• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny artikel: Husbilsklubben behövs för att bevaka våra rättigheter

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Just publicerat en artikel som tar upp de olika problem vi står inför och som diskuteras i flera trådar på Forumet. Problem som vi alla möter och de flesta av oss har en uppfattning om.


Föreslår att vi tar diskussionen i den här tråden.

Tommy
 
F

F.d. 58689

Guest
I klubbens stadgar finns redan inskrivet: ”Klubben skall också verka för att främja husbilsägandet och medlemmarnas intresse genom att försöka påverka opinion och myndigheter samt sträva efter att agera och utgöra remissinstans i frågor angående ägandet av husbil”?

Vill minnas att många efterlyste just detta ifjol, då diskussionens vågor gick höga p g a campingar som gnällde över osund konkurrens då vissa kommuner ordnade gratisplatser till husbilar.
Tyvärr förstod inte dessa campingar och båtmarinor skillnaden mellan camping och parkering.

Ska strax iväg och hinner tyvärr inte friska upp minnet med att läsa alla inläggen.

HBK borde tagit upp detta med t ex kommuner och organisationer regionalt, tror det gjordes lokalt i Leksand, för att förklara vad husbilsåkandet innebär!! T ex åldergrupp, behov och önskemål. Likadant att få tillstånd någon typ av lika villkor, vad gäller parkeringar och ställplatser. Det är så lätt för många att bara sätta upp en ställplatsskylt, utan att kolla vad det innebär!!

Detta skulle varit gjort för länge sedan, innan HB-åkandet exploderade!!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag håller med till 100%. Det finns 290 kommuner och 21 regioner i Sverige. Gotlands kommun räknas in både under kommuner och regioner. Gotland är kommun med landstingsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar och har också rätt att kalla sig region.

HBK har 16.000 medlemmar och en styrelse på 10 personer. Vi måste hitta formen för arbetet och gå från ord till handling. Jag tror på arbetsgrupper som jobbar med detta under ledning av kunniga och entusiastiska företrädare. Där har vi verkligen nytta av vårt digitala forum för att ta fram dessa personer och arbetsgrupper.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag håller med till 100%. Det finns 290 kommuner och 21 regioner i Sverige. Gotlands kommun räknas in både under kommuner och regioner. Gotland är kommun med landstingsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar och har också rätt att kalla sig region.

HBK har 16.000 medlemmar och en styrelse på 10 personer. Vi måste hitta formen för arbetet och gå från ord till handling. Jag tror på arbetsgrupper som jobbar med detta under ledning av kunniga och entusiastiska företrädare. Där har vi verkligen nytta av vårt digitala forum för att ta fram dessa personer och arbetsgrupper.
Dessutom kan det väl vara intressant att ta kontakt med SKR istället för att prata med varenda kommun och region. Åtminstone borde man väl börja där. Sen finns förstås statliga myndigheter men de är ju inte så många. Det finns ju också andra problem förutom parkering som man borde kunna ta tag i.
Hur kan det komma sig att styrelsen inte för länge sedan har tagit dessa kontakter?
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.678
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Vill bara klargöra att Tommys artikel till del slår upp öppna dörrar då vi redan arbetar med dessa frågor. Vi har även vid tidigare tillfällen redan gjort insatser för att informera kommuner, detta arbete fortsätter vi givetvis med.

En del för att också uppmärksamma våra behov och problem som husbilsåkare är även att vi utser årets Husbilsvänligaste kommun.

För styrelsen

/Leif
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vill bara klargöra att Tommys artikel till del slår upp öppna dörrar då vi redan arbetar med dessa frågor. Vi har även vid tidigare tillfällen redan gjort insatser för att informera kommuner, detta arbete fortsätter vi givetvis med.

En del för att också uppmärksamma våra behov och problem som husbilsåkare är även att vi utser årets Husbilsvänligaste kommun.

För styrelsen

/Leif
Tack för de vänliga orden, för den ideella insats man gör för klubben.

För övrigt har jag en annan erfarenhet än den som här i inlägget presenteras, självklart kan jag exemplifiera det om så önskas.

Tommy
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vill bara klargöra att Tommys artikel till del slår upp öppna dörrar då vi redan arbetar med dessa frågor. Vi har även vid tidigare tillfällen redan gjort insatser för att informera kommuner, detta arbete fortsätter vi givetvis med.

En del för att också uppmärksamma våra behov och problem som husbilsåkare är även att vi utser årets Husbilsvänligaste kommun.

För styrelsen

/Leif
Fem rader och det enda konkreta är att HBK utser Husbilsvänligaste kommun!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag trodde att jag var tydlig eftersom jag håller med om det som Tommy skriver i artikeln i sak, därav mitt uttryck "öppna dörrar". Därför mitt relativt korta svar.

