• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

NU HAR DET HÄNT

F

F.d. 55293

Guest
Var tar de dj....arna sig in. F....n vad man blir arg. Hm råttor talar jag om.
Vi har klarat oss innan. På en vecka mellan tillsyn i husbilen har dom varit inne. Hur tusan kommer de in? Vet inte om det är vitlöksklyftor eller tur vi haft? För de har inte ätit på något. Bara skitit lite varstans.
Usch f........an.
Mvh Lena Sunesson
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Hej!
Om det är råttor du haft i bilen så måste hålet vara ganska stort och då lättare att hitta.
Är det däremot möss du haft besök av är det värre, de kräken kan ta sig in genom ett hål stort som en halv lillfingernagel. Då finns ju det många vägar in som är tänkbara. Ventilations-öppningar t.ex.
Kolla detta. Hittar du inget ingångshål så återstår väl bara att skaffa eller låna en katt.
Lycka till!
Mvh. Alf
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Vete tusan om det är råttor eller möss? De är dåliga på att presentera sig. Det ska inte finnas några stora "hål" in. Min tyska jaktterrier tar allt från flugor till ex älgar.
Har skickat in henne, inga odjur är på plats, då hade hon fått "spel".
Tack för ditt svar.
Lena Sunesson
 
F

F.d. 4811

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Gör som jag gjorde förra våren när en eller flera möss varit på besök:
Ta ett djupt andetag
Le lite
Dammsug o torka
o vips så är spåren borta och det känns mycket bättre igen!

Tänkvärt: Det finns de som har det mycket värre!
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Misstänker att de här odjuren mest är nattaktiva, så dagtid är det nog lugnt.
Prova att låta hunden kolla även sent på kvällen, då kanske det blir liv i bilen.
Men de kanske inte tyckte att det fanns något av intresse i bilen och drog vidare till nån pizzeria eller annat matställe....
M.v.h. Alf
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: NU HAR DET HÄNT

Testa att sätta dit vanliga fällor, agna med nåt segt som inte torkar, typp Japp choklad. Är det möss så sitter dom i fällan dan efter!
MVH Annette
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: NU HAR DET HÄNT

jag hade möss, men jag köpte en "pipare" på järnia, visserligen dyr (300sek), men väldigt effektiv...
och har man 220v på sommaren funkar den även som mygg/kryp skrämmare. jag är mer än nöjd.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: NU HAR DET HÄNT

För några år sedan hade dom byggt bo i vår madrass. Hur kul var det!
Jag fattar fortfarande inte hur dom tog sig in men tydligen råcker det med 10 mm för dom små liven.
Sedan dess ser jag till att det inte finns någonting att klättra på som gräs eller liknande så dom kan komma upp under bilen.
Jag är visserligen djurvän men det finns ju gränser.
/Nisse
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Fy tusan. Det finns bättre sängkompis. Vår bil står på grus, men det har de rackarna tydligen löst.
Lena Sunesson
 

Hasse J

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
334
Medlemskap
2024
Sv: NU HAR DET HÄNT

Hej!

Jag har haft besök av skadedjur två år i rad där dom gnagde
sönder säkerhetsbältet, vid en noggrannare kontroll visade det
sig att B-stolpen som rullen till säkerhetsbältet sitter fast i är
öppen i botten ner under bilen, till årets vinteruppställning tätade
jag dessa hål med fogskum och har hittills inte haft något besök
av möss eller råttor.

Hälsningar
Hasse Joansson
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

B-stolpen är det den i soffan i bodelen? Maken har varit under bilen nu och letat efter hål. Tänker kolla bättre vid besiktning då man kommer under husbilen lättare.
Har ni mer tips tack
Lena
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: NU HAR DET HÄNT

lägg enris under bilen möss o råttor tycker inte om lukten av dessa Skall du ha fällor i bilen agna inte de med något som luktar gott då drar du bara in dom i bilen
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Jag brukar öppna tvärdrag för att bli av med råttorna, åtminstone de under sängen. :rolleyes::cool::D

//Roger
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

lägg enris under bilen möss o råttor tycker inte om lukten av dessa Skall du ha fällor i bilen agna inte de med något som luktar gott då drar du bara in dom i bilen

Mycket bra tips kan jag instämma, enris sticker som faan och det tycker inte djuren om ej heller lukten och det har hjälpt mig under 15 år där mina bilar stått på logen aldrig en mus som varit inne tillfällighet eller bra åtgärd vet man inte men ingen påhälsning.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: NU HAR DET HÄNT

Eneris ska inskaffas hädanäfter.
Tack till er alla.
Lena Sunesson
 
Toppen