• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Har idag varit och inköpt en gasolflaska P11 i lättviktsutförande. Flaskan är fyra (4) kilo lättare än stålflaskan men har samma gasinnehåll. Materialet i flaskan är lackerad rostfritt. På bilden är det den högra flaskan som är lättviktaren (Tomvikt 7,7kg).
Jag betalade 750:- för en ny och fylld lättviktare P11.
 

Bilagor

  • AMBA0001.JPG
    AMBA0001.JPG
    649,3 KB · Visningar: 35

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

Intressant, är det en utbytesflaska på samma sätt som vanliga flaskor eller är det din egen flaska som du återfyller hela tiden?

Intressant också vem som säljer och ev byter dessa flaskor?

//Tommy
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

Det är min egen flaska precis som stålflaskan och kan bytas eller fyllas beroende på om gasleverantören/affären/macken har någon att byta med. Stålflaskorna kommer förmodligen att fasas ut så småningom, mot dessa nya lättviktsflaskor som är mycket mer lättarbetade/lätthanterade.
Jag köpte min flaska i Skepplanda.
| www.gasoldirekt.se
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

PA11 har en taravikt på 7,4 kg, man tycks i liten skala prova med en lättad flaska med ca 5,4 kg taravikt som möjligen ska kunna ersätta bla PK10 vikts- och hanteringsmässigt (men rymma 1 kg mer gas)!?

Denna "nya" flaska finns ibland hos t.ex Gas & Gasolpojkarna i V:a Frölunda Göteborg men är inget som kan bytas var och när som helst, tanken verkar bra och lovvärd (PA11 tycks skiftas med denna provflaska utan pristillägg åt båda håll hos nämnda företag).
 
Senast ändrad:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

När vi pratade med säljaren på Elmia, fick vi ett konstigt svar på frågan om den var typgodkänd!
Någon som vet? OBS. Inte tror sig veta.
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

På Elmiamässan kostade den 495 kr +200 för gasen, det bästa är att den har samma mått som stålflaskan, så den passar nog i alla H.bilar
 
Senast ändrad:

Svalan

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Ale
HBK-Nr
2217
Medlemskap
2024
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

PA11 har en taravikt på 7,4 kg, man tycks i liten skala prova med en lättad flaska med ca 5,4 kg taravikt som möjligen ska kunna ersätta bla PK10 vikts- och hanteringsmässigt (men rymma 1 kg mer gas)!?

Denna "nya" flaska finns ibland hos t.ex Gas & Gasolpojkarna i V:a Frölunda Göteborg men är inget som kan bytas var och när som helst, tanken verkar bra och lovvärd (PA11 tycks skiftas med denna provflaska utan pristillägg åt båda håll hos nämnda företag).

Gas & gasolmästarna heter dom tror jag ligger på August Barksgata .:
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

Flaskan är godkänd med 10-åigt EU-certifikat. Se/läs på länken
Start

Jag har också sett denna sida från säljaren men på Elmia var det personer som ville se typgodkännandet, vilket de inte kunde uppvissa.
Jag hoppas verkligen att den är ok för det vore perfekt med denna lätta flaska.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ny Gasolflaska P11 i lättviktsutförande

PA11 har en taravikt på 7,4 kg, man tycks i liten skala prova med en lättad flaska med ca 5,4 kg taravikt som möjligen ska kunna ersätta bla PK10 vikts- och hanteringsmässigt (men rymma 1 kg mer gas)!?

Denna "nya" flaska finns ibland hos t.ex Gas & Gasol i V:a Frölunda Göteborg men är inget som kan bytas var och när som helst, tanken verkar bra och lovvärd (PA11 tycks skiftas med denna provflaska utan pristillägg åt båda håll hos nämnda företag).
Tog hem en "ny PA11" som jag nämner ovan, för att jämföra/testa mer ingående i min egen bil, resultat i jfr med en PK10 (= komposit);

1) Bef PK10 (komposit), taravikt 5,4kg, innehåll 10kg gasol, total höjd 575mm
2) "Ny PA11 i aluminium", taravikt 6,0kg, innehåll 11kg gasol, total höjd 605mm

Dessa "nya PA11"-flaskor som nu testas/används i Sverige, fö samma flaska som Alugas i Tyskland använder och nu då tydligen även AGA i Sverige. Dessa "nya PA11-gasolflaskor" är enligt Gas & Gasol i Frölunda godkända även för den propangas som vi använder i Sverige.

Den nya flaskan passar med presspassning på höjden i gasolutrymmet i min Hobby 75TL, map att jag i taket där har en krocksensor inkl duo control monterad. Den "nya PA11-an" var i övrigt mycket hanterbar, åtkomlig och anslutningsvänlig i min bil!
 

Bilagor

  • SAM_1902.JPG
    SAM_1902.JPG
    790,1 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Toppen