• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har AB Glasriket fått 1 792 000 kronor i EU-stöd för att utveckla husbilsturismen

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Kenth, trist att läsa en sån negativ kommentar, till det pressmeddelande som AB Glasriket skickat ut. Du måste ha läst deras intentioner och mål som ”djävulen läser bibeln”.
Missade du t,ex. ”Projektet skall stärka besöksnäringens kunskaper och insikter om kundgruppen husbilsägare. Kunskaper om vilka önskemål och behov husbilsägaren har för en destination och besöksmål, skall bli attraktivt för husbilsresenärer. Och på vilka sätt de skiljer sig från de som reser med personbil.” Här skulle jag själv vilja lägga till, ”med husvagn”.

Är det inte det vad vi vill? Att branschen skall förstå våra behov, vilka vi är och se möjligheterna, att genom att skapa attraktiva och av oss efterfrågade produkter, se oss som en grupp som kommer och berikar deras bygd?

Nu vet jag att du inte är intresserad av anpassade produkter för oss, du prioriterar oftast att det skall vara gratis. Helt ok, men jag tror inte att du idag representerar majoriteten av det svenska husbilskollektivet.

Det vore eländigt om de husbilsägare som skall vara med i projektgruppen, att göra Glasriket till en ännu mera attraktiv destination för oss som åker husbil, bara har ett enda argument att ta fram ur portföljen — Vi kräver gratis ställplatser!

Tror inte att vi skall gå till torgs med den typen av argument, det är inte heller bara ställplatsen som är viktig för att öka destinationens attraktionskraft hos oss som gillar mobil fritid.

Så tänker jag....

Tommy
Nu har du läst men inte förstått :confused:. Jag är visst intresserad av produkter om jag själv får välja, inte tvingas till. Jag kräver ingenting, tar tillfällen i akt när de flyger förbi. Däremot väljer inte produkter som inte är prisvärda.

Om en entreprenör erbjuder t ex "Ystad Military Tatto", "Kiviks äpplemarknad" eller ett "Årsmöte" så är det på sin plats att man erbjuder just gratis parkeringsplatser. Det är ju inte uppställning av fordon som är kärnverksamheten.
 

Meffe Ledin

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Växjö
HBK-Nr
19422
Medlemskap
2024
Nu har du läst men inte förstått :confused:. Jag är visst intresserad av produkter om jag själv får välja, inte tvingas till. Jag kräver ingenting, tar tillfällen i akt när de flyger förbi. Däremot väljer inte produkter som inte är prisvärda.

Om en entreprenör erbjuder t ex "Ystad Military Tatto", "Kiviks äpplemarknad" eller ett "Årsmöte" så är det på sin plats att man erbjuder just gratis parkeringsplatser. Det är ju inte uppställning av fordon som är kärnverksamheten.
NU handlar det ju inte om ett enskilt arrangemang eller någon viss butiks produktförsäljning utan om fyra kommuners samlade turistverksamhet. Inom det samlade greppet kommer det förhoppningsvis att kunna erbjudas på enkla och gratis ställplatser för de som vill och mer utvecklade platser för service för de som tycker det är bättre.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det kanske är roligt om vi kan få hit turister från andra länder som har samma intresse oavsett om det är husvagnar ell husbilar och de kan få en positiv upplevelse med trevliga platser att vistas på medan de besöker en svunnen tid i glasriket ! sen kan ju de som inte vill betala något stå bort i dungen och göra som björnen !
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag tycker det verkar bra att kommunerna går samman och gör något extra för att locka oss husbilsturister, själv tycker jag att det ska vara lättillgängligt och att det finns övernattningsplatser som är centralt belägna vid turistställena, har ingen lust att börja söka avlägsna fricampingplatser uti skogen där markägarn går och tittar snett på oss.
Vi kan ju inte begära att ev nyanlagda ställplatser blir gratis, det kostar ju faktiskt en hel del att anlägga platser och här i Sverige är ju intjänandeperioden relativt kort och kan ju inte jämföras med tex Moseldalen i Tyskland och andra turisttäta områden i södern. Jag är säker på att Hymer och Meffe Ledin kan föra vår talan på ett bra sätt och kan komma med tips som vi kan ha glädje av.
Med tanke på farhågorna att Projektgruppan kan komma med uppmaningar att förbjuda andra fria uppställningsplatser så tror jag inte risken är så stor, det är nog vi själva som många ggr är upphovet till det genom att missbruka vår frihet. Jag har en granne som ofta haft övernattningsbesök nere vid sjön på somrarna och grymtat över oss när han varit tvungen att städa skräp, ta hand om grillrester mm. För två år sedan var jag med honom och släckte en begynnande skogsbrand och efter det så var vi samstämmiga att en vägbom var det enda rätta. Ett exempel på hur det kan gå när vi husbilsturister inte sköter oss.

