• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil ny vikt

Osvald

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2501
Medlemskap
2021
Hej alla husbilsvänner! Vi köpte husbil i juli 08, en Dethleffs Esprit Rt 07. Det slog så väl ut att vi i höstas bestälde en ny Dethleffs Magic Edition med stora motorn och Alde värme. Efter att läst väldigt mycket på forumet insåg jag att vikthöjning var bra. Så nu har jag totalvikt 3 850 kg. Vad jag inte hade koll på är att försäkringen blir mycket dyrare på grund av vikten. Förs. bolaget hävdar att reparations-och andra skadekostnader är mycket högre för tunga fordon än lätta? Varför det är ju exakt samma bil?
Jag blev även överaskad av att bara få köra 80 på lansväg och 90 på motorväg. Har varit ikontakt med Transportstyrelsen som bara bekräftar.
Hade förmodligen klarat mig med 3 500 kg och överväger att ändra.
OK jag vet att man inte ska ha bråttom och sparar bränsle med lägre fart. Samtidigt är väl risken att åka fast för fortkörning liten då det är svårt att se skillnad på 350 kg.
Så ni som funderar på vikthöjning bör även ha med dessa konsekvenser.
Vi ses på vägarna hälsar Osvald
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ny bil ny vikt

Du får köra samma hastighet som står på skyltarna och som gäller för vanliga personbilar.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Ny bil ny vikt

Hej!

Låter som du ska byta bolag:p
Hastigheterna stämmer inte alls med dom uppgifter du fått.



Hej alla husbilsvänner! Vi köpte husbil i juli 08, en Dethleffs Esprit Rt 07. Det slog så väl ut att vi i höstas bestälde en ny Dethleffs Magic Edition med stora motorn och Alde värme. Efter att läst väldigt mycket på forumet insåg jag att vikthöjning var bra. Så nu har jag totalvikt 3 850 kg. Vad jag inte hade koll på är att försäkringen blir mycket dyrare på grund av vikten. Förs. bolaget hävdar att reparations-och andra skadekostnader är mycket högre för tunga fordon än lätta? Varför det är ju exakt samma bil?
Jag blev även överaskad av att bara få köra 80 på lansväg och 90 på motorväg. Har varit ikontakt med Transportstyrelsen som bara bekräftar.
Hade förmodligen klarat mig med 3 500 kg och överväger att ändra.
OK jag vet att man inte ska ha bråttom och sparar bränsle med lägre fart. Samtidigt är väl risken att åka fast för fortkörning liten då det är svårt att se skillnad på 350 kg.
Så ni som funderar på vikthöjning bör även ha med dessa konsekvenser.
Vi ses på vägarna hälsar Osvald
 

Osvald

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2501
Medlemskap
2021
Sv: Ny bil ny vikt

Jag har bytt bolag och försäkrar nu via CC. Men även där är det dyrare med tyngre bil.
Så fort totalvikten överstiger 3 500 kg räknas det dumt nog som tung lastbil. Jag har tittat på den hastighetstablå som finns på Transportstyrelsens hemsida och dessutom varit i kontakt med dem. Det som fick upp ögonen för detta var att det dessutom står i instruktionsboken från Dethleffs.
Osvald
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil ny vikt

Vad har du för tjänstevikt på bilen tänk på att extra utrustning inte brukar vara med när dom väger som ex markis och extra batterier/solpaneler ? behöver du dessa 350kg extra ?
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Ny bil ny vikt

Osvald.

Du har missuppfattat hastighetsgränserna.

För personbil gäller vägens skyltar.

Det gäller för alla personbilar - oavsett vikt.

Och din husbil är registrerad som personbil!

Så du kan lugnt köra i 110 på motorväg!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny bil ny vikt

Muligens kan du kjøre 110 i Sverige lovlig, men i Tyskland bare 100 på motorvei og 80 ellers. 80 grensen gjelder i de flese land i Europa når du kommer over 3500 kg tillatt totalvekt.

Det å ha overvekt går greiere på biler over 3500 kg enn de under. Spesiellt skal en være på vakt når det gjelder totalvekt i Østerike, der er det for biler under 3500 kg null toleranse på overvekt og kjøreforbud inntil det er lastet av til under tillatt totalvekt samt 4 siffrede bøter i EURO. I Tyskland praktiserer de en litt mykere linje med bøtlegging uten avlasting for mindre overvekt.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Ny bil ny vikt

Nåja, 2011 blir det en gemensam vikt inom EU på 4.5 ton på B-kort så då är alla ev problem borta.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Ny bil ny vikt

Är det säkert att man inte har förhandlat fram särskilda undantag som gäller just för oss i Sverige?
Calle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ny bil ny vikt

Beror inte hastighets gränserna på om bilen är reggad som personbil 2 eller tung lastbil.
 

Hällara

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Åsele
HBK-Nr
2652
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil ny vikt

Hejsan!

Läser EU:s nya körkortsdirektiv och där står ingenting om 4,5 ton. Var hittar du den informationen?

Så här står det på Eu-upplysningens hemsida

Kategori B
Motorfordon med en tillåten totalvikt som inte överstiger 3500 kg och som är konstruerade och tillverkade för att ta högst åtta passagerare utöver föraren. Till motorfordon i denna kategori får en släpvagn kopplas med en tillåten totalvikt som inte överstiger 750 kg.
Utan att det påverkar tillämpningen av bestämmelserna i reglerna för typgodkännande av de berörda fordonen får till ett motorfordon i denna kategori kopplas en släpvagn vars totalvikt överstiger 750 kg förutsatt att fordonskombinationens tillåtna totalvikt inte överstiger 4250 kg. Om fordonskombinationen överstiger 3500 kg skall medlemsstaterna, i enlighet med bestämmelserna i bilaga V, kräva att kombinationen bara får köras efter
- avslutad utbildning, eller
- godkänt körprov.

Inger
 
Toppen