• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny boendeform för den mobila livsstilen?

Non Ligatum

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
38290
Medlemskap
2024
Jag tog fasta på en del av era synpunkter i förslaget nedan. Separata brandceller och en sluss gör det hela mer regelmässigt. Garagedelen är 4 m bred och har en disponibel yta för den händige som lätt kan minskas om fordonet är längre än 10 m.

Jag tror chansen att realisera detta ökar även om den ursprungliga förhoppningen om ett billigt boende minskar.

Bild1.png
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hade det inte varit bättre med ett vanligt sadeltak? Den föreslagna taktypen har i många fall haft problem med tätningen mellan den lägre taktdelen och väggen.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag är helt inne på Rivieras tankegång.
Husbilen tål att ”stå ute”, så för att uppnå det optimala är att anpassa byggnationen till husbilens bodelsdörr för dockning mot huset.
Budget variant är sedan att utnyttja husbilen fullt ut med dess faciliteter och har enbart ett eller flera rum i huset.
Man kan också höja standarden på huset med kök, toa, garage osv allt efter ekonomisk förmåga.
Vi har ju olika storlek på våra plånböcker.
Jag gillar tanken.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Trådskaparen har presenterat en intressant idé!
Byggtekniskt och regelmässigt går det säkert att lösa. Ekonomin kanske är en större utmaning. Ett par viktiga aspekter i första inlägget tycket jag är "rimliga fasta kostnader" och "kan enkelt hyras ut". De två går ju också hand i hand. Senaste förslaget är en bit över 150 m2 vilket inte kan uppföras för en struntsumma. En ganska stor del av bygget kommer att kosta lika som för en "riktig" villa även om användningen är en annan.

Uthyrningen är en intressant fråga. Om det skall vara enkelt att hyra ut, vilket blir helt nödvändigt för att kostnaderna skall kunna hållas rimliga för de flesta, måste det ju vara attraktivt på hyresmarknaden under de tider man inte själv vill nyttja det. Förmodligen innebär det vinterhalvåret för de flesta. I vilka lägen kan det finnas en tillräckligt stor husbilsburen efterfrågan på sådana här hyresobjekt då? Vintersportorter är ett självklart alternativ, det kan naturligtvis finnas fler.

Om man kan tänka sig att tillbringa sin "bofasta (sommar)tid" på en vintersportort är det å andra sidan enklare att köpa ett vanligt uthyrbart fritidshus på en sådan, parkera husbilen utanför (utan sluss) och ev. ha den som gäststuga istället. Men det är förstås inte en lika spännande tanke...
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
På Offersöy camping i Helgoland finns det långliggare som har husvagn/husbil dockade till hus som i många fall är mångdubbelt större än husvagnen. Kan studeras mha Google Map.
 
Toppen