Önskar projektgruppan ett riktigt lycka till, vi kommer gärna och besöker Småland även i framtiden.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Jag tycker det verkar bra att kommunerna går samman och gör något extra för att locka oss husbilsturister, själv tycker jag att det ska vara lättillgängligt och att det finns övernattningsplatser som är centralt belägna vid turistställena, har ingen lust att börja söka avlägsna fricampingplatser uti skogen där markägarn går och tittar snett på oss.
Vi kan ju inte begära att ev nyanlagda ställplatser blir gratis, det kostar ju faktiskt en hel del att anlägga platser och här i Sverige är ju intjänandeperioden relativt kort och kan ju inte jämföras med tex Moseldalen i Tyskland och andra turisttäta områden i södern. Jag är säker på att Hymer och Meffe Ledin kan föra vår talan på ett bra sätt och kan komma med tips som vi kan ha glädje av.
Med tanke på farhågorna att Projektgruppan kan komma med uppmaningar att förbjuda andra fria uppställningsplatser så tror jag inte risken är så stor, det är nog vi själva som många ggr är upphovet till det genom att missbruka vår frihet. Jag har en granne som ofta haft övernattningsbesök nere vid sjön på somrarna och grymtat över oss när han varit tvungen att städa skräp, ta hand om grillrester mm. För två år sedan var jag med honom och släckte en begynnande skogsbrand och efter det så var vi samstämmiga att en vägbom var det enda rätta. Ett exempel på hur det kan gå när vi husbilsturister inte sköter oss.

Önskar projektgruppan ett riktigt lycka till, vi kommer gärna och besöker Småland även i framtiden.
Vem har begärt gratisplatser?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har på ett flertal orter som vi tidigare ofta besökt sett att när det "satsats" på att locka husbilsturister så har man överlåtit åt någon av större campingkoncernerna att driva ställplatser. Dessa har i samtliga av dessa fall lobbat hårt för att förhindra övernattning utanför ställplatserna, vilket också har skett, inte första året men efter två till tre år har förbuds eller Pb1 skyltarna kommit upp och det står då ofta stora i stort sett tomma ytor (oftast grus) som man inte längre får stå på i avsikt att tvinga in alla på ställplatsen och efter det så stannar vi inte där mer.
Vad många inte tänker på är att dessa campingkoncerner inte betalar någon skatt på intäkterna i den kommunen utan i den kommun som de har sitt huvudkontor i.
Vi får hoppas att det inte blir den här utvecklingen i Glasriket, det finns dock även många orter där det skötts bättre och där de gamla alternativen finns kvar och då lockar man till sig fler besökare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker det verkar bra att kommunerna går samman och gör något extra för att locka oss husbilsturister, själv tycker jag att det ska vara lättillgängligt och att det finns övernattningsplatser som är centralt belägna vid turistställena, har ingen lust att börja söka avlägsna fricampingplatser uti skogen där markägarn går och tittar snett på oss.
Vi kan ju inte begära att ev nyanlagda ställplatser blir gratis, det kostar ju faktiskt en hel del att anlägga platser och här i Sverige är ju intjänandeperioden relativt kort och kan ju inte jämföras med tex Moseldalen i Tyskland och andra turisttäta områden i södern. Jag är säker på att Hymer och Meffe Ledin kan föra vår talan på ett bra sätt och kan komma med tips som vi kan ha glädje av.
Med tanke på farhågorna att Projektgruppan kan komma med uppmaningar att förbjuda andra fria uppställningsplatser så tror jag inte risken är så stor, det är nog vi själva som många ggr är upphovet till det genom att missbruka vår frihet. Jag har en granne som ofta haft övernattningsbesök nere vid sjön på somrarna och grymtat över oss när han varit tvungen att städa skräp, ta hand om grillrester mm. För två år sedan var jag med honom och släckte en begynnande skogsbrand och efter det så var vi samstämmiga att en vägbom var det enda rätta. Ett exempel på hur det kan gå när vi husbilsturister inte sköter oss.

Önskar projektgruppan ett riktigt lycka till, vi kommer gärna och besöker Småland även i framtiden.

