• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu ligger Sverige i topp i världen.

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är mycket politisk ideologi i det här. I ett remissyttrande tillsänt kommunerna från trafikverket angående infrastruktursatsningar kan man i klartext läsa att av alla satsningar går endast 15% till väginfrasruktur och det är både till nybyggnad och underhåll, en liten del går till sjöfart och nästan 85% går till järnväg. Man kan också i klartext läsa att man har för avsikt att göra vägtrafik mindre attraktiv genom att sänka hastigheterna och höja bränslebeskattningen, man talar här om ett literpris på 40 kr/l.
Man vill med andra ord omöjliggöra ett enskilt fordonsanvändande till förmån för kollektiva lösningar, det vill säga att någon annan ska bestämma vart och när du ska kunna resa.
 

666jonas

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
28978
Medlemskap
2024
Om alla fordons ägare som har möjlighet hade slutat att använda sina fordon så borde bränsle priserna sänkas ganska rejält för då får de inte in pengarna från skatt. Om vi även ställer av alla fordon samtidigt så är det bara att börja räkna hur mycket transportsyrelsen ska betala ut till folket.

Då tror i alla fall jag att dom är tvungna att sänka bränsle priset i Sverige.

Många som bor utanför tätorter har inte möjlighet det förstår jag med men om 60% gör det så borde det inte ta många veckor innan de är tvungna att sänka bränsle skatten.

Bara en tanke.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Om alla fordons ägare som har möjlighet hade slutat att använda sina fordon så borde bränsle priserna sänkas ganska rejält för då får de inte in pengarna från skatt. Om vi även ställer av alla fordon samtidigt så är det bara att börja räkna hur mycket transportsyrelsen ska betala ut till folket.

Då tror i alla fall jag att dom är tvungna att sänka bränsle priset i Sverige.

Många som bor utanför tätorter har inte möjlighet det förstår jag med men om 60% gör det så borde det inte ta många veckor innan de är tvungna att sänka bränsle skatten.

Bara en tanke.
Det betyder ju att 60% av alla resor varit onödiga,,,Se så rätt vi hade säger makten då o höjer nåt annat
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Totalt släpps det ut ca 40 000 miljoner ton Co2-ekv. årligen från hela klotet.
Av det kommer ca 50 miljoner ton från Sverige, dvs ca 0,125 %
Av det ca 1/3 från transporter, dvs 0,04%
Om Sverige ställer ALLA bilar kommer det alltså inte att märkas.
Sverige kan omöjligt vara det dåliga samvetet för hela klotet.

Nu menar jag inte att vi ska negligera detta, men det måste finnas ambition i ALLA länder att minska utsläppen.
Det duger inte att tex Kina och Indien fortsätter att bygga nya kolkraftverk
 

Bilagor

  • Screenshot_20220215-163128_Google.jpg
    Screenshot_20220215-163128_Google.jpg
    394,7 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Totalt släpps det ca 40 000 miljoner ton Co2-ekv. årligen från hela klotet.
Av det kommer ca 50 miljoner ton från Sverige, dvs ca 0,125 %
Av det ca 1/3 från transporter, dvs 0,04%
Om Sverige ställer ALLA bilar kommer det alltså inte att märkas.
Sverige kan omöjligt vara det dåliga samvetet för hela klotet.

Nu menar jag inte att vi ska negligera detta, men det måste finnas ambition i ALLA länder att minska utsläppen.
Det duger inte att tex Kina och Indien fortsätter att bygga nya kolkraftverk

Men du vet väl att vi skall vara ett föredöme, även om vi tar kål på vårt eget samhälle så har vi ändå visat hur det skall gå till! ;):mad:
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
När Staten ger "socialbidrag" till svenska folket för att ha råd att betala skatterna har det väl spårat ur totalt , elbidrag, bidrag till bönderna ? Man kan undra vad som händer när ökade transportkostnader slår till med full kraft mot matpriserna ska det bli "matkuponger" då ? Märk väl att dessa överpriser är ett hemsnickrat problem. Läste häromdagen att skatt på parkering skall utredas. Vi lever i en galen era nu o h vart ska det landa ??
 
Toppen