• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi här.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu blev det inte så med övernattningen.
Det visade sig att ett av paren hade kört slut på sin batteribank.
Och behövde fixa det direkt.
Det fick mig och Ursula att ta ett snabbt beslut om att byta vårt batteri. Så jag ringde FF-solar i Aljezur, som jag hade kontakt med förra veckan, och fick ett svar. Vi öppnar kl 9 imorgon då är ni välkomna båda.

15 mil och två timmar senare var vi på plats utanför FF-solar.DSC_0406_copy_1612x691.jpg
Där vi parkerat på granntomten för natten.
För att sedan köra in kl 9 på företaget, och in på verkstaden för batteribyte.
Det tog större delen av dagen för bytet i båda bilarna.
DSC_0422_copy_1612x691.jpg
Här är två bilar som på eftermiddagen testar laddningen i solen efter bytet.
Det fungerade.

Det är tredje gången vi har använt oss av detta företaget och samma tekniker, som vi upplever som nogranna och nogrann.
DSC_0421_copy_1612x691.jpg
Som ett tack för han ställde upp så snabbt, och fixade vår bil, blev det en kram från Ursula.
Det blev ett ultimatron Lifepo4, 200amp, plus en lös solpanel på 100 watt, att använda nu när solen står lägre och det ger mindre effekt från takpanelerna.
Screenshot_20221130-091817~3.png
Den extra panelen gör att det laddar bra.
Kom över 15 amp vid laddning med solpanelerna.

Med Lifepo4 upplever jag det som om vi skaffat en modern variant av Tamagotchi som var populär på 90talet.

Krister o. Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Skulle vara roligt med prisinfo.
I prislistan är kostnaden inkl 23% ms 1429 €(euro) för batteriet.
Men eftersom Portugal har en kampanj på solpaneler och kompletta anläggningar, och det är det vi köpt, så har jag svårt att bena ut exakt vad vi gett för bara batteriet.

Och jag vill inte lägga in kvittot då det kan bli missförstånd för andra kunder.

Krister
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Två glada kvinnor efter batteribyte.DSC_0423_copy_1612x691.jpg
Här skiljs våra vägar i Aljezur. Våra vänner åker tillbaka till Alagoa och vi fortsätter till Quarteira. Det är tisdag så det är onsdags marknad imorgon.
När vi kommer fram träffar vi på bekanta hemifrån Ängelholm.
Vi gör sällskap på marknadenDSC_0429_copy_1612x691.jpg
där kvinnorna har sysselsättning.
Men det blir även DSC_0427_copy_1612x691.jpgtid för corros och öl.

Efter marknaden kör vi in på marknadsplatsen som blir ställplats till nästa onsdag.

Vi får en bra plats på betong plattorna. 6 euro inkl 6 ah per dygn. 8 euro för större ekipage.

Tyvärr för kommunen har det automatiska betalningssystemet slagits ut. Så vi står gratis i sex dygn.
Bra plats att stå på då Portugal drabbas av fruktansvärda regn i denna perioden. Med stora översvämningar i de gamla städerna.

Det är med sorg jag lägger in denna bilden på restaurang Suisse.DSC_0426_copy_1612x691.jpg
Den dog i coviden. Snart bara en ruin.
Här har vi haft många trevliga kvällar de tidigare åren.
På tisdagen får man lämna ställplatsen, och vi bestämde oss att åka till Tavira där vi står nu, sen två nätter tillbaka. Våra bekanta åkte till Silves.

Krister o. Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi står nu för sjätte natten i Tavira. Här står vi bra på Algarve Motohome Park. Det har mest varit regn och blåst. Det är bara två kortare cykelturer vi kunnat företa oss, på grund av vädret, sen vi kom hit.
Portugal drabbas nu av ett pärlband av lågtryck från Atlanten.
Det har resulterat i stora översvämningar i större delen av landet.
Många hem, restauranger, butiker, företag och bilar m.m. är förstörda. Många har fått upp till ett par meters vattendjup inomhus.
Här ett par tv-bilder.
DSC_0463~2.JPGDSC_0462~2.JPG
Så ser det ut på många ställen. Katastrof.

Krister o. Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Får hoppas att det har torkat upp något tills vi kommer ner första veckan nästa år (om 2,5-3 veckor):cool:
Jag tror inte det är några problem.
Där det hänt är vid vattendrag, låglänt terräng och inne i gamla och trånga backiga stadsdelar som det finns gott om i Portugal.
Det är bara att åka ner.

