F
F.d. 58607
Guest
Hej alla husbilsvänner! Vi köpte husbil i juli 08, en Dethleffs Esprit Rt 07. Det slog så väl ut att vi i höstas bestälde en ny Dethleffs Magic Edition med stora motorn och Alde värme. Efter att läst väldigt mycket på forumet insåg jag att vikthöjning var bra. Så nu har jag totalvikt 3 850 kg. Vad jag inte hade koll på är att försäkringen blir mycket dyrare på grund av vikten. Förs. bolaget hävdar att reparations-och andra skadekostnader är mycket högre för tunga fordon än lätta? Varför det är ju exakt samma bil?
Jag blev även överaskad av att bara få köra 80 på lansväg och 90 på motorväg. Har varit ikontakt med Transportstyrelsen som bara bekräftar.
Hade förmodligen klarat mig med 3 500 kg och överväger att ändra.
OK jag vet att man inte ska ha bråttom och sparar bränsle med lägre fart. Samtidigt är väl risken att åka fast för fortkörning liten då det är svårt att se skillnad på 350 kg.
Så ni som funderar på vikthöjning bör även ha med dessa konsekvenser.
Vi ses på vägarna hälsar Osvald
Jag blev även överaskad av att bara få köra 80 på lansväg och 90 på motorväg. Har varit ikontakt med Transportstyrelsen som bara bekräftar.
Hade förmodligen klarat mig med 3 500 kg och överväger att ändra.
OK jag vet att man inte ska ha bråttom och sparar bränsle med lägre fart. Samtidigt är väl risken att åka fast för fortkörning liten då det är svårt att se skillnad på 350 kg.
Så ni som funderar på vikthöjning bör även ha med dessa konsekvenser.
Vi ses på vägarna hälsar Osvald