• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Husbil - bara problem. Unikt?

F

Foxis

Guest
Hej,

Vi köpte i i sensomras en ny Adria Matrix. Jag kommer inte hänga ut någon i detta läge, utan är mer intresserad av andras erfarenheter.

Sedan inköp kan vi konstatera att följande har strulat:
- Laddning av bodelsbatterier fungerade inte (laddade dåligt från solceller och drog ur batteriet då bilen gick)
- Larmet (JRL monterat av husbilsfirman) falsklarmade
- Bodelsdörren registrerades inte som stängd, så centrallåset låste inte och bilen varnade vid färd

Av ovanstående löstes 2/3 under hösten, bodelsdörren har man försökt åtgärda 3 gånger men är fortfarande inte bra. Konstruktionsproblem från Adria.

Efter våren har följande problem uppstått:

- Elektriska fotsteget åker inte in vid motorstart
- Ovanstående beror på delvis havererat elektroblock

I skrivande stund har bilen följande problem:
- Larmet har helt slutat fungera. Ingen indikation vid låsning e.d. Helt dött.
- Elektroblocket är bytt men fotstöded åker fortfarande inte in - följdfel "någon annanstans", ska in igen för åtgärd
- Solcellerna laddar inte batteriet längre

Jag kan tänka mig att en eller flera av nedanstående punkter gäller:
- Vi har haft en sjuhelsikes otur
- Kvalitén på Adria är skräp
- Husbilsfirmor är klåpare

Hur är er erfarenhet? Är detta unik otur, eller är branschen ett skämt?

Vi ligger såklart på och detta ska fixas och kompenseras för. Beroende på hur det slutar är det inte helt omöjligt att det blir både juridik och uthängning. Eller så löser det sig smidigt. Vi får se, jag håller självklart tummarna för snabb och smidig slutgiltig lösning.

Tacksam för feedback!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Synd att ni drabades av allt detta... och jag hoppas det löser sig på enklast väg.....

Men som någon sagt...
Det kostar att ligga på topp :eek:
Och man skall aldrig ge upp
Så lycka till.... :bye:
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej så är det med ny husbil köpt ett flertal bilar som varit runt ett halvår. Att köpa husbil är enkelt men det brukar ta 1 till 2 år att få den färdig se till att du har en bra verkstad så är det inga problem. Att de inte hittar ett fel är inte unikt vår bil hittade de inte var fukten kom in så de bytte hela väggen på en argos 747 men resultatet topp till slut.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Krasst kan man ju säga att har de inte lyckats att åtgärda fel efter 3 ggr så ska köpet kunna gå tillbaka. Ge mig tbx mina pengar så köper jag ngt annat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag kan inte uttala mig om hur det är idag men min erfarenhet av köpet av vår nuvarande bil år 2008 så skedde det via telefon och efter leverans på utsatt dag har vi inte behövt besöka säljaren igen. Det har helt enkelt fungerat. Enda problemet värt att nämna är att pannan började läcka efter sju år, något som jag tror kan ha berott på en dålig svetsfog som så småningom gett upp. Fick pannan utbytt mot en ny med en rimlig mellankostnad. Kanske har vi bara haft en enorm tur.

Husbilen är en Adria Coral 660SL -08

//Michael, medlem
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kan tänka mig att en eller flera av nedanstående punkter gäller:
- Vi har haft en sjuhelsikes otur
- Kvalitén på Adria är skräp
- Husbilsfirmor är klåpare
Intrycket jag får från olika husbilsforum, är att det du upplever är helt normalt.
Acceptabelt, inte alls, men så som det fungerar i den rådande situationen på marknaden.

Jag har till och med läst att det vid tvister inte är ovanligt att fabrikanten gärna köper tillbaka bilen utan reparationsförsök, för priset kunden betalat.
Timmen senare säljs bilen för ett betydligt högre pris till någon i den långa kön som ringlar utanför säljkontoret.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Intrycket jag får från olika husbilsforum, är att det du upplever är helt normalt.
Acceptabelt, inte alls, men så som det fungerar i den rådande situationen på marknaden.

Jag har till och med läst att det vid tvister inte är ovanligt att fabrikanten gärna köper tillbaka bilen utan reparationsförsök, för priset kunden betalat.
Timmen senare säljs bilen för ett betydligt högre pris till någon i den långa kön som ringlar utanför säljkontoret.
Instämmer i denna verklighet köpte en 2007 när bilen var ett år gammal 2008 besökte heller inte min säljare mer än vid fuktest men det är en svunnen tid. Tråkigt men sant
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej,

Vi köpte i i sensomras en ny Adria Matrix. Jag kommer inte hänga ut någon i detta läge, utan är mer intresserad av andras erfarenheter.

