• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyårsfirande

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2028
Då var det dags för årets visdomsord! Så hallå där ute, alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Nu närmar vi oss åter slutet på ett år, denna gång år 2025. Krig och elände fortsätter i världen, både i vårt närområde och på andra kontinenter. Med mycket mänskligt lidande. Inte minst pga krut, explosioner och ond, bråd död! Men oavsett, står det obligatoriska nyårsfirandet för dörren. Vi ska helt enkelt välkomna ett nytt och förhoppningsvis bättre år! Om du känner att du är tvungen att skjuta upp raketer eller smälla smällare, trots att den numera samlade kunskapen och vetenskapen på området tydligt visar på stora och stundtals fruktansvärda konsekvenser för främst djur, både tama och vilda, men också för människor. Om du trots denna vetskap ändå känner dig tvungen att skjuta upp och/eller smälla...., sök vård! Det finns alldeles utomordentliga program mot tvångstankar och tvångshandlingar! Du kommer att komma ut som en ny människa, en människa som sätter sin omgivning och sin natur i första rummet, i stället för primitiva, testosteronstinna och egoistiska neanderthalarfasoner! Det är främst pojkar och unga män som driver detta vansinne vidare. Nu är det verkligen dags för alla berörda att ta sitt ansvar och skippa allt vad fyrverkerier heter och därmed det helvete det faktiskt skapar! Du räddar massor av djurliv. Vi snackar miljontals djurliv och ändå mer djurlidande! Dessutom medverkar du till att dämpa och på sikt ta bort det här destruktiva, testosteronstinna neanderthalarbeteendet från framtida generationer och därmed befria dem från de tvångstankar och tvångshandlingar som den här skiten innebär. Hade fyrverkerier uppfunnits idag, hade det med all rätt blivit totalförbjudet från början! Det enda som borde smälla vid vårt härliga nyårsfirande, är champagnekorkarna! Det finns även utmärkta alkoholfria alternativ till dessa ljuvliga bubblor. Men alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Ha en God Jul, ett Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År. Vi hoppas återigen att ett skitår, för främst omvärlden, men också delvis för oss, är slut och att framtiden normaliseras…, helt utan fyrverkerier!

Ring klocka ring... fast jag fattar inte vad de stackars neandertalarna har med nyårsfirandet att göra? De är ju inte ens här och kan försvara sig.
Och champagne och smällande korkar vill nog många hundar också få förbjudna?
Vill man se ett mäktigt och imponerande fyrverkeri... den 14 juli i Carcassonne i södra Frankrike. Värt ett besök hela året om. Har ni varit där? Överhuvudtaget är det mycket fyrverkerier under sommaren i södra Frankrike.

Snälla, sluta smälla – fyrverkerier, kinapuffar och andra smällare - Naturskyddsföreningen Snälla, sluta smälla – fyrverkerier, kinapuffar och andra smällare

Fyrverkerier | Polismyndigheten Fyrverkerier | Polismyndigheten

Senast ändrad:
Då var det dags för årets visdomsord! Så hallå där ute, alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Nu närmar vi oss åter slutet på ett år, denna gång år 2025. Krig och elände fortsätter i världen, både i vårt närområde och på andra kontinenter. Med mycket mänskligt lidande. Inte minst pga krut, explosioner och ond, bråd död! Men oavsett, står det obligatoriska nyårsfirandet för dörren. Vi ska helt enkelt välkomna ett nytt och förhoppningsvis bättre år! Om du känner att du är tvungen att skjuta upp raketer eller smälla smällare, trots att den numera samlade kunskapen och vetenskapen på området tydligt visar på stora och stundtals fruktansvärda konsekvenser för främst djur, både tama och vilda, men också för människor. Om du trots denna vetskap ändå känner dig tvungen att skjuta upp och/eller smälla...., sök vård! Det finns alldeles utomordentliga program mot tvångstankar och tvångshandlingar! Du kommer att komma ut som en ny människa, en människa som sätter sin omgivning och sin natur i första rummet, i stället för primitiva, testosteronstinna och egoistiska neanderthalarfasoner! Det är främst pojkar och unga män som driver detta vansinne vidare. Nu är det verkligen dags för alla berörda att ta sitt ansvar och skippa allt vad fyrverkerier heter och därmed det helvete det faktiskt skapar! Du räddar massor av djurliv. Vi snackar miljontals djurliv och ändå mer djurlidande! Dessutom medverkar du till att dämpa och på sikt ta bort det här destruktiva, testosteronstinna neanderthalarbeteendet från framtida generationer och därmed befria dem från de tvångstankar och tvångshandlingar som den här skiten innebär. Hade fyrverkerier uppfunnits idag, hade det med all rätt blivit totalförbjudet från början! Det enda som borde smälla vid vårt härliga nyårsfirande, är champagnekorkarna! Det finns även utmärkta alkoholfria alternativ till dessa ljuvliga bubblor. Men alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Ha en God Jul, ett Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År. Vi hoppas återigen att ett skitår, för främst omvärlden, men också delvis för oss, är slut och att framtiden normaliseras…, helt utan fyrverkerier!
det var ändå något av det värsta svammel jag har läst på länge.
vem ger dej rätten att döma folk som gör en helt laglig grej
jag ska skjuta en extra stor raket i ditt namn

