• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi på G

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Efter att gamla husbilen har fått stå över vintern i maskinhallen vid sommarstugan är den åter hemma.
Jag har svårt att göra mig av med gamla fordon som jag trivs med.
Men frun tycker att det är väldigt onödigt att ha två husbilar...
Så nu är gamlingen som sagt hemma igen så jag kan gå igenom den och få ut den på annons.
Hittils har jag "bara" gjort service och gått igenom alla funktioner.
Det värsta som finns är att sälja något och köparen ringer efter en vecka och säger att tex pannan inte fungerar på första turen.
Han som köpte min senaste husvagn ringde ett år efter köp och undrade varför han plötsligt fått grönt varmvatten?
Tömde du pannan på färskvatten innan vintern? "Vad då tömde?"

Men idag gjorde jag det jag fasade för mest...
Besiktigade.
Att besiktiga en bil från 1998 kan innebära ett helt papper med "måste göras".
Men jag oroade mig, som vanligt, i onödan.
Ty bilen gick igenom med blankt papper.
Det kan ju vara värt några kronor extra vid försäljningen...

Så nu kvarstår jobbet som jag tycker är tråkigt men som frun tagit på sig att göra (jag har ju gjort allt annat själv) storstädning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu är hela bilen storstädad.
Tyvärr fick vi ytterligare en utgift.
På besiktningen sa de att bakre delen av avgassystemet började bli riktigt dåligt och borde ses över.
Klart jag ser över det och hittade ett hål på ovansidan vid bakaxeln.
Helt omöjligt att komma åt att svetsa så det fick bli avkapning med tigersåg och demontering av bakre delen för inspektion.
Efter lite skrapande och knackande visade det sig inte bara vara ett litet hål utan nio och röret så dåligt att det inte fanns gods att svetsa.
Så det fick bli en tur till Biltema för köp av lite nya rör.
Fruns första kommentar efter bytet "vad tyst det blev" tyder på att det dragit lite i hålen.
Men nu kan jag lägga ut bilen med gott samvete.
Efter 1h på Blocket har jag fått fyra meddelanden från utländskt klingande namn som Hassan och Hussein som undrar vad sista priset blir :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Å idag blev husbilen såld.
Det var med lätt sorg i hjärtat jag såg den ge sig av västerut :-(

När det handlas med bilar ska det alltid prutas och mannen som köpte hade med en bilmekaniker som gick genom varenda skruv.
Jo men du vet asså det finns ju lite fel och bulor på den.
Ja den är ju över 20år gammal så vad tror du!?
Ja, Jo men du kan inte få utsatt pris det är den inte värd.
Nej, kanske inte men det är viss prutmån i priset...
Ok du får XXX! (20 000 under priset jag satt ut)
Hmm, jag tänker lite.....
OK (bäst att skaka tass innan han ändrar sig)..
Han tycker han gjorde ett kanonköp, prutat 20 000kr. Wow.

Jag la på en prutmån på ca 30 000...
Jag fick 15 000:- mer än vad jag gav för bilen för 6år och 3 000mil sedan.
Frun tyckte jag gjorde en bra affär.
Den fjärde bilaffären jag gjort där jag fått mer för bilen än vad jag gett och detta utan att vara bilhandlare :cool:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
... önskar jag kunde säga detsamma, men nej det kan jag inte. :msn_embarrassed:

Grattis till en bra affär!

Med det flytet, vad blir nästa husbil för märke och modell, nyfiken vill också göra bra affärer.;)

Tommy
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
... önskar jag kunde säga detsamma, men nej det kan jag inte. :msn_embarrassed:

Grattis till en bra affär!

Med det flytet, vad blir nästa husbil för märke och modell, nyfiken vill också göra bra affärer.;)

Tommy
Nästa har redan blivit en Sunlight 67 L (köpte i höstas, frun tyckte det var onödigt att ha två husbilar).
Den rasar väl som en sten när pandemin är över....