Sedan inköp kan vi konstatera att följande har strulat:
- Laddning av bodelsbatterier fungerade inte (laddade dåligt från solceller och drog ur batteriet då bilen gick)
- Larmet (JRL monterat av husbilsfirman) falsklarmade
- Bodelsdörren registrerades inte som stängd, så centrallåset låste inte och bilen varnade vid färd

Av ovanstående löstes 2/3 under hösten, bodelsdörren har man försökt åtgärda 3 gånger men är fortfarande inte bra. Konstruktionsproblem från Adria.

Efter våren har följande problem uppstått:

- Elektriska fotsteget åker inte in vid motorstart
- Ovanstående beror på delvis havererat elektroblock

I skrivande stund har bilen följande problem:
- Larmet har helt slutat fungera. Ingen indikation vid låsning e.d. Helt dött.
- Elektroblocket är bytt men fotstöded åker fortfarande inte in - följdfel "någon annanstans", ska in igen för åtgärd
- Solcellerna laddar inte batteriet längre

Jag kan tänka mig att en eller flera av nedanstående punkter gäller:
- Vi har haft en sjuhelsikes otur
- Kvalitén på Adria är skräp
- Husbilsfirmor är klåpare

Hur är er erfarenhet? Är detta unik otur, eller är branschen ett skämt?

Vi ligger såklart på och detta ska fixas och kompenseras för. Beroende på hur det slutar är det inte helt omöjligt att det blir både juridik och uthängning. Eller så löser det sig smidigt. Vi får se, jag håller självklart tummarna för snabb och smidig slutgiltig lösning.

Tacksam för feedback!
hej ! låter inte roligt och lider med er ! du hoppas att det löser sig smidigt ? visst det hoppas jag med men smidigt då hade problemen varit ur världen vid det här laget ! du har tålamod och det vetefan ? om jag haft så lång tid ? det är inte godtagbart enl mig ! lycka till !
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Hej,

Vi köpte i i sensomras en ny Adria Matrix. Jag kommer inte hänga ut någon i detta läge, utan är mer intresserad av andras erfarenheter.

Sedan inköp kan vi konstatera att följande har strulat:
- Laddning av bodelsbatterier fungerade inte (laddade dåligt från solceller och drog ur batteriet då bilen gick)
- Larmet (JRL monterat av husbilsfirman) falsklarmade
- Bodelsdörren registrerades inte som stängd, så centrallåset låste inte och bilen varnade vid färd

Av ovanstående löstes 2/3 under hösten, bodelsdörren har man försökt åtgärda 3 gånger men är fortfarande inte bra. Konstruktionsproblem från Adria.

Efter våren har följande problem uppstått:

- Elektriska fotsteget åker inte in vid motorstart
- Ovanstående beror på delvis havererat elektroblock

I skrivande stund har bilen följande problem:
- Larmet har helt slutat fungera. Ingen indikation vid låsning e.d. Helt dött.
- Elektroblocket är bytt men fotstöded åker fortfarande inte in - följdfel "någon annanstans", ska in igen för åtgärd
- Solcellerna laddar inte batteriet längre

Jag kan tänka mig att en eller flera av nedanstående punkter gäller:
- Vi har haft en sjuhelsikes otur
- Kvalitén på Adria är skräp
- Husbilsfirmor är klåpare

Hur är er erfarenhet? Är detta unik otur, eller är branschen ett skämt?

Vi ligger såklart på och detta ska fixas och kompenseras för. Beroende på hur det slutar är det inte helt omöjligt att det blir både juridik och uthängning. Eller så löser det sig smidigt. Vi får se, jag håller självklart tummarna för snabb och smidig slutgiltig lösning.