Bara en liten fundering över slutsatsen att husbilarna skräpar ned. Där jag har städat både med båt och husbil är det inte de som övernattar i båt eller husbil som skräpar ned och lämnar skräpet kvar, utan lokalbefolkningen med liten snurrebåt respektive personbilar och cyklar. Ofta ligger det petflaskor, ölburkar, köttförpackningar, pappmuggar och engångsgrillar kvar på morgonen när lokalbefolkningen sedan länge har åkt iväg, medan båten eller husbilen som finns kvar får skulden. De som har ett välutrustat hobbyfordon med övernattningsmöjlighet har ju oftast en riktig grill, riktiga muggar o.s.v. med sig! Detta borde vi framföra så ofta som möjligt när det påstås att husbilarna skräpar ner, visst finns det svarta får, men inte i särskilt stor omfattning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Till stor del stämmer nog det du säger men det finns undantag, husbilsturister som kastar sopor, släpper grå- & svartvatten lite hur som helst.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Bara en liten fundering över slutsatsen att husbilarna skräpar ned. Där jag har städat både med båt och husbil är det inte de som övernattar i båt eller husbil som skräpar ned och lämnar skräpet kvar, utan lokalbefolkningen med liten snurrebåt respektive personbilar och cyklar. Ofta ligger det petflaskor, ölburkar, köttförpackningar, pappmuggar och engångsgrillar kvar på morgonen när lokalbefolkningen sedan länge har åkt iväg, medan båten eller husbilen som finns kvar får skulden. De som har ett välutrustat hobbyfordon med övernattningsmöjlighet har ju oftast en riktig grill, riktiga muggar o.s.v. med sig! Detta borde vi framföra så ofta som möjligt när det påstås att husbilarna skräpar ner, visst finns det svarta får, men inte i särskilt stor omfattning.

Nej jag anklagar inte någon viss person, huvuddelen av oss sköter sig säkert perfekt och även städar efter andra. Tyvärr så finns det dock några som förstör för alla oss andra och som orsakar de konsekvenser som jag nämnt tidigare. I det fall som jag beskriver så är det helt klart vilken grupp som skräpat ner och ställt till med oreda, jag helt överens med min granne. Om alla sköter sig som du beskriver så skulle vi inte ha något besvär med att övernatta ute i naturen. Precis som Bennsan skriver så har även grannen hittat tömt svartvatten och det är troligen inte från vanliga söndagsflanörer. Jag håller med dig om att vi ofta får skulden för nedskräpning men vi måste också rannsaka oss själva, vi måste få bort alla som ställer till med besvär för oss.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Här talas mest om ställplatser och att de skall få kosta, gratisplatser däremot är nästan fult att ta upp.

Om jag besöker Glasriket, eller något annat man tänker skall locka oss, och tänker stanna till för att se vad som erbjuds så är det inte särskilt inbjudande att bara hitta pb1-skyltar vid alla parkeringarna och bara hänvisas till ställplatser. När jag INTE har för avsikt att övernatta utan bara stanna till några timmar så vill jag inte betala någon hundralapp på en ställplats när besökande i pb1 parkerar gratis! Då blir jag sur och åker vidare!

Ett förlängning av detta problem är att det i allmänhet inte finns plats att parkera med en bil på 7,5 * 2,35 m. Kan gå att tråckla sig in på en vanlig parkering om det finns gräs att skicka ut överhänget över men ingen kan påstå att man inte inkräktar på platserna på båda sidor. Detta känns inte bra och är kanske något man borde fundera över om man vill göra det tillgängligt för husbilar/vagnar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här talas mest om ställplatser och att de skall få kosta, gratisplatser däremot är nästan fult att ta upp.

Om jag besöker Glasriket, eller något annat man tänker skall locka oss, och tänker stanna till för att se vad som erbjuds så är det inte särskilt inbjudande att bara hitta pb1-skyltar vid alla parkeringarna och bara hänvisas till ställplatser. När jag INTE har för avsikt att övernatta utan bara stanna till några timmar så vill jag inte betala någon hundralapp på en ställplats när besökande i pb1 parkerar gratis! Då blir jag sur och åker vidare!

Ett förlängning av detta problem är att det i allmänhet inte finns plats att parkera med en bil på 7,5 * 2,35 m. Kan gå att tråckla sig in på en vanlig parkering om det finns gräs att skicka ut överhänget över men ingen kan påstå att man inte inkräktar på platserna på båda sidor. Detta känns inte bra och är kanske något man borde fundera över om man vill göra det tillgängligt för husbilar/vagnar.
Men tror du inte att det är just sådana saker men vill undvika. Man vill lyssna på oss som kan berätta ”hur det egentligen fungerar med husbilsresenärerna” och på det sättet undvika felprioriteringar och irritationsmoment.