Nästa bil att sälja, förhoppningsvis med vinst, är en Volvo PV som jag gav 3000:- för 1993 när jag tog körkort...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag lyckats igen x2.
Frun tycker jag har för mycket fordon och andra grejor.
För fem år sedan delade jag inte hennes åsikt men nu börjar jag inse att man inte blir starkare, smidigare och får mer tid över med åren utan det j-a ekorrhjulet snurrar bara fortare och fortare så man snart inte behöver sprit för å bli snurrig...

Hursomhelst har tagit tag i lite grejor och slängt ut på annons.
Började med en Saab 9-5 som jag gett 400:- + en lunch för, la 1000kr på reservdelar och service samt besiktning. Körde ett år och sålde för 7 500kr.
Sedan gamla husbilen som jag då fick 15 000 mer för än jag gett men kostat på strax under 20 000 vilket ändå gjort den till en bra affär.
Jag köpte 4st sommardäck på alufälg till den gamla Saaben för 500kr av en kompis, sålde igår för 1500kr
Hade lite gamla batteriverktyg liggande som skulle kastas på jobbet för batterierna var slut. Borrhammare, skruvdragare och sticksåg gick för 2500kr på Tradera.
Sålde ett gammalt däck med fälg till någon tidigare ägd jeep för 500.
Om man har ork att sätta ut fler annonser kan man ju sluta förvärvsarbeta och bara sälja saker.
Kanske öppna loppis (det värsta jag vet) eller kanske inte.
Det kan finnas andra saker å handla.
Frun börjar nu fundera på om vi ska åka och kolla nya cyklar idag.
Hon tycker vi ska köpa elcyklar.

Easy come, easy go......
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Å idag blev husbilen såld.
Det var med lätt sorg i hjärtat jag såg den ge sig av västerut :-(

När det handlas med bilar ska det alltid prutas och mannen som köpte hade med en bilmekaniker som gick genom varenda skruv.
Jo men du vet asså det finns ju lite fel och bulor på den.
Ja den är ju över 20år gammal så vad tror du!?
Ja, Jo men du kan inte få utsatt pris det är den inte värd.
Nej, kanske inte men det är viss prutmån i priset...
Ok du får XXX! (20 000 under priset jag satt ut)
Hmm, jag tänker lite.....
OK (bäst att skaka tass innan han ändrar sig)..
Han tycker han gjorde ett kanonköp, prutat 20 000kr. Wow.

Jag la på en prutmån på ca 30 000...
Jag fick 15 000:- mer än vad jag gav för bilen för 6år och 3 000mil sedan.
Frun tyckte jag gjorde en bra affär.
Den fjärde bilaffären jag gjort där jag fått mer för bilen än vad jag gett och detta utan att vara bilhandlare :cool:
Får jag kontakta dig för hjälp när det blir dags att sälja? Har aldrig lyckats tjäna på någon bilaffär.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Får jag kontakta dig för hjälp när det blir dags att sälja? Har aldrig lyckats tjäna på någon bilaffär.
På den tiden man inte hade barn och hade tid över köpte och sålde jag bilar på löpande band.
Hittade en nedgången bil jag trodde jag gillade. Lagade lite rost och piffade till den men tröttnade på den efter max ett år och sålde.
De flesta gånger med vinst.
Det är bara de senaste åren, orkar inte byta bil hela tiden längre (eller blir bilarna bättre?) som jag sålt bilarna med förlust (eller inte sålt dem alls och bara slutat använda dem).
Sedan kommer det någon och erbjuder mig att köpa något tokbilligt och man gör lite vinst igen (även om det inträffar allt mer sällan).

Bilen i min avatar byttes mot en Saab 9-3 för drygt 15år sedan (enl. transportstyrelsen enda exet i Sverige med den motorn, finns sex andra, så ingen dussin bil).
Vad kan Saaben vara värd idag, 5 000??
Så det blir en garanterad vinst när jag säljer den.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Säg den glädje som varar för evigt...
Idag ringde köparen av gamla husbilen och ville häva köpet
Han hävdade att jag sagt att man kunde åka flera stycken i bilen men att han upptäckt att det bara fanns bälten för 4.

Dock ställde jag exakt samma fråga till Polisen för några år sedan och fick en pdf med lagtexten.
Där står faktiskt att läsa att om bilen är LB reggad med bostadsinredning och tagen i bruk före 2006 så får man åka på obältade sittplatser.
Jag skickade en kopia till honom.

