Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jo... Men jag kör hellre 10 min för att få batterierna fulladdad än typ 1 tim..Ett mobilt kraftverk ser det ut som.
Ser mycket bra ut!Testade idag att ladda med alla laddare i husbilen...
Tackar...Ser mycket bra ut!
Vilka laddare har du?
Hej Janne...Och tusen tack1884W är väldigt imponerande. Man får gratulera Dig Muskatten
Får jag fråga vilka är Dina största el-förbrukare?
Njae, snarare ett mobilt kärnkraftverk!Ett mobilt kraftverk ser det ut som.
Skulle mina paneler täckas av snö... Så trycker jag bara på fjärrkontrollen.... Så går de upp i max ca 70° vinkel.... Snön klarar inte detta och glider lätt av... Samma sak gör jag när det regnar, men då bara för att regnet skall tvätta panelerna..Friheten att inte vara beroende av gas måste vara bra. Kommer ihåg Tommys problem när han inte fyllt upp gasen på väg hem från Altea hade ju svenska flaskor. Det styr ganska mycket speciellt som vädret kan slå om snabbt på våren.
ordentligt med ström och dieselvärmare så slipper man ju frysa vilket sätter ner humöret ordentligt. Det krävs en del för att kunna känna den riktiga friheten. Vaknar man sen på morgonen med ingen laddning för att det ligger snö på taket måste man ha förberett för det.
Ibland funderar jag på om de skulle gå att reversera och låta solpanelerna smälta snön men det brukar ju sitta backdioder på dom för att stoppa det.
Svårt att komma till på taket, en annan ide är att spruta alkohol på panelerna smälter ju snön som på flygplan men jag misstänker att det löser limmet som man använder att limma fast dom med.
Gäller att man har åtkomst via en taklucka och har lämpligt verktyg att röja med.
Det där med att spruta alkohol på paneler...Friheten att inte vara beroende av gas måste vara bra. Kommer ihåg Tommys problem när han inte fyllt upp gasen på väg hem från Altea hade ju svenska flaskor. Det styr ganska mycket speciellt som vädret kan slå om snabbt på våren.
ordentligt med ström och dieselvärmare så slipper man ju frysa vilket sätter ner humöret ordentligt. Det krävs en del för att kunna känna den riktiga friheten. Vaknar man sen på morgonen med ingen laddning för att det ligger snö på taket måste man ha förberett för det.
Ibland funderar jag på om de skulle gå att reversera och låta solpanelerna smälta snön men det brukar ju sitta backdioder på dom för att stoppa det.
Svårt att komma till på taket, en annan ide är att spruta alkohol på panelerna smälter ju snön som på flygplan men jag misstänker att det löser limmet som man använder att limma fast dom med.
Gäller att man har åtkomst via en taklucka och har lämpligt verktyg att röja med.
Som läkare vet du att man inte blir varm av alkohol den bedövar mot kylan sen öppnar den cirkulationen så att kroppen som försvarar sig mot kylan får lägre kroppstemperatur, vilket i extrema fall är livshotande. Myten om st.Bernandshunden med en kagge konjak kring halsen som springer runt på fjället och räddar människor är bara en myt.Det där med att spruta alkohol på paneler...
Jag har annat förslag på alkohol användning när det är kallt ute - man ska göra en drink med riktigt rikligt alkoholinnehåll och dricka den... efter några drinkar blir man tillräckligt varmt inifrån ;=)) så det inte borde spela någon roll hur kallt är det i omgivningen...
Du har rätt Bengtic i allt Du skriver.Som läkare vet du att man inte blir varm av alkohol den bedövar mot kylan sen öppnar den cirkulationen så att kroppen som försvarar sig mot kylan får lägre kroppstemperatur, vilket i extrema fall är livshotande. Myten om st.Bernandshunden med en kagge konjak kring halsen som springer runt på fjället och räddar människor är bara en myt.
Jag tycker det är viktigt att ha ordning på värmeanläggningen och gärna dubblera den när det är vinter.
När man är i spanien på vintern blir man ganska låst att stanna där tills vintern går över, måste man av någon orsak åka hem måste man ha järnkoll på vädret och vilken rutt man åker. Inte som en som var uppe i bergen vid Andorra och körde fel kom in på en väg som ledde rakt över bergen till frankrike mitt i vintern men tur som en tokig och klarade sig ner från bergen. Det var första resan med husbilen och ingen aning om någonting.
Elen är inte billig på ställplatser och campingar är man ute länge betalar sig investeringarna. Men en del är ju bara lyx fast en tvättmaskin är inte dumt finns ju batteridrivna som är små. varmvatten finns ju i kran så det är egentligen bara tvättjobbet och det är inga enorma strömmar som behövs om man fyller varmvatten som man värmt med gas eller solvärme.
Som läkare vet du att man inte blir varm av alkohol den bedövar mot kylan sen öppnar den cirkulationen så att kroppen som försvarar sig mot kylan får lägre kroppstemperatur, vilket i extrema fall är livshotande. Myten om st.Bernandshunden med en kagge konjak kring halsen som springer runt på fjället och räddar människor är bara en myt.
Jag tycker det är viktigt att ha ordning på värmeanläggningen och gärna dubblera den när det är vinter.
När man är i spanien på vintern blir man ganska låst att stanna där tills vintern går över, måste man av någon orsak åka hem måste man ha järnkoll på vädret och vilken rutt man åker. Inte som en som var uppe i bergen vid Andorra och körde fel kom in på en väg som ledde rakt över bergen till frankrike mitt i vintern men tur som en tokig och klarade sig ner från bergen. Det var första resan med husbilen och ingen aning om någonting.
Elen är inte billig på ställplatser och campingar är man ute länge betalar sig investeringarna. Men en del är ju bara lyx fast en tvättmaskin är inte dumt finns ju batteridrivna som är små. varmvatten finns ju i kran så det är egentligen bara tvättjobbet och det är inga enorma strömmar som behövs om man fyller varmvatten som man värmt med gas eller solvärme.
Tack Peter....Bra jobbat Peter!
Kan du ställa uteffekten på din 230V-laddare?