• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny här

F

F.d. 14604

Guest
Hej , allihopa! Är ny här och även ny husbilsägare. Någon som vet om mitt kylskåp går att laga? Det fungerarar mycket bra på 220v men med gasol så blir bara frysfacket kallt. Har en burstner -00. Tacksam för tips :)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ny här

Hej och välkommen till klubben.
Ta loss kylskåpet och vänd det upp och ner och installera det tillbaka så får Du se om det blir något skillnad. Det är ett gammalt beprövat trix men det är ju inte säkert att det hjälper Dig men man kan ju hoppas, hls Kurt
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ny här

Det kan även vara så enkelt att sot eller rostflagor ramlat ner i brännaren.
Brännaren brukar man komma åt genom att lossa nedre ventilationsgallret.
Blås sedan rent. Det behövs så lite smuts för att störa den lilla låga som driver skåpet.
Har skåpet stått väldigt lång tid oanvänt kan det vara aktuellt med att vända det upp och ner.
Lycka till
Nisse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Ny här

Fungerar kylskåpet bra på 220 volt behöver skåpet inte vändas upp och ner, den biten är OK. Det är mer sannolikt som Nisse skriver, så gör rent brännaren.

Det samlas mycket damm vid brännaren så man bör blåsa rent brännaren ett par gånger om året med tryckluft.
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Ny här

Lutar åt att det är smuts i brännaren som Nisse och Gunnar säger, ville bara säga att när man tar bort det nedre gallret så kan det finnas en vindskyddsplåt framför brännaren ifall du inte ser den direkt, därbakom finnes det några ventilationshål på sidan av brännaren, testa och blås rent med tryckluft, naturligtvis med kylskåpet avstängt. Jag hade ett år en spindel som övervintrat där i luftinsläppshålen i brännaren och då gick inte kylskåpet på gas!!!!!
 

Galaxy

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Borås
HBK-Nr
184
Medlemskap
2024
Sv: Ny här

Hej!

Vända på kylskåpet gör man bara när det är cikulationsfel i kylaggregatet, när man vänder på skåpet kan man få loss slamm som fastnat i rören.
När skåpet fungerar på 220 volt så finns det inget fel i kylaggregatet, och det gör ingen nytta att vända på skåpet.
Felet finns någonstans i gasolarmaturen, troligen i munstycket. Detta är mycket känsligt och bör bytas. Brännaren behöver nog också rensas. I röret över brännaren skall finnas en lågspridare ( ser ut som ett fiskedrag ), det är viktigt att den finns där och att det inte finns en massa smuts i röret och spridaren.

Galaxy
 
F

F.d. 14604

Guest
Sv: Ny här

Jag får tacka för tipsen, Jag ser att det är en liten låga men den är svårtänd , så smuts låter troligt. Tack allihopa!
 
Toppen