Svaret lät inte vänta på sig:
Enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet om det avviker från vad som sagts.

Fast vi har inte sagt något annat än att man KAN åka fler men det finns BARA bälten för fyra.
Samma text som stod i annonsen för övrigt.
Jag hävdar språkförbistring för Hassans del.

Att han sedan köpte bilen på sitt företag för att tjäna pengar på att slippa äga den själv måste vara ytterligare en nackdel för honom då jag läst mig till att konsumentköplagen endast gäller mellan privatpersoner.

Tycker även det är märkligt att han upptäckt det nu efter en månads brukande....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Säg den glädje som varar för evigt...
Idag ringde köparen av gamla husbilen och ville häva köpet
Han hävdade att jag sagt att man kunde åka flera stycken i bilen men att han upptäckt att det bara fanns bälten för 4.

Dock ställde jag exakt samma fråga till Polisen för några år sedan och fick en pdf med lagtexten.
Där står faktiskt att läsa att om bilen är LB reggad med bostadsinredning och tagen i bruk före 2006 så får man åka på obältade sittplatser.
Jag skickade en kopia till honom.

Svaret lät inte vänta på sig:
Enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet om det avviker från vad som sagts.

Fast vi har inte sagt något annat än att man KAN åka fler men det finns BARA bälten för fyra.
Samma text som stod i annonsen för övrigt.
Jag hävdar språkförbistring för Hassans del.

Att han sedan köpte bilen på sitt företag för att tjäna pengar på att slippa äga den själv måste vara ytterligare en nackdel för honom då jag läst mig till att konsumentköplagen endast gäller mellan privatpersoner.

Tycker även det är märkligt att han upptäckt det nu efter en månads brukande....

Om du har sålt som privatperson gäller inte konsumentköplagen, om han sedan köpt på sitt företag är ju hans problem.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tror snarare att Hassan har lessnat och vill ha en annan husbil.

Du är snäll om han får det erbjudandet om att du köper tbax husbilen för 20000 mindre än vad han betalade, men det tror jag inte han accepterar, du ger honom bara en öppning till att du SKA köpa tbax husbilen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Han har haft bilen en månad nu... hur kan du veta att den inte använts massor och att det inte finns nya fel på bilen?
Jag skulle aldrig ta tillbaka bilen. Det skulle förmodligen inte han heller göra.
Nä köper man begagnad bil privat och dessutom tar med sig en bilmek för att kolla allt innan så tycker jag nog att man med riktigt gott samvete kan säga nej till återköp.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Säg den glädje som varar för evigt...
Idag ringde köparen av gamla husbilen och ville häva köpet
Han hävdade att jag sagt att man kunde åka flera stycken i bilen men att han upptäckt att det bara fanns bälten för 4.

Dock ställde jag exakt samma fråga till Polisen för några år sedan och fick en pdf med lagtexten.
Där står faktiskt att läsa att om bilen är LB reggad med bostadsinredning och tagen i bruk före 2006 så får man åka på obältade sittplatser.
Jag skickade en kopia till honom.

Svaret lät inte vänta på sig:
Enligt konsumentköplagen har jag rätt att häva köpet om det avviker från vad som sagts.

Fast vi har inte sagt något annat än att man KAN åka fler men det finns BARA bälten för fyra.
Samma text som stod i annonsen för övrigt.
Jag hävdar språkförbistring för Hassans del.

Att han sedan köpte bilen på sitt företag för att tjäna pengar på att slippa äga den själv måste vara ytterligare en nackdel för honom då jag läst mig till att konsumentköplagen endast gäller mellan privatpersoner.

Tycker även det är märkligt att han upptäckt det nu efter en månads brukande....
Köplagen gäller däremot när näringsidkare köper av privatperson. Där har du, som man läser med bilmekanikern, 20§ på din sida.
Men så länge du inte sagt bältade utan bara flera och har papper från polisen är det ingen fara. Ta gärna skärmdump på annonsen
Och framförallt e de ju han som får komma på det, hans förslag om konsumentköplagen fungerar inte.
 
Toppen