• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny EU-lag om nya besiktningskrav snart ???

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
[FONT=&quot]Utan stora insatser de kommande 6 veckorna att förhindra genomförandet av ett förslag till ny EU- lag så kommer det att röstas igenom och bli en lag inom kort.[/FONT]
[FONT=&quot]EU parlamentet vill med förslaget/lagen förhindra att man modifierar sina fordon och redan modifierade fordon blir olagliga.[/FONT]
[FONT=&quot]Från förslaget kan man läsa ;[/FONT]
[FONT=&quot]Kommissionen föreslår att lägga fram en definition för fordonsbesiktning och säkerhet ”roadworthiness test”, att alla fordonets komponenter måste överensstämma med kriterier enligt fordonets första registrering. En sådan regel skulle förhindra de flesta förändringar till fordonet.[/FONT]

[FONT=&quot]Kommissionen vill också förändra definitionen för “Historiska/Veteranfordon” som kan undantagas från periodisk besiktning. Som sådant fordon räknas alla fordon äldre än 30 år under förutsättning att fordonet har bevarats i sin ursprungliga kondition och utseende.[/FONT]

[FONT=&quot]För alla övriga, icke ”historiska/Veteranfordon”, så gäller att de måste genomgå besiktning och test och en ingående del i denna test och inspektion skall vara att fordonet uppfyller kraven enligt ursprungligt typgodkännande, det vill säga att det är ”totalt standard”.[/FONT]

[FONT=&quot]Målet med de föreslagna reglerna är att testa funktionen på alla säkerhetskomponenter, fordonets miljöpåverkan/funktion och att detta överensstämmer med ursprungligt godkännande.[/FONT]

[FONT=&quot]Detta kan ju innebära en del negativt för bilentusiaster och andra som idag har fordon som inte överensstämmer med det ursprungliga godkännandet och då blir olagliga, vilket väl också innefattar optimering av diesel och bensinmotorer.[/FONT]

[FONT=&quot]För den intresserade så bifogas EU förslaget som PDF.[/FONT]
 

Bilagor

  • Roadworthiness Package com(2012)380.pdf
    77,2 KB · Visningar: 26

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Ny EU-lag om nya besiktningskrav snart ???

Skyll inte på mig, jag röstade nej! :D (till EU...)

Jag minns hur våra politiker hotade med att helvetets alla portar skulle öppna sig om vi röstade nej till ett EU-medlemskap och i slutspurten i stort sett skrämde de fram ett ja. Vid EMU-omröstningen gick inte medborgarna på den finten och till etablissemangets stora förtret blev det ett nej.

Makten lämnas mer och mer över till bryssel för varje dag som går.
Jag hoppas att EU går i graven när EMU rasar samman i en snar framtid.
Förhoppningsvis föds en nordisk union i kölvattnet av det! :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Ny EU-lag om nya besiktningskrav snart ???

Skyll inte på mig, jag röstade nej! :D (till EU...)

Skyll på mig jag röstade JA :D

Efter hämtningen i oktober ligger jag på ca 400.000:- plus genom import av motorcyklar, bil och nu snart även husbil.
Alla resor i Europa har underlättats oerhört, min syster kunde utbilda sig i England till en blygsam kostnad när Sverige vägrade (hon hade redan gjort sitt val i gymnasiet).

Jag och resten av min familj är nöjd,

Peter :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny EU-lag om nya besiktningskrav snart ???

Ja eller Nei till EU spiller liten rolle! Norge må innføre alle nye forordninger fra EU raskere enn Sverige. Det nye kjørkortdirektivet som Sverige innfører i januar 2013 kom i Norge 15 år tidligere, med flere justeringer og innskjerpninger underveis. Medlemsstatene kan forhandle frem en overgangstid og reservasjoner - som retten til å kjøre PB-II med B-kort uten vektgrense for de som tok kjørkort før en dato i 1996. Norge fikk følge den tyske varianten med konvertering til C1 for de gamle kortene i en overgangsperiode på noen år.
 
Toppen