• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi här.

Peter & Monica

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
15279
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Hoppas ni får det hur härligt som helst! Vi befinner oss i Askersund och solen bryter igenom de gråtunga molnen ibland. Förra helgen blev det Örkelljunga, så Peters dröm lever vidare....

Må så gott
Peter & Monica
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Ni som reser i Portugal. Är det någon som har varit i Nazare? Ligger utefter västkusten.

Hej!
Det finns en camping norr om Nazare, men den körde vi förbi. Sedan möttes vi av husbilsförbudsdskyltar efter den följande strandremsan. Det är förstås möjligt att vi missade någon plats. Hamnade på Lissabons Camping tillslut.
MVH från Silves / Ingrid & Thomas
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Sitter på en sp. i Alcacar do Sal söder om Lissabon där vi övernattat två dygn på camping Lisboa.
Har efter flera timmars arbete med säljarna av MEOs internetabb. för att få igång min router. Dom gav upp, ansåg den var låst. Men av kunskaperna jag fått genom diskussionerna i olika trådar i Hbk fixade jag det själv.
(Abonnemanget 15 GB, 15 EU. 15 dagar) Tror det var Ralf som gav tipset.
Vi startade vår resa 15/10 på em. överfart öresundsbron, första stopp Fanöbron DK.
Dag 2. Rödby-Puttgarden sen nästa stopp sp. Greven D.
Dag 3. Luxenbourg för att tanka lite billigare bränsle. Nästa stopp sp. marinan centralt i Nancy Fr.
Dag 4. nästa stopp sp. Vierzon Fr.
Dag 5. Besök i brända staden, Oradour sur Glane. Här får man sig en tankeställare. Övernattning i en liten by Archiac där kyrk-klockorna slog hela natten. Sp. i Cognac var full belagd.
Dag 6. Besök Dune de Pilat söder om Bordeaux. Sandyner med en höjd på 115 meter. Övernattar sp. centralt Biarritz Fr.
Dag 7. Övernattar camping i Torrdesillas Sp.
Dag 8. Lissabon camping Lisboa P.
Detta är en snabb sammanfattning på vår nerfärd.
Och frågor besvaras gärna.
Krister o. Ursula
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Hejsan!

Ja, det är märkligt att simkortsinstallationerna krånglar vissa gånger och fungerar direkt andra. Jag stoppade i MEO-kortet in Huawei-routern, chansklickade på ett par svårbegripliga fält, la in pinkoden och sen var det klart, så den här gången tog det max 2 minuter.

Lissabon ja, vi låg på campingen 3 nätter. Första förmiddagen tog vi med ett tyskt par på en tur med den lilla röda sightseeingspårvagnen - i mitt tycke ett måste när man besöker Lissabon (och tyskarna var mycket belåtna).

Nästa dag gjorde vi en heldagstur till Sintra - en liten stad i bergen som är upptagen i Unescos Världsarvslista. Från staden går det bussar upp till bland annat en morisk borg och till det kungliga palatset, båda två utefter samma busslinje och man löser en hoppa på- och hoppa avbiljett. Vi koncentrerade oss på slottet det räcker mer än väl. Till Sintra åker man med ett regionaltåg.

Just nu är det sju svenska bilar här i Silves och fler tycks vara på väg.

Ingrid och Thomas
 

Bilagor

  • 1510 G10 (14).JPG
    1510 G10 (14).JPG
    1 MB · Visningar: 36
  • IMG_6491.JPG
    IMG_6491.JPG
    2,3 MB · Visningar: 31

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Eftersom hjulen inte slutat rulla, drog vi över till Praia Alagoa vid Altura. Här finns ett antal svenskar som gillar spela boule.
På vägen hit körde vi inom ställplats-parkeringen i Pera för att se om Birglas fanns kvar, men dom hade åkt.
Vi stannar nu här några dagar och varvar ner lite.
Totalt har vi nu kört 399 mil för att komma hit med alla avstickare sen avresan hemifrån 15/10.
Enda nackdelen är ett larm i en villa här som gick igång i går kväll och har hörts på avstånd hela natten och hörs ännu.
Regnat lite i natt men skall bli bättre under dagen och omkring 20 grader.DSC_0308.JPG
Den rullande butiken på plats.

Krister o. Ursula
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Nu är vi här.

Vad är det för gul bil som står och säljer?
Och vad säljer han.

Jojje (som inte kommet i väg)
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Nu är vi här.

Tack för det, hur ofta kommer han dit.
Finns en annan man som kommer i personbil och säljer grönsaker och hemmagjorda vårrullar som hans fru gjort.
Hon gör även god sås.

Jojje
 
Toppen