Non Ligatum
HBK Medlem
Hej,
Nybliven medlem här. Jag är nyfiken på om det finns fler än jag som tänkt tanken att det borde finnas en boendeform anpassad för husbilsägare som är oftare borta än hemma och ibland månader i taget. Men ändå vill ha en fast bas och adress. Vi planerar själva just nu att vara borta upp till ett år och kommer att säga upp lägenheten och magasinera.
Men ponera att det fanns en bostadsform med rimliga fasta kostnader så att man kunde kasta loss när andan föll på. Där husbilen var en integrerad del av boendet när man var ”hemma”. Samtidigt som fordonet fick en trygg förvaring inomhus.
Jag har lekt med tanken en tid. Låt oss kalla det för en ”Camping hub”. Vore intressant att höra era synpunkter om detta är värt att driva vidare. Jag själv är pensionerad arkitekt och har jobbat med bl a fastighetsutveckling utomlands.

Fördelar:
Upplåtelseformen kan vara bostadsrätt. Föreningen kan då erbjuda gemensamma lokaler med tvättstuga, tömningsstation etc.

Hubbar kan även uppföras på en befintlig camping och hyras ut säsongsvis eller kortare. Det finns 1045 campingar i Sverige varav ca 170 har öppet året-runt.

Målgrupper
Primära målgruppen tror jag är pensionerade par som använder husbilen/husvagnen året runt, är ofta borta länge men vill ändå ha en bas i Sverige. Men även året-runt campande husvagnsägare som vill slippa vinterns utmaningar. Ytterligare en tänkbar målgrupp är unga äventyrslystna som inte vill ha ett stationärt liv. Med uppkopplad plåtis kan de jobba som bloggare, influencer, programmerare, webbdesigner varhelst. Men ändå ha en bas om man temporärt behöver jobba med annat för att fylla på kassan.
Utformning
Enkel välisolerad byggnad ca 8 m bred och olika längd beroende på fordonsstorlek. Ytan fördelas mellan uppställningsyta i markplan och boyta med golv i samma nivå som fordonsgolvet.

Man kan möblera med fasta möbler, alternativt endast campingmöbler. Hubben ska även kunna erbjudas fullt möblerad om man hyr.

Byggnadskropparna kan vara fristående eller byggas ihop på olika sätt för anpassning till tomt och väderstreck.


Nybliven medlem här. Jag är nyfiken på om det finns fler än jag som tänkt tanken att det borde finnas en boendeform anpassad för husbilsägare som är oftare borta än hemma och ibland månader i taget. Men ändå vill ha en fast bas och adress. Vi planerar själva just nu att vara borta upp till ett år och kommer att säga upp lägenheten och magasinera.
Men ponera att det fanns en bostadsform med rimliga fasta kostnader så att man kunde kasta loss när andan föll på. Där husbilen var en integrerad del av boendet när man var ”hemma”. Samtidigt som fordonet fick en trygg förvaring inomhus.
Jag har lekt med tanken en tid. Låt oss kalla det för en ”Camping hub”. Vore intressant att höra era synpunkter om detta är värt att driva vidare. Jag själv är pensionerad arkitekt och har jobbat med bl a fastighetsutveckling utomlands.

Fördelar:
- Perfekt för den mobila livsstilen – fri att lämna med minimala förberedelser
- Fast bostadsadress utan stora fasta utgifter eller stort uppbundet kapital
- Kan enkelt hyras ut i perioder till likasinnade
- Trygg inomhus förvaring av husbil/husvagn
- Fordonet nyttjas även om det är avställt
Upplåtelseformen kan vara bostadsrätt. Föreningen kan då erbjuda gemensamma lokaler med tvättstuga, tömningsstation etc.

Hubbar kan även uppföras på en befintlig camping och hyras ut säsongsvis eller kortare. Det finns 1045 campingar i Sverige varav ca 170 har öppet året-runt.

Målgrupper
Primära målgruppen tror jag är pensionerade par som använder husbilen/husvagnen året runt, är ofta borta länge men vill ändå ha en bas i Sverige. Men även året-runt campande husvagnsägare som vill slippa vinterns utmaningar. Ytterligare en tänkbar målgrupp är unga äventyrslystna som inte vill ha ett stationärt liv. Med uppkopplad plåtis kan de jobba som bloggare, influencer, programmerare, webbdesigner varhelst. Men ändå ha en bas om man temporärt behöver jobba med annat för att fylla på kassan.
Utformning
Enkel välisolerad byggnad ca 8 m bred och olika längd beroende på fordonsstorlek. Ytan fördelas mellan uppställningsyta i markplan och boyta med golv i samma nivå som fordonsgolvet.

Man kan möblera med fasta möbler, alternativt endast campingmöbler. Hubben ska även kunna erbjudas fullt möblerad om man hyr.

Minsta hubben, 30 kvm boyta
Toalett med dusch ska finnas liksom fjärrstyrt värmesystem och el-central med CCE-uttag. Ett minikök eller pentry kan vara tillval för att spara gasol. Taket ger maximalt ljusinsläpp över bodelen och har solpaneler på fordonsdelen. Solpanelerna kan sammankopplas och drivas som en solpark i samfällighet eller av extern intressent. En 3 m bred isolerad takskjutport för bekväm in- och utfart.
Byggnadskropparna kan vara fristående eller byggas ihop på olika sätt för anpassning till tomt och väderstreck.

”Kedjehubbar” eller på diagonalen med carport

Exempel på större hub, 54 kvm boyta med extra rum för barn eller gäster