Spännande och intressant diskussion att följa!
Jag är både grön som husbilsägare och HBK-medlem. Och även rätt ovan vid föreningsverksamhet. Men jag tycker det är jätteviktigt att det finns en ideell och oberoende organisation som verkligen tar till vara husbilsägarnas intressen. Annars är risken att det blir husbils- och campingbranschen som dikterar villkoren för vår hobby. De har feta plånböcker och kan lobba för sina intressen mot beslutsfattare både lokalt och nationellt.
Är HBK en sådan organisation? Jag vet ärligt talat för lite om klubbens verksamhet för att veta svaret än. Jag gick med mest för att få tillgång till forum och platskarta (som säkert en hel del andra också gjort). Men efter ett par år på vägarna samt på ställ- och campingplatser inser man att den här hobbyn är både givande och krävande och man behöver "någon som har ens rygg".
Det lilla jag snappat upp om föreningsverksamhet är att det är fantastiskt med ideellt engagemang. Men det räcker inte alltid hela vägen och i det långa loppet. Som sagt, jag vet inte riktigt hur HBK jobbar med de mer tyngre intressefrågorna. Med 16 000 medlemmar borde den ideella kraften vara stor. Men kanske ännu större om vi anställde en ombudsman (som förstås lika gärna får vara kvinna) som långsiktigt, noggrant och lite envist kan driva på mot politiker (om trafikfrågor, parkeringsfrågor, nationalparksfrågor mm) och storfinans (camping- och husbilsbranschfrågor). Lobbying är ett fult ord för vissa men jädrar vad det kan ge resultat. Fråga Skellefteå

...
...Eller vi kanske redan har en sådan funktion i klubben? Ni ser hur mycket/litet jag kan.
Kramas i trafiken!