproblem från Adria.

Efter våren har följande problem uppstått:

- Elektriska fotsteget åker inte in vid motorstart
- Ovanstående beror på delvis havererat elektroblock

I skrivande stund har bilen följande problem:
- Larmet har helt slutat fungera. Ingen indikation vid låsning e.d. Helt dött.
- Elektroblocket är bytt men fotstöded åker fortfarande inte in - följdfel "någon annanstans", ska in igen för åtgärd
- Solcellerna laddar inte batteriet längre

Jag kan tänka mig att en eller flera av nedanstående punkter gäller:
- Vi har haft en sjuhelsikes otur
- Kvalitén på Adria är skräp
- Husbilsfirmor är klåpare

Hur är er erfarenhet? Är detta unik otur, eller är branschen ett skämt?

Vi ligger såklart på och detta ska fixas och kompenseras för. Beroende på hur det slutar är det inte helt omöjligt att det blir både juridik och uthängning. Eller så löser det sig smidigt. Vi får se, jag håller självklart tummarna för snabb och smidig slutgiltig lösning.

Tacksam för feedback!
Hej, nej detta är inte unikt på något sätt, och tyvärr rätt vanligt oavsett märke eller fabrikat. Kolla här bara.
Har själv haft en Adria Sonic i 2 år, där det inte var några problem, utom de jag orsakade själ av oaktsamhet.
Köpte en helt ny Rapido, som efter leverans hade kylskåp som inte fungerade på gasolen, den luft bälg som skulle hjälpa bakaxeln till stabilitet hade punktering, sedan visade det sig att en vattenledning inte var korrekt monterad så att vattenskada uppstod. Då fick vi lämna tillbaka den till säljaren. Säljaren körde med avfuktare i någon vecka och sålde den vidare till ett högre pris.
/Lennart
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Vi köpte en ny Adria Coral 2018 som har haft en mängd fel. Elektroblocket, solpanelsregulator, krocksensor gasol m.m. m.m.
Nu efter drygt 3 år känns den perfekt, alla barnsjukdomar är avklarade och vi har fått bra hjälp med alltihop.
Vill inte byta till en ny på länge än...

/Roger
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tror du missuppfattade mitt inlägg.
Då är det fler än jag som har missuppfattat vad saken handlar om :rolleyes:

TS har startat en tråd om deras missnöje av köp av en husbil och undrar också över om branschen är något man kan lita på....

Du har ju svarat att du saknar trådar om hur bra en husbil är.... Tycker du verkligen att ditt svar passar in på TS undringar? :rolleyes:... Nu kan vi prata om missuppfattning:swoon:

Och här skall du få ett tipps.... Saknar du trådar om hur bra och felfri en husbil är.... Då tycker jag att du kan börja skriva en sådan tråd ;)

Sorry TS lite utanför ämnet....
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Då är det fler än jag som har missuppfattat vad saken handlar om :rolleyes:

TS har startat en tråd om deras missnöje av köp av en husbil och undrar också över om branschen är något man kan lita på....

Du har ju svarat att du saknar trådar om hur bra en husbil är.... Tycker du verkligen att ditt svar passar in på TS undringar? :rolleyes:... Nu kan vi prata om missuppfattning:swoon:

Och här skall du få ett tipps.... Saknar du trådar om hur bra och felfri en husbil är.... Då tycker jag att du kan börja skriva en sådan tråd ;)

Sorry TS lite utanför ämnet....
Om du går tillbaka och läser mitt första inlägg så ser du att det är ett svar på "reservdelarnas" inlägg om "det han läst verkar det som alla haft problem med sin nya husbil". Det jag säger är att bilden av hur många som har problem med sina nya husbilar i relation till hur många som inte har det, blir lite skev om man baserar det på vad man läst på forum likt detta eller i media för den delen. Det på grund av att det startas betydligt fler trådar och artiklar när man väl har problem än när man inte har det.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du går tillbaka och läser mitt första inlägg så ser du att det är ett svar på "reservdelarnas" inlägg om "det han läst verkar det som alla haft problem med sin nya husbil". Det jag säger är att bilden av hur många som har problem med sina nya husbilar i relation till hur många som inte har det, blir lite skev om man baserar det på vad man läst på forum likt detta eller i media för den delen. Det på grund av att det startas betydligt fler trådar och artiklar när man väl har problem än när man inte har det.
Såhär skrev du i ditt första inlägg..(no17 i denna tråd)...

Tyvärr är det dem med problem man läser om. Sällan det skapas trådar eller artiklar där det beskrivs hur felfri dennes husbil har varit....

