Sörren
HBK Medlem
Jag har en ny Adria 670SL där bromsarna gnisslar vid lätt bromsning. Hur är det för er andra som hämtat ut nya bilar. Kan det försvinna när man kört lite tro.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ett vedertaget "knep" i mekarbranchen är att fasa klotsen mot skivan på den sidan där skivan snurrar in. Alltså bryt kanten någon millimeter på alla klotsar som skiker.
Leffe
Vi hade också gnisslande bromsar i början. Det avhjälptes lätt genom att under en tid bromsa ordentligt istället för att försiktigt mjukbromsa. God uppsikt bakåt är naturligtvis en nödvändighet.
V-backen
Det verkar som att de flesta som har ny husbil lider av gnisslande bromsar. Vi har nu rullat drygt 500 mil med våran Hymer B 678 med Fiat Ducato chassi och det gnisslar irriterande om man inte trycker till ordentligt.
Kan någon svara på om detta är en åtgärd som ska täckas av garantin?
Det är väl som med våra personbilar - vi bromsar helt enkelt för lite!
En rejäl och hård inbromsning varje vecka brukar hjälpa, och den ska vara hård. Inga lösa grejor bakom förarsätet bara
Har en Bürstner 2010 som gått 800 mil, "lätt bromsgnissel" omfattas ej av den vanliga Fiatgarantin (hos Fiat)!
Bürstners "helbilsgaranti" däremot omfattar även gnisselproblemet. I Mantorp fixade Bürstner mina gnisslande bromsar och bromsgnisslet är numera helt borta!