Tacksam för feedback!
Husbilsfirmor är STORA klåpare!
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en Rapido som vi köpte 2019
Fellistan till garantiåtgärder blev 24 punkter lång, allt från felriktade hjulaxlar till skitsaker
Bent i Örkelljunga ställde upp och fixade allt utan knot
Det är viktigare att välja leverantör än fabrikat om man vill ha problemfritt husbilsliv
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Generellt brukar det ta ca. 2år att bygga klart en ny husbil, efter det att den levererats till kunden ;)
är det godtagbart ? är den inte färdigbyggd vid leverans ? sen m du vill bygga på med annat lull lull och det inte fungerar tillfredsställande kan vi ju knappast lasta bil ell bodelstillverkare för jag menar sk extrautrust ? då hade vi tur för våran funkade klockrent från första början så även allt i bodelen och då har vi bott i den 9 mån om året och den är inne på 5 året nu ! så vi hade nog tur !
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Man skall inte köpa ny bättre lite beg då är alla småfel åtgärda
Vår förra husbil hade ett fel, under de sex år vi ägde den, Fiat bytte bussningar i bakvagnen på garantin efter två år, annars noll fel. På vår nuvarande har vi haft ett fel, en baklampa som inte lyste, tycker inte detta är något man kan vara besviken på
 
F

F.d. 64253

Guest
Det lilla jag har läst om dom som köpt nya Husbilar är att det verkar alltid vara en massa fel, framför allt med all denna elektronik, sjukt att det inte är bättre kvalitetskontroll, börjar likna Kina
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Det lilla jag har läst om dom som köpt nya Husbilar är att det verkar alltid vara en massa fel, framför allt med all denna elektronik, sjukt att det inte är bättre kvalitetskontroll, börjar likna Kina
Tyvärr är det dem med problem man läser om. Sällan det skapas trådar eller artiklar där det beskrivs hur felfri dennes husbil har varit....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tyvärr är det dem med problem man läser om. Sällan det skapas trådar eller artiklar där det beskrivs hur felfri dennes husbil har varit....
Det hade.ju varit en himla bra dröm om det hade varit så... Då hade vi inte behövt lära oss hur våra hb fungerar, och det hade då bara funnits ett par trådar på forumet... Typ min resa, ord associationslek och ställplatser. :rolleyes:
:swoon:;)
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Lider med trådskaparen men kan samtidigt konstatera att vi som köpte en helt ny Adria Coral XL 2018 inte har behövt reparera något alls förrän nu 4 år senare då centrallåsningen i bodelsdörren gått sönder och distributionsfläktern i Truma-pannan lade av.
Jag var inställd på att få åtgärda en eller annan (eller många) småfel på den nya bilen men blev mycket positivt överraskad av Adrias kvalitet.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Hej,

Vi köpte i i sensomras en ny Adria Matrix. Jag kommer inte hänga ut någon i detta läge, utan är mer intresserad av andras erfarenheter.

Sedan inköp kan vi konstatera att följande har strulat:
- Laddning av bodelsbatterier fungerade inte (laddade dåligt från solceller och drog ur batteriet då bilen gick)
- Larmet (JRL monterat av husbilsfirman) falsklarmade
- Bodelsdörren registrerades inte som stängd, så centrallåset låste inte och bilen varnade vid färd

Av ovanstående löstes 2/3 under hösten, bodelsdörren har man försökt åtgärda 3 gånger men är fortfarande inte bra. Konstruktionsproblem från Adria.

Efter våren har följande problem uppstått:

- Elektriska fotsteget åker inte in vid motorstart
- Ovanstående beror på delvis havererat elektroblock

I skrivande stund har bilen följande problem:
- Larmet har helt slutat fungera. Ingen indikation vid låsning e.d. Helt dött.
- Elektroblocket är bytt men fotstöded åker fortfarande inte in - följdfel "någon annanstans", ska in igen för åtgärd
- Solcellerna laddar inte batteriet längre

Jag kan tänka mig att en eller flera av nedanstående punkter gäller:
- Vi har haft en sjuhelsikes otur
- Kvalitén på Adria är skräp
- Husbilsfirmor är klåpare

Hur är er erfarenhet? Är detta unik otur, eller är branschen ett skämt?

Vi ligger såklart på och detta ska fixas och kompenseras för. Beroende på hur det slutar är det inte helt omöjligt att det blir både juridik och uthängning. Eller så löser det sig smidigt. Vi får se, jag håller självklart tummarna för snabb och smidig slutgiltig lösning.

Tacksam för feedback!
Kolla nere till vänster på din EBL liten brytare att den står i läge D + actif om du har den kan vara en orsak trappsteget inte går in när du startar bilen står antaglitvis i läge D+.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220419-092122_Facebook.jpg
    Screenshot_20220419-092122_Facebook.jpg
    394,3 KB · Visningar: 72
Toppen