Men toker... vad är det du påstår? Det är visdomsord! Kolla mina två länkar?
Där kan du läsa om när det är lagligt och inte.
Jag gillar ju inte att det skylls på neandertalare... det blir konstigt att först ömma för djur och sedan se ner på en art som dog ut för runt 40000 år sedan. Det sprider okunskap o fördomar vidare...sånt är inte bra.
Toker, vad vet du om neandertalare?
Det finns mycket intressant kring dem.

Håller med helt och hållet.

Jag skriver det jag har skrivit ovan medvetet provokativt. Jag vet att jag har stora delar av befolkningen med mig. Rent statistikt en otroligt övervägande majoritet. De flesta av oss har eller har haft husdjur, man behöver egentligen inte gå längre, men orkar man flytta horisonten till övriga tamdjur, så inser man snabbt att lidandet är så mycket större. Kor och hästar är flyktdjur och drabbas otroligt lätt av panik. Varje år drabbas hundratals av dem. Jag är till stor del uppväxt på landet. Jag har vänner som är bönder. Jag har vänner som driver hästgårdar. Både kor och hästar dör i panik varje nyår. Ston har kastat sina ofödda föl. Tänk till, tänk efter, men framförallt, tänk före! Jag kan relatera till tiotals dödsfall bland husdjur och tamdjur bara förra nyår, i min närhet! Då har jag ändå inte räknat in allt det övriga lidande det här åsamkar våra djur! Översätt det till hur det är i övriga landet och lägg till de enorma konsekvenserna för vilda djur, främst fåglar. De flyger i tusental, kanske miljontals, i panik rakt ut i universum, mot en säker död. Är det värt det?

Tycker du fortsatt att det är värt det..., sök vård!

Senast ändrad:
Vad ska jag säga till 1177 när jag söker vård?
Märkligt inlägg i ett husbilsforum oavsett.
Och ganska otrevlig ton.
Men det modereras tydligen inte.

Vad ska jag säga till 1177 när jag söker vård?
Märkligt inlägg i ett husbilsforum oavsett.
Och ganska otrevlig ton.
Men det modereras tydligen inte.
Du fattar fortfarande inte? Min slutreflektion är bildlig, inte bokstavlig. Vill du jag ska förklara skillnaden är det ok. Men det här handlar inte om dig, det här handlar om tusentals djur!

Du fattar fortfarande inte? Min slutreflektion är bildlig, inte bokstavlig. Vill du jag ska förklara skillnaden är det ok. Men det här handlar inte om dig, det här handlar om tusentals djur!
Tycker du inte att du skall tagga ner lite nu, även om du tycker att ditt budskap är viktigt kan det framföras på ett betydligt trevligare sätt!
Om sedan Husbilsklubben överhuvud taget är rätt forum för sådana här salvor kan ju förmodligen diskuteras!

Tycker du inte att du skall tagga ner lite nu, även om du tycker att ditt budskap är viktigt kan det framföras på ett betydligt trevligare sätt!
Om sedan Husbilsklubben överhuvud taget är rätt forum för sådana här salvor kan ju förmodligen diskuteras!
Jag ska absolut tagga ner. Men mitt syfte här är inte i första handa att vara trevlig, även om jag gärna vill vara det. Mitt syfte är att få slut på det här vansinnet som så många djur får betala priset av. Husbilsklubben består av människor. Inte helt annorlunda än andra människor. Dessutom har nog medlemmarna i Husbilsklubben i genomsnitt minst lika många husdjur och negativa erfarenheter av fyrverkerier som övriga Sverige. Vi ser trådar där man söker platser att tillbringa nyår för att skona sina djur! Det kan du väl inte ha missat? Men i morgon tar vi upp tankarna angående en trasig växellåda i stället!

