• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Nu har jag ställt till det: Husbilen startar inte utan tickar bara en massa.

richardbroman

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lerum
HBK-Nr
43440
Medlemskap
2025
Nu har jag ställt till det och behöver hjälp. För att komma åt något bakom husbilen så körde jag fram ett par meter och stängde av motorn. En stund senare ska jag backa tillbaka men glömmer att jag sitter i en dieselbil så jag vrider om nyckeln fullt direkt. Det tycker den inte om... alls.

Det enda som händer när jag vrider om nyckeln är att det tickar en massa och visarna på instrumentpanelen vibrerar och tv-skärmen för backkameran flimrar (varför den nu lyser alls). Startmotorn hörs inte av.

Jag "stängde av" bo-delen elektriskt och kopplade bort minuspolen från bilens batteri. Har kollat alla säkringar i förarhytt, e-block och motorutrymmet samt de två av dom fyra som sitter i stolpen bakom passagerarsätet. Både plus och minuspolerna på bilbatteriet ser så fina ut, i mina ögon.

När jag ansluter batteriet så tickar det en liten stund och lilla LCD-skärmen mellan mätarna med körda kilometrar går igång, men när jag vrider nyckeln till första läget så blir det bara hoppande visare och tickande ljud och alla några indikatorlampor släckta. Och vrider jag fullt som för att starta så händer förstås ingenting.

Vad kan jag börja felsöka...?

Husbilen är en Dethleffs (Fiat Ducato) från 2010.
 
Äntligen ett litet framsteg. Enligt förslag så koppade jag helt ifrån husbilens motorbatteri och anslöt i stället startkablar från (den uppstartade) vanliga bilen. Med friska 14V i käftarna, utan misstänkta batteri ivägen, och nyckeln vriden till "tändning påslagen" så lös indikatorlamporna upp på husbilens instrumentpanel. Dock blinkade "glödtråden" så jag vågade inte prova en start, som ju ändå inte gärna kunde ha funkat. (Vill gärna ha kvar åtminstånde ett fungerande fordon, och det här var riskabelt nog.)

Så ett nytt batteri behövs, vilket ju den samlade sakkunskapen varit enig om. Felet kan väl inte förstöra ett friskt batteri, eller...

Med indikationen "funktionsfel på föruppvärmning av glödstift" så säger förstås instruktionsboken "kontakta verkstad", men är det verkligen slut på resan här?

Jag kommer att mäta motståndet i alla stora säkringar så dom inte har gått sönder "i smyg".
 
Äntligen ett litet framsteg. Enligt förslag så koppade jag helt ifrån husbilens motorbatteri och anslöt i stället startkablar från (den uppstartade) vanliga bilen. Med friska 14V i käftarna, utan misstänkta batteri ivägen, och nyckeln vriden till "tändning påslagen" så lös indikatorlamporna upp på husbilens instrumentpanel. Dock blinkade "glödtråden" så jag vågade inte prova en start, som ju ändå inte gärna kunde ha funkat. (Vill gärna ha kvar åtminstånde ett fungerande fordon, och det här var riskabelt nog.)

Så ett nytt batteri behövs, vilket ju den samlade sakkunskapen varit enig om. Felet kan väl inte förstöra ett friskt batteri, eller...

Med indikationen "funktionsfel på föruppvärmning av glödstift" så säger förstås instruktionsboken "kontakta verkstad", men är det verkligen slut på resan här?

Jag kommer att mäta motståndet i alla stora säkringar så dom inte har gått sönder "i smyg".
Funktionsfelet beror nog på att batteriet inte orkar ge ström nog till glödstiften. Löser sig med det nya fina batteriet du kommer köpa. PS. Hagaparken e fin.
 
Tillbaka
Toppen