Och tråden handlar ju inte om reservdelar.... Okey....
Men jag kan fortfarande inte se att du har startat en tråd... Typ.. Hur nöjd jag är med min husbil... :rolleyes:

Eller är det bara mycket snack och ingen handling ;)
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Men jag kan fortfarande inte se att du har startat en tråd... Typ.. Hur nöjd jag är med min husbil... :rolleyes:
Och det är precis det jag försöker påvisa. Sällan det görs, därför det är svårt att skaffa sig uppfattning om hur många som har problem vs de som inte har det. Det är ett konstaterande och inte en åsikt.

"Och tråden handlar ju inte om reservdelar...."
"Reservdelarna" är användaren jag citerade.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okey... Då ber jag om ursäkt för det....
Samtidigt inser jag nu min "förvirring".... när jag förstår att du försökte byta fokus i tråden.... Aja baja..
 
F

F.d. 64253

Guest
Säga vad man vill, men många nya bilar får skitproblem som dom äldre inte har.. förutom då fuktproblem..
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag har alltid köpt nya bilar och kan inte tänka mig att ta över något begagnat, bilarna blir bara bättre och bättre tycker jag. Sämst var det runt årsmodellerna runt 2010 då det var usel kvalitet på byggen med byte av hela bakstammar, duschkabiner och diverse inredning m.m. Idag är det elektroniken som krånglar och slarvas ihop på fabriken men det stora problemet för mig har varit kompetens och tidsbrist hos handlarna. Dom få kunniga reparatörer som finns försvinner till bättre avlönade arbeten!
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Är nu inne på min 4 husbil. Jag måste tillhöra dom lyckliga har inte haft några onormala problem, all utrustade med solcell där laddningen fungerat till 100%. Larm från jr funkat till 100%. Har inget att klaga på.
lasse
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har alltid köpt nya bilar och kan inte tänka mig att ta över något begagnat, bilarna blir bara bättre och bättre tycker jag. Sämst var det runt årsmodellerna runt 2010 då det var usel kvalitet på byggen med byte av hela bakstammar, duschkabiner och diverse inredning m.m. Idag är det elektroniken som krånglar och slarvas ihop på fabriken men det stora problemet för mig har varit kompetens och tidsbrist hos handlarna. Dom få kunniga reparatörer som finns försvinner till bättre avlönade arbeten!
Av våra hittills 4 hb har vi köpt bara en gång nästan ny hb, de 3 andra har vi köpt begagnade, cirka 3 år gamla. Inga allvarliga brister har vi haft någon gång.
Jag skulle ifrågasätta det generella påståendet att "årsmodeller runt 2010" skulle vara sämsta. Om man köper Morelo, Concorde, Frankia etc, så tror jag inte att dem var dåliga. Även andra tillverkare har ju olika klasser, av hb, premium vs instegsmodeller, jämför Laika Kreos linie med de Laika X modeller. Jag säger bara att jag tror att generaliseringar är inte bästa grund för bedömningar. Kanske finns det någonstans statistik över fel på hb över tiden så jag skulle gärna vilja se länken dit.
Döremot håller jag med Dig om att kunniga reparatörer försvinner.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Av våra hittills 4 hb har vi köpt bara en gång nästan ny hb, de 3 andra har vi köpt begagnade, cirka 3 år gamla. Inga allvarliga brister har vi haft någon gång.
Jag skulle ifrågasätta det generella påståendet att "årsmodeller runt 2010" skulle vara sämsta. Om man köper Morelo, Concorde, Frankia etc, så tror jag inte att dem var dåliga. Även andra tillverkare har ju olika klasser, av hb, premium vs instegsmodeller, jämför Laika Kreos linie med de Laika X modeller. Jag säger bara att jag tror att generaliseringar är inte bästa grund för bedömningar. Kanske finns det någonstans statistik över fel på hb över tiden så jag skulle gärna vilja se länken dit.
Döremot håller jag med Dig om att kunniga reparatörer försvinner.
Det är ingen tvekan med mitt påstående, 2010-2015 började alla märken skärpa till sig med andra byggmetoder och träfria konstruktioner, instegsmodellerna försvann. Idag finns bara mellanklass och premium kvar. Att blanda in Morelo, Concorde är ju en helt annan klass och storlek det ser man på byggtiden som är många veckor till skillnad på en vanlig bil som tar 8 timmar att bygga. Synd att dom inte gör mindre bilar! Dom bilar jag pratar om är vanliga sju meters bilar som var storsäljare då när Hb bommen tog fart, det var riktig skit!
 
Toppen