Krister
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Sitter på en sp. i Alcacar do Sal söder om Lissabon där vi övernattat två dygn på camping Lisboa.
Har efter flera timmars arbete med säljarna av MEOs internetabb. för att få igång min router. Dom gav upp, ansåg den var låst. Men av kunskaperna jag fått genom diskussionerna i olika trådar i Hbk fixade jag det själv.
(Abonnemanget 15 GB, 15 EU. 15 dagar) Tror det var Ralf som gav tipset.
Vi startade vår resa 15/10 på em. överfart öresundsbron, första stopp Fanöbron DK.
Dag 2. Rödby-Puttgarden sen nästa stopp sp. Greven D.
Dag 3. Luxenbourg för att tanka lite billigare bränsle. Nästa stopp sp. marinan centralt i Nancy Fr.
Dag 4. nästa stopp sp. Vierzon Fr.
Dag 5. Besök i brända staden, Oradour sur Glane. Här får man sig en tankeställare. Övernattning i en liten by Archiac där kyrk-klockorna slog hela natten. Sp. i Cognac var full belagd.
Dag 6. Besök Dune de Pilat söder om Bordeaux. Sandyner med en höjd på 115 meter. Övernattar sp. centralt Biarritz Fr.
Dag 7. Övernattar camping i Torrdesillas Sp.
Dag 8. Lissabon camping Lisboa P.
Detta är en snabb sammanfattning på vår nerfärd.
Och frågor besvaras gärna.
Krister o. Ursula
Vi har ett favoritställe,kör genom Soustones mot havet och vid en liten insjö på sydsidan finns en ställplats.
’Kan gå till havet och gå runt den lilla sjön.Vid den här tiden på året lite billigare.
’Stannade både på ner och hemresan.
’Gert och Barbro
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi har ett favoritställe,kör genom Soustones mot havet och vid en liten insjö på sydsidan finns en ställplats.
’Kan gå till havet och gå runt den lilla sjön.Vid den här tiden på året lite billigare.
’Stannade både på ner och hemresan.
’Gert och Barbro
Är det denna du menar Gert?
Har du något foto från platsen så lägg gärna in det.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Igår gick vi en tur till Centro Commercial Tavira Gran Plaza som ligger 500 meter från ställplatsen för att äta. Vi passade på när det var uppehållsväder.
Anledningen var Ursulas födelsedag och vår bröllopsdag.
(Vi har kombinerat vår bröllopsdag, med Ursulas födelsedag för att jag inte skall behöva komma ihåg två högtidsdagar.)

Det blev en Chicken Marsala med Super Bock öl i den Indiska avdelningen på restaurang torget.Screenshot_20221215-155752~2.pngScreenshot_20221215-155735~2.png
Det blev god mat i all sin enkelhet.

Och regnet började precis när vi var tillbaka och stängde husbilsdörren om oss.

Krister o. Ursula.
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Igår gick vi en tur till Centro Commercial Tavira Gran Plaza som ligger 500 meter från ställplatsen för att äta. Vi passade på när det var uppehållsväder.
Anledningen var Ursulas födelsedag och vår bröllopsdag.
(Vi har kombinerat vår bröllopsdag, med Ursulas födelsedag för att jag inte skall behöva komma ihåg två högtidsdagar.)

Det blev en Chicken Marsala med Super Bock öl i den Indiska avdelningen på restaurang torget.Visa bilaga 226139Visa bilaga 226140
Det blev god mat i all sin enkelhet.

Och regnet började precis när vi var tillbaka och stängde husbilsdörren om oss.

Krister o. Ursula.
Stort Grattis till er.
 

Munka

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
12997
Medlemskap
2024
Här kommer ett försenat Grattis till er och en önskan om en God Jul!
Vi ska fira julen hemma hos Linda & Stefan och pojkarna och de skickar också julhälsning!
Sköt om er! Vi tar en extra snaps till sillen och tänker på er. SKÅL!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Här kommer ett försenat Grattis till er och en önskan om en God Jul!
Vi ska fira julen hemma hos Linda & Stefan och pojkarna och de skickar också julhälsning!
Sköt om er! Vi tar en extra snaps till sillen och tänker på er. SKÅL!
Vi bugar och tackar och önskar er detsamma.
Vi önskar också er lycka till med Nyårsrevyn som ni säkert går och laddar för.
Här skålar vi i Portvin.

Hälsn. Krister o. Ursula
 
Toppen