Hej jag har just köpt, inte en camper, men varningen/funderingen kan kanske också gälla dem beroende av behovet så jag skriver ändå här för det gäller själva mjukvaran.
Mina (två) gamla 2595 blev sega vid senaste uppgraderingarna med större kartmaterial trots extra minneskort m.m.
Jag köpte en Garmin Drivesmart, den finns i många storlekar och fastnade för "bara" 7" till bra extrapris som verkade lagom bland andra instrument på panelen.
Med både för och nackdel så behöver man ingen dator mellan inkommande källa och GPS'en, så man kan även använda telefonen för uppgraderingar (om man har tillräckligt med surf på ab.) så det fick man börja med.
Sedan kommer lite kritik i olika steg.
Grafiken är omgjord till stel kantig och tråkiga färger vilken variant man än väljer, som man väl kan leva med.
I stället för trafikinfo som tidigare genom radio direkt till GPS'en skall man nu helst välja den varianten utan den funktionen och välja den som blir sammankopplad med telefonen hela tiden om man vill ha trafikinfo som Tompan60 skriver ovan och det blir inloggningar m.m. om allt skall funka bra.
Sen kommer det som egentligen mest fick mig att köpa ny GPS, men numera inte funkar alls i de nya (i alla fall inte i Drivesmart serien).
Jag skulle ladda in våran stora helt kompletta ställplats/parkerings och tömningsplatslista med bilder och allt annat i ett och samma paket som tidigare funkat helbra och dessutom dykt upp på GPS'ens display vartefter man kör.
Tvärstopp. Det framkommer att den inte kan ta mot GPI filer längre utan "bara CSV och GPX... Av någon anledning det bakåtkompatibla som brukar finnas i det mesta som förnyas eller får nya funktioner saknas.
Lagom sur (inte GPS'en utan jag alltså) så ligger den på hyllan hemma och funkar säkert bra som GPS om man vet vart man skall landa på kvällen och inte är så intresserad av ev. platser av intresse på vägen dit.
Sedan kommer en fråga på det.
När man har ställplatslistan i telefonen och har valt och tittat närmare på en plats så kan man ju skrolla ner en bit och trycka på "Välj navigator app". Välja en på listan och den appen öppnas med all info om platsen och räknar ut vägen och så är det bara att lyda spökrösten i telefonen fram till stället.....
Min fundering är när telefonen och GPS'en är eller kan vara sammankopplade och kommunicera med varandra, kan man få med "Garmin GPS" i listan på "Välj navigator app" för att åka till vald plats montro, så telefonen överför platsinfo till GPS'en.
På displayen får man ju inte längre upp våra platser vartefter, men om man smidigt kunde flytta en platsinfo från telefonen till GPS'en så vore ju lite vunnit i alla fall, för att stanna och börja skriva in koordinater i GPS'en känns inte så intressant.
Om det är någon som tidigare har fajtats med problemet ??
Att få platserna att dyka upp på GPS skärmen går ju inte längre, men att kunna få över infon från telefonen till GPS'en för en vald plats vore ju lite tröst i alla fall.
------
Går det ev. om man är tillräckligt kunnig, att omvandla GPI filer med bilder och allt till CSV eller GPX filer... Kanske

------
Men vid köp och intresse av stora ställplatslistan i GPI form, så kolla att den Garmin GPS'en du/ni köper kan ta mot GPI filer så slipper ni en besvikelse och en dyr hyllvärmare som jag nu har

.
M. mycket v. h. JANKRO.
Ps. Svein H, tyvärr så går nog inte appen till Garmin för kommunikation med GPS'en in i din äldre telefon heller. Den funkar ju ändå och uppgraderingar kan ske med Garmin Express och köra in egna Poi går med Garmin POILoader, men du blir av med en del finesser som GPS'en måste ha hjälp av telefonen med.
Detta om Camper har hängt med i programvaran som Drivesmart har och då bör få hjälp av en telefon.