• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu är det dags för Lifepo4

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
925
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2026
Jag tänkte installera ett nytt Lifepo4 batteripaket..

300AH 12v.

Några tipps?

Jag funderar på BMS 123, men borde jag även installera high/low voltage relä?
eller räcker det med en BMS?

Borde man installera cellerna med ett litet mellanrum så de ventilerar bra?
Jag har i dag 460W solpaneler, tipps på en vettig regulator? Har i dag en mppt tracer som kan hantera 12v 60AH, Duger den?

Var kan man köpa Lifepo4 utan massa vänte tid?

Många frågor blir det, tack till er som tar er tid att svara.

/Freddy
 
Sv: Nu är det dags för Lifepo4

Kontakta
Simson Motor Company AB
Lilla Hovåsvägen 27
SE- 43652 Hovås Sweden
Telefon/Fax: 031-280808
Mobil: 070-200 87 90
smcab@telia.com

De säljer elbilar och ägaren lär vara en guru på Lifepo-batterier. Jag vet att han tidigare hjälp till med installation i husbilar.
 
Sv: Nu är det dags för Lifepo4

Kan man ladda ett sådant batteri på "Teslas stationer" som börjar dyka upp lite varstans nu?

Jappe
 
Sv: Nu är det dags för Lifepo4

:) Hei!

Jeg fikk montert et Maxpower batteri 12.mai i år. 100 Ah, innebygget BMS.

Husbillivet er blitt bedre. Vi har kompressor kjøleskap og diesel luft/vannvarmer

Det beste er at det beholder høy spenning og kan tappes langt ned.

