• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Nu har jag ställt till det: Husbilen startar inte utan tickar bara en massa.

richardbroman

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Lerum
HBK-Nr
43440
Medlemskap
2025
Nu har jag ställt till det och behöver hjälp. För att komma åt något bakom husbilen så körde jag fram ett par meter och stängde av motorn. En stund senare ska jag backa tillbaka men glömmer att jag sitter i en dieselbil så jag vrider om nyckeln fullt direkt. Det tycker den inte om... alls.

Det enda som händer när jag vrider om nyckeln är att det tickar en massa och visarna på instrumentpanelen vibrerar och tv-skärmen för backkameran flimrar (varför den nu lyser alls). Startmotorn hörs inte av.

Jag "stängde av" bo-delen elektriskt och kopplade bort minuspolen från bilens batteri. Har kollat alla säkringar i förarhytt, e-block och motorutrymmet samt de två av dom fyra som sitter i stolpen bakom passagerarsätet. Både plus och minuspolerna på bilbatteriet ser så fina ut, i mina ögon.

När jag ansluter batteriet så tickar det en liten stund och lilla LCD-skärmen mellan mätarna med körda kilometrar går igång, men när jag vrider nyckeln till första läget så blir det bara hoppande visare och tickande ljud och alla några indikatorlampor släckta. Och vrider jag fullt som för att starta så händer förstås ingenting.

Vad kan jag börja felsöka...?

Husbilen är en Dethleffs (Fiat Ducato) från 2010.
 
Nu har jag ställt till det och behöver hjälp. För att komma åt något bakom husbilen så körde jag fram ett par meter och stängde av motorn. En stund senare ska jag backa tillbaka men glömmer att jag sitter i en dieselbil så jag vrider om nyckeln fullt direkt. Det tycker den inte om... alls.

Det enda som händer när jag vrider om nyckeln är att det tickar en massa och visarna på instrumentpanelen vibrerar och tv-skärmen för backkameran flimrar (varför den nu lyser alls). Startmotorn hörs inte av.

Jag "stängde av" bo-delen elektriskt och kopplade bort minuspolen från bilens batteri. Har kollat alla säkringar i förarhytt, e-block och motorutrymmet samt de två av dom fyra som sitter i stolpen bakom passagerarsätet. Både plus och minuspolerna på bilbatteriet ser så fina ut, i mina ögon.

När jag ansluter batteriet så tickar det en liten stund och lilla LCD-skärmen mellan mätarna med körda kilometrar går igång, men när jag vrider nyckeln till första läget så blir det bara hoppande visare och tickande ljud och alla några indikatorlampor släckta. Och vrider jag fullt som för att starta så händer förstås ingenting.

Vad kan jag börja felsöka...?

Husbilen är en Dethleffs (Fiat Ducato) från 2010.
Jag tror du har ett startbatteri som är urladdat eller kortslutet invändigt. Har du möjlighet att ladda batteriet eller använda startkablar av bra kraftig kvalitet.


Sen kan du ha dålig jordfläta mellan motor och chassit testa sätt en startkabel på motorn och till chassit. Sen kanske den startar. Hade det felet. Jag har gjort en tråd om det. Återkommer här med en länk till den
 
Kolla denna länk

 
Tack. Glömte skriva att mätarna i bodelen som ska visa laddstatus, även för bilbatteriet, pekar på närmare 13V. Men jag kan ju alltid ta en multimeter och testa direkt. Och jag ska pröva tips ang jordningsfel... och stålborsta på batterianslutningarna även om dom "ser" fina ut.

(...men jag undrar ändå: varför vaknar LCD-diplayen till liv men inga indikatorlampor...)
 
Tack. Glömte skriva att mätarna i bodelen som ska visa laddstatus, även för bilbatteriet, pekar på närmare 13V. Men jag kan ju alltid ta en multimeter och testa direkt. Och jag ska pröva tips ang jordningsfel... och stålborsta på batterianslutningarna även om dom "ser" fina ut.

(...men jag undrar ändå: varför vaknar LCD-diplayen till liv men inga indikatorlampor...)
Jag hade samma som du. Fullt batteri. Flyttade husbilen sen var den död. Var jordflätan till motorn. Sitter trångt så jag drog en ny. Se mitt tips. Efter inget mer strul och har hjälpt flera med samma fel. Återkom gärna om det blev lösningen.
 
Markus på Champion Auto bytte jordfläta på min Ducato 2019 på servicen i våras. Jag hade inte fått några problem, men han upptäckte att den var ganska angripen, inte minst fästpunkterna. Ny fläta och nya rostfria fästpunkter. Så det är dessvärre ett vanligt fel.
 
Nu är batteripoler och kontakter (inklusive minuskabelns infästning till chassit) isärtagna och borstade, utan skillnad. Startförsök med startkablar till vanliga bilen gjorde ingen skillnad.

Ska verkligen se närmare på det här med jordflätan!

Provade att ta en av startkablarna för att jorda mellan motor och chassi. Å ena sidan gjorde det ingen skillnad heller, men jag är inte lika säker på att jag fick bra kontakt. Allt i motorrummet är ju mer eller mindre smutsigt, lackat eller korroderat. Bör väl göra om det försöket och ta med kniven för att skrapa fram lite renare metallyta.

Ville inte höra detta, men medan jag kröp på golvet och testade så hörde jag att när allt tickar när tändningen är på, så tickar det även i electroblocket... hu!
 
Nu är batteripoler och kontakter (inklusive minuskabelns infästning till chassit) isärtagna och borstade, utan skillnad. Startförsök med startkablar till vanliga bilen gjorde ingen skillnad.

Ska verkligen se närmare på det här med jordflätan!

Provade att ta en av startkablarna för att jorda mellan motor och chassi. Å ena sidan gjorde det ingen skillnad heller, men jag är inte lika säker på att jag fick bra kontakt. Allt i motorrummet är ju mer eller mindre smutsigt, lackat eller korroderat. Bör väl göra om det försöket och ta med kniven för att skrapa fram lite renare metallyta.

Ville inte höra detta, men medan jag kröp på golvet och testade så hörde jag att när allt tickar när tändningen är på, så tickar det även i electroblocket... hu!
Jag satt startkabel på lyftöglan motor och skruven på torpedväggen som jag den satt den nya jordflätan på. Se bilder på mitt mektips
 
Tillbaka
Toppen