Jag ska absolut tagga ner. Men mitt syfte här är inte i första handa att vara trevlig, även om jag gärna vill vara det. Mitt syfte är att få slut på det här vansinnet som så många djur får betala priset av. Husbilsklubben består av människor. Inte helt annorlunda än andra människor. Dessutom har nog medlemmarna i Husbilsklubben i genomsnitt minst lika många husdjur och negativa erfarenheter av fyrverkerier som övriga Sverige. Vi ser trådar där man söker platser att tillbringa nyår för att skona sina djur! Det kan du väl inte ha missat? Men i morgon tar vi upp tankarna angående en trasig växellåda i stället
Nej, det har jag inte missat, är själv hundägare sedan drygt 25 år så jag vet vad det innebär. Men jag tycker ändå inte att det sätt som förefaller vara i affekt, är det bästa sättet att föra fram budskapet, och det främjer absolut inte trivseln genom att säga till medlemmarna att söka vård när deras svar inte passar dej.

Nej, det har jag inte missat, är själv hundägare sedan drygt 25 år så jag vet vad det innebär. Men jag tycker ändå inte att det sätt som förefaller vara i affekt, är det bästa sättet att föra fram budskapet, och det främjer absolut inte trivseln genom att säga till medlemmarna att söka vård när deras svar inte passar dej.
Men va fan Montreal. Det är ett bildligt språk, inte ett bokstavligt. Det är rent provokativt och det funkar! Det finns ingen adekvat vård för raketskjutare. Det är bara några som hakat upp sig på den detaljen för att slippa ta in budskapet. Blir dock lite förvånad att du är en av dem.

Men va fan Montreal. Det är ett bildligt språk, inte ett bokstavligt. Det är rent provokativt och det funkar! Det finns ingen adekvat vård för raketskjutare. Det är bara några som hakat upp sig på den detaljen för att slippa ta in budskapet. Blir dock lite förvånad att du är en av dem.
Sen har jag använt min grundtext i snart 10 år..., så den är inte producerad i affekt.

Som djurägare är jag naturligtvis inte "en av dom" men jag tycker inte om hur du skruvar upp tonen när folk inte håller med dej och då gömmer dej bakom uttryck som provokation. Oftast vinner man inga diskussioner genom att ropa högre, eller bli mindre trevlig, men däremot får man människor att stänga av och börja undra över hur seriöst budskapet verkligen är.

Sen har jag använt min grundtext i snart 10 år..., så den är inte producerad i affekt.
Om det är ditt första inlägg i den här tråden som du menar, så är det nog dags att redigera den efter alla år, dela upp den, skapa stycken som hör ihop, ta bort en del som kanske inte är relevant längre. Sådana där textmassor tenderar folk idag att inte tragla sig igenom, utan de flesta hoppar över sådant, det är dit vi har kommit i samhället!

Fast..det är faktiskt din grundtext som ställer till. Du har ju ett viktigt budskap som du tydligt visar att du tycker är viktigt. Men din grundtext är inte alls så bra som du ev själv tror. Att kalla det svammel är så klart att överdriva, men den är onödigt " rörig" tycker jag. Du borde korta ner den och försöka få fram ditt egentliga budskap tydligare. Och det är ju inte särskilt svårt att göra, för du vet ju mycket väl vad du vill att människor ska ta till sig. Det går att skriva om och få fram det du vill på tredjedelen av det du skriver nu... jo jag såg att du har använt den texten förr här på HBK. Att sen ett sextiotal djur- och hundvänner gillar ditt inlägg beror på att de håller med dig i ditt budskap. Men vill du nå utanför den kretsen så blir din grundtext kontraproduktiv.
Ps såg att det kommit ett inlägg om samma sak...men riktigt så enkelt är det inte heller...den där grundtexten har tyvärr aldrig varit bra...om syftet är att väcka andra o få dem att förstå.

Tillbaka
Toppen