• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny artikel: Husbilsklubben behövs för att bevaka våra rättigheter

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi ska inte glömma allt arbete av ställplats grupperna och även enskilda alternativ av klubbmedlemmar genom åren.
Med sponsringar till tömningsanläggningar.
Tipsat kommuner hur vi vill ha ställplatser.
Och framförallt sått ett frö som som spridit sig vidare till grannkommuner.
Medlemmar som haft befattningar i rikstäckande båtklubbar som jobbat vidare med ställplatser i hamnarna, när de gått över till husbil.
För att ta några av exempel.
Så tittar vi lite bakåt och till höger och vänster så finns det många duktiga medlemmar som dragit sitt strå till stacken.
Det är klart vi ska fortsätta på den linjen och givetvis utveckla den.

Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det finns ett problem för den medlemmen som vill jobba med detta.
Det är kostnaden.
För ett planerat besök sanktionerat av styrelsen, kan man eftersom vi är en ideell förening, bara ersätta milen enl. det statliga avtalet. Som jag tror är 18,50 per mil och lite matersättning.
Och vem kör vi en husbil på den ersättningen.

För att få ett möte med myndigheter intressant och få förståelse för våra problem och krav, då är halva mötet gjort, om man använder husbilen vid besöket.
Då de flesta myndighetspersoner inte har mycket kunskap om husbilar och hur man använder dessa.
(Använder man personbilen skall man först försöka berätta vad en husbil är.)

Det blir en kostnad som medlemmen själv får lägga till.

Detta gäller givetvis även för övriga förtroendevalda på alla poster i sitt arbete för klubben.

Själv har vi lagt mer än 2000 mil på våra bilar under åren för klubben.
Först i styrelsen och sedan som revisor och Ursula i sjukvårdsfrågor.

Det jag vill belysa är att det är inte gratis att få arbeta i en klubb som HBK.
Men det har gett ett mervärde som inte går att mäta i pengar.

Så visst behöver vi få en bättre struktur på hur man parkerar och när man campar, och hur man sköter sig.
Det är lite vilda västern just nu.
Och kommunerna försöker lösa det som de ser som problem med förbudskyltning och betalparkering.
Det finns mycket att utveckla framåt.
Som till exempel att kommunerna ger oss bättre möjligheter tömma våra toaletter och gråvattnet.
Det om något kommer att lösa ett stort problem.

Det är hur jag ser det.

Krister
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tommy räknar upp flera saker som en tänkande, funderande husbilsägare säkert inser att detta kan bli stora problem i framtiden. Inte i en framtid långt fram utan i vår tid.
* var kan man parkera/stanna med husbil
* regler kring detta
* oklarheter kring skyltning.
* oklarheter kring gränser för allemansrätt o tillgång till natur
Med mera.
Tommy gör denna sammanställning på ett tydligt o klart sätt. Utomordentligt bra.

Så från mig, mycket beröm till Tommy för denna tråd. Här sätter Tommy fokus på de mest centrala frågorna för framtiden som alla husbilsåkare bör ha ett gemensamt intresse av. Oberoende av om de kör omkring i en hemmabyggd Van, en äldre husbil, något nyare eller en jättestor dekorerad med massor av stjärnor så påverkas alla av det Tommy tar upp i tråden.
Jag har kanske äntligen fått det bärande argumentet för att vara medlem i Husbilsklubben?
Jag ska kanske vara medlem för att stötta Tommy?
Det är alldeles för få som engagerar sig i diskussionen i denna tråd.
Som det patetiskt heter på modesvenska i andra trådar..." jag lider med" ..... Jag tycker synd om Tommy. Han skriver samman en välformulerad text som tar upp de mest centrala punkterna som berör husbilsåkare nu och i framtiden.
Gå in, beröm honom, stötta honom genom att delta i en diskussion kring frågorna. Ni klarar att hålla två frågor i huvudet samtidigt. Inte bara de ständigt krånglande småsakerna på husbilen utan också de här större mera övergripande frågorna.
Som man bäddar får man ligga också i en husbil... det gäller också om man är husbilsåkare, bara intresserad eller medlem i Husbilsklubben.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu kommer det, på P4 Blekinge har man gjort ett inslag om husbilarna som stannar för länge i naturreservaten.

Man har observerat bilar som stannat upp till 2 veckor. Därför har Länstyrelsen i Blekinge, redan den här sommaren gett ett bevakningsföretag i uppdrag att bötfälla husbilarna som campar i mer än två nätter i Alnö naturreservat i Ronneby.

Till nästa sommar kommer bevakningen att skärpas meddelar Länstyrelsen.


Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En bra och lättförståelig skylt:

"...får inte ställas upp här för övernattning."

Ingen diskussion: Gäller både PbII och husbilsinredd lätt lastbil.

Inga argument, typ: "Jag campar inte, jag har bara parkerat..."

Pålle
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag vill först klargöra att jag inte på något sätt tycker att parkeringar till naturskyddade områden ska få användas på det sättet som beskrivs i inslaget från P4 Blekinge. Det jag däremot vill anmärka på är hur länsstyrelsen, som på många andra fall, har en tveksam agenda till hur lagstiftningen används för att uppnå önskat resultat. Det är olyckligt hur det uttrycks i inslaget att de anger att övernattning kan ske i två nätter samtidigt som det skyltas om att uppställning för övernattning är förbjuden. Det är att "tala med kluven tunga" som tidigare har påpekat att dessa tjänstemän har sysslat med.

Sedan ska de anlita väktare att övervaka detta svajiga regelverk och bötfälla de som överträder förbudet om övernattning i mer än två nätter. Om jag nu inte har missförstått juridiken fullständigt, så är det aktuella brottet reglerat i Miljöbalken och kan bötesbeläggas. Väktare har inte den befogenheten att bötesbelägga utan kan bara göra en anmälan/rapport till polisen, som sedan ska utreda brottet. Vad jag har sett så finns inte det aktuella brottet med i någon ordningsbotskatalog, så inte ens polisen kan bötfälla någon.

Jag tycker att inslaget är mycket olyckligt och finner länsstyrelsens agerande som oprofessionellt. Vill de uppnå ett rimligt och lagligt regelverk för utnyttjandet av naturskyddade områden för människor som reser med husbilar, bör de nog agera på annat sätt. Eller vill de bara skrämma bort så många som möjligt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Förstår inte varför länsstyrelsen gör livet så svårt för sig.
Är det två dygn som är max tillåten tid så är det väl mycket enklare att ha en P-skylt med tilläggsskylt "Max 48 tim"?
Sedan behöver förstås P-tiden övervakas precis som på alla andra parkeringsplatser.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Förstår inte varför länsstyrelsen gör livet så svårt för sig.
Är det två dygn som är max tillåten tid så är det väl mycket enklare att ha en P-skylt med tilläggsskylt "Max 48 tim"?
Sedan behöver förstås P-tiden övervakas precis som på alla andra parkeringsplatser.
Det kan vara så att det finns brister i lagstiftningen, så att de inte kan utfärda parkeringsregler, och inte heller påföra en felparkeringsavgift, då det som jag ser det verkar vara förbehållet kommunerna. Privata markägare kan ju uppställa villkor för parkering och utfärda kontrollavgift för olovlig parkering. Problemet med naturskyddade områden är att markägare kan i många fall vara olika personer inom samma område, i var fall i naturreservat. Och kan en myndighet vara en markägare som avses i denna lagstiftning? Hur det förhåller sig med dessa juridiska frågor är jag absolut inte säker.

Men absolut så vore det bästa att det skulle kunna fungera som skalman52 anger enligt ovan.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det kan vara så att det finns brister i lagstiftningen, så att de inte kan utfärda parkeringsregler, och inte heller påföra en felparkeringsavgift, då det som jag ser det verkar vara förbehållet kommunerna. Privata markägare kan ju uppställa villkor för parkering och utfärda kontrollavgift för olovlig parkering. Problemet med naturskyddade områden är att markägare kan i många fall vara olika personer inom samma område, i var fall i naturreservat. Och kan en myndighet vara en markägare som avses i denna lagstiftning? Hur det förhåller sig med dessa juridiska frågor är jag absolut inte säker.

Men absolut så vore det bästa att det skulle kunna fungera som skalman52 anger enligt ovan.
Då detta inlägg nog var allt för spekulativt, kontrollerade jag hur Trafikverket gjort på rastplatser där man det finns en begränsad parkeringstid. Jag fann att för rastplatsen i Sickelsta, 19 km söder om Örebro, efter E 20, har länsstyrelsen fattat beslutet, så det verkar ju vara i sin ordning. Så är problemet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Just denne type problem er løst i Australia ved at det er åpnet for 48 timers opphold for RV og eiere som er meldt inn i et "Leave no trace" opplegg. Løsningen ble påbegynt rundt 2007 som et opplegg i CMCA (landets største husbilsklubb) - jeg var selv medlem i opplegget fra 2008 til jeg solgte min husbil her nede i 2013. Det kreves endel aktiv lobbying fra klubbens side for å gjøre forskjellige myndigheter kjent med løsningen. Medlemmer i ordningen får et eget merke som festes på bilen og det skiltes at opphold i området er kun åpent for de som er med i ordningen, oftest er det natt opphold som er regulert, slik at andre kan ta dagsturer inn. Men spesiellt i noen naturparker er innkjøring i parken stengt døgnet rundt for andre kjøretøy.
 
Toppen