I mina ögon är det i alla fall ett mycket lovvärt intiativ. Ansvaret att ”sälja in oss”, det ansvaret får vi ta själva.

Tror det är bättre att vi möter sådana här positiva projekt med en entusiastisk och positiv inställning, för att nå våra egna mål..... att Sverige blir en ännu bättre husbilsdestination.

Tommy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För dom som inte har för avsikt att övernatta skulle man t.ex ha ställplatsen avgiftsfri eller en timavgift under den tid affärerna är öppna. Orterna det gäller är ju inte speciellt stora så från ställplatserna kan man nog nå handeln med cykel eller gå.
 
F

F.d. 22252

Guest
Synd att glasriket inte omfattar rejmyre glasbruk som har / hade en del att erbjuda finns en turistfälla där med besök i smedjan fika som är billigt och förutom glasbruket som har en del att erbjuda Rejmyre Glas är ju välkänt.
Köpte en jacka där från Peru äkta alpacka inte gratis men har aldrig sett något liknande.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Som jag ser det är det många som uttalar sig om "Glasriket" och därigenom innefattar hela Småland,,,,
!, Skilj på glasriket OCH Småland
2. Låt oss gärna involvera både Småland och "Glasriket" i ett och samma epitet.

Har du varit någonstans och köpt en t-shirt. (been there and bought a t-shirt) (and a post card) åk då inte dit igen,,,,,,snälla.
MEN bara för att du gick i alla turistfällor (som du tycker) så betyder det inte att alla andra tycker likadant!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Men tror du inte att det är just sådana saker men vill undvika. Man vill lyssna på oss som kan berätta ”hur det egentligen fungerar med husbilsresenärerna” och på det sättet undvika felprioriteringar och irritationsmoment.

I mina ögon är det i alla fall ett mycket lovvärt intiativ. Ansvaret att ”sälja in oss”, det ansvaret får vi ta själva.

Tror det är bättre att vi möter sådana här positiva projekt med en entusiastisk och positiv inställning, för att nå våra egna mål..... att Sverige blir en ännu bättre husbilsdestination.

Tommy
Visst. Ville bara förekomma så att man inte drabbas av samma som jag stötte på vid Medevi Brunn i september där man skyltat till två parkeringar men vid infarten till dem fanns hemmagjord skylt med husbil med rött kryss över. Inte välkomnande! I praktiken spelade det inte så stor roll den gången för det mesta var nog stängt vid den tiden i alla fall.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Men tror du inte att det är just sådana saker men vill undvika. Man vill lyssna på oss som kan berätta ”hur det egentligen fungerar med husbilsresenärerna” och på det sättet undvika felprioriteringar och irritationsmoment.

I mina ögon är det i alla fall ett mycket lovvärt intiativ. Ansvaret att ”sälja in oss”, det ansvaret får vi ta själva.

Tror det är bättre att vi möter sådana här positiva projekt med en entusiastisk och positiv inställning, för att nå våra egna mål..... att Sverige blir en ännu bättre husbilsdestination.

Tommy
Kan bara hålla med! Det allra flesta projekt har inte haft en enda husbilsägare med. Så lyft fram de positiva exemplen som detta.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Fick just se ett pressmeddelande från arbetsgruppen, kort, men som bekräftar att man fortsatt är på banan:
Glasrikets EU-finansierade husbilsprojekt rullar på
– Projektet första del har till stor del bestått av att lära känna husbilsturisten. Ta reda på hur de skiljer sig från till exempel husvagnsturisten. Vad som kännetecknar en bra ställplats. Vad är husbilsturistens basbehov, berättar Maria Lundholm, projektledare.

Hoppas att klubbens medlemmar, som ingår i arbetsgruppen fått tillfälla att presentera våra behov och önskemål och det viktigaste, att man lyssnat på dem.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tror att vi nu börjar se konkreta resultat från projektet;
Glasriket - en attraktiv destination för husbilsturismen

I gårdagens Expressen hittade jag den här helsidesannonsen.


F2687BF7-BA41-42CC-A8EE-5387E0F3143D.png

Vi välkomnar självklart riktade satsningar mot oss husbilsbesökare.

Tommy
 
Toppen