Hoppas att detta var klargörande

/Leif
Det hade varit uppskattat om du kunde redogöra lite mer om hur styrelsen gripit sig an de många frågorna. Ta åtminstone några exempel på vad ni gjort och hur det utfallit. Det blir lite tunt med husbilsvänligaste kommun, även om det är en bra grej.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
...och kanske framför allt: hur vill den kandiderande styrelsen konkret driva exempelvis nämnda frågor vidare under kommande verksamhetsår?

En liten fundering, det kommer massor med krav om vad styrelsen skall uträtta, är det någon som funderar på hur det skall gå till, styrelsen är ca 10 personer , och klubben drivs ideellt, är det några av kravställarna som är bereda att ställa upp i arbetsgrupper för att långsiktigt driva de här frågorna? Tidshorisonten bör vara ungefär 5 år skulle jag tro?
 
Senast ändrad:

Oswa

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
32298
Medlemskap
2022
En liten fundering, det kommer massor med krav om vad styrelsen skall uträtta, är det någon som funderar på hur det skall gå till, styrelsen är ca 10 personer , och klubben drivs ideellt, är det några av kravställarna som är bereda att ställa upp i arbetsgrupper för att långsiktigt driva de här frågorna? Tidshorisonten bör vara ungefär 5 år skulle jag tro?
Ett alternativ är till exempel särskilt utsedda arbetsgrupper med specifikt uppdrag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ett alternativ är till exempel särskilt utsedda arbetsgrupper med specifikt uppdrag.

Det är väl precis vad jag skrivit, men min erfarenhet av klubbverksamhet är att det är lätt att önska sig att få väldigt mycket utfört, men när det sedan kommer till att delta i arbetet långsiktigt och ideellt, är det väldigt få som vill engagera sig?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är väl precis vad jag skrivit, men min erfarenhet av klubbverksamhet är att det är lätt att önska sig att få väldigt mycket utfört, men när det sedan kommer till att delta i arbetet långsiktigt och ideellt, är det väldigt få som vill engagera sig?
Eller också kan ju styrelsen berätta hur man tänkt sig att tex prioritera. Något kan man väl tycka är viktigare och då är det förstås intressant att veta.
Sen verkade det ju på svaret från ordf som att man faktiskt jobbade med det mesta, fast riktigt tydligt var inte det för mig iallafall.
 

Oswa

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
32298
Medlemskap
2022
Det är väl precis vad jag skrivit, men min erfarenhet av klubbverksamhet är att det är lätt att önska sig att få väldigt mycket utfört, men när det sedan kommer till att delta i arbetet långsiktigt och ideellt, är det väldigt få som vill engagera sig?
Möjligen uttryckte jag det lite illa. Det jag önskade var hur kandiderande styrelsen under kommande verksamhetsår konkret vill arbeta med de frågor som enligt ordföranden redan arbetas med. I sak kanske det inte medför något merarbete I förhållande till innevarande år. Vad gäller att engagera arbetsgrupper kan det säkert vara som du säger, men det enda man med absolut säkerhet vet, är att ställs inte frågan finns inga frivilliga.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Möjligen uttryckte jag det lite illa. Det jag önskade var hur kandiderande styrelsen under kommande verksamhetsår konkret vill arbeta med de frågor som enligt ordföranden redan arbetas med. I sak kanske det inte medför något merarbete I förhållande till innevarande år. Vad gäller att engagera arbetsgrupper kan det säkert vara som du säger, men det enda man med absolut säkerhet vet, är att ställs inte frågan finns inga frivilliga.
Och sen kan man ju fundera på hur intresset av att jobba i nån sån arbetsgrupp är, när man försöker förstå hur klimatet är mellan nuvarande styrelse och iallafall delar av div arbetsgrupper. Det verkar som att det finns roligare saker att slösa bort sin tid o kraft på. Sånt där som öppenhet, inkludering, ge och ta kritik, det verkar man kunna jobba en del på.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Bra artikel som Tommy har skrivit, jag tror att vi skulle komma en bit på vägen om vi fick lite riktlinjer hur vi måste bete oss för att bli uppskattade av allmänheten.
En fråga som vi ofta funderar över är vad som räknas som camping och vad är parkering. För egen del är det ganska enkelt, tar jag med mig campingbord och stolar, fyller kylen med lite mat samt kläder för t ex bad, vandring eller liknande så räknar jag det som camping och väljer övernattning där camping är tillåtet. Åker jag däremot ut med husbilen för att besöka en privat fest eller ta bilen på arbetsresa då räknar jag det som parkering och ställer mig på en P-plats som är tillåten för HB.

En annan sak som jag funderar över är egen skyltning på enskilda privata vägar, det är väl ändå tillåtet för mig som markägare att skylta med förbudstavlor samt sätta upp bommar. Det är även en försäkringsfråga, är vägen öppen för allmän trafik kan jag även vara ansvarig för vägens beskaffenhet och har ett ansvar för ev skador på fordon som kan uppstå om inte vägen uppfyller kraven. Om jag sätter upp hinder på min väg är det heller inget hinder/brott mot allemansrätten, kommer man inte fram med sin bärkorg eller häst får man välja att ta ett steg åt sidan ut i dikeskanten eller i skogen.
Rent allmänt tror jag inte att markägare har något emot om man campar en natt nere på vändplanen vid sjökanten men vi måste visa hänsyn och lämna platsen orörd utan avbrutna grenar, övergivna grillplatser slängt skräp mm samt att det är utanför syn-hörhåll från markägarens tomt/fastighet. En uppförandekod skulle avhjälpa mycket
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Spännande och intressant diskussion att följa!
Jag är både grön som husbilsägare och HBK-medlem. Och även rätt ovan vid föreningsverksamhet. Men jag tycker det är jätteviktigt att det finns en ideell och oberoende organisation som verkligen tar till vara husbilsägarnas intressen. Annars är risken att det blir husbils- och campingbranschen som dikterar villkoren för vår hobby. De har feta plånböcker och kan lobba för sina intressen mot beslutsfattare både lokalt och nationellt.

Är HBK en sådan organisation? Jag vet ärligt talat för lite om klubbens verksamhet för att veta svaret än. Jag gick med mest för att få tillgång till forum och platskarta (som säkert en hel del andra också gjort). Men efter ett par år på vägarna samt på ställ- och campingplatser inser man att den här hobbyn är både givande och krävande och man behöver "någon som har ens rygg".

Det lilla jag snappat upp om föreningsverksamhet är att det är fantastiskt med ideellt engagemang. Men det räcker inte alltid hela vägen och i det långa loppet. Som sagt, jag vet inte riktigt hur HBK jobbar med de mer tyngre intressefrågorna. Med 16 000 medlemmar borde den ideella kraften vara stor. Men kanske ännu större om vi anställde en ombudsman (som förstås lika gärna får vara kvinna), som med 16000 medlemmar i ryggen långsiktigt, noggrant och lite envist kan driva på mot politiker (om trafikfrågor, parkeringsfrågor, nationalparksfrågor mm) och storfinans (camping- och husbilsbranschfrågor). Lobbying är ett fult ord för vissa men jädrar vad det kan ge resultat. Fråga Skellefteå :) ...

...Eller vi kanske redan har en sådan funktion i klubben? Ni ser hur mycket/litet jag kan.

Kramas i trafiken!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Spännande och intressant diskussion att följa!
Jag är både grön som husbilsägare och HBK-medlem. Och även rätt ovan vid föreningsverksamhet. Men jag tycker det är jätteviktigt att det finns en ideell och oberoende organisation som verkligen tar till vara husbilsägarnas intressen. Annars är risken att det blir husbils- och campingbranschen som dikterar villkoren för vår hobby. De har feta plånböcker och kan lobba för sina intressen mot beslutsfattare både lokalt och nationellt.

Är HBK en sådan organisation? Jag vet ärligt talat för lite om klubbens verksamhet för att veta svaret än. Jag gick med mest för att få tillgång till forum och platskarta (som säkert en hel del andra också gjort). Men efter ett par år på vägarna samt på ställ- och campingplatser inser man att den här hobbyn är både givande och krävande och man behöver "någon som har ens rygg".

Det lilla jag snappat upp om föreningsverksamhet är att det är fantastiskt med ideellt engagemang. Men det räcker inte alltid hela vägen och i det långa loppet. Som sagt, jag vet inte riktigt hur HBK jobbar med de mer tyngre intressefrågorna. Med 16 000 medlemmar borde den ideella kraften vara stor. Men kanske ännu större om vi anställde en ombudsman (som förstås lika gärna får vara kvinna) som långsiktigt, noggrant och lite envist kan driva på mot politiker (om trafikfrågor, parkeringsfrågor, nationalparksfrågor mm) och storfinans (camping- och husbilsbranschfrågor). Lobbying är ett fult ord för vissa men jädrar vad det kan ge resultat. Fråga Skellefteå :) ...

...Eller vi kanske redan har en sådan funktion i klubben? Ni ser hur mycket/litet jag kan.

Kramas i trafiken!
Tycker du är inne på helt rätt spår. Det gäller att bli relevant i andras ögon om man ska hoppas på att få nåt inflytande, annars får man nog stå bredvid och se på. Sen behöver man förstås veta vad man vill i sakfrågorna. Och ha kunskap.
Det är nog många som skulle vilja ha det så, spännande om vi kunde få ledningens syn på hur man jobbar med den typen av frågor.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag lägger in en gammal klassiker;

Ett arbete skulle utföras och Alla trodde att Någon skulle göra det.
Vem-som-helst hade kunnat göra det, men Ingen gjorde det.
Någon blev arg därför att det var Allas uppgift.
Alla trodde att Vem-som-helst kunde göra det, men Ingen insåg att Alla skulle strunta i det.
Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon, när Ingen gjorde vad Vem-som-helst kunde ha gjort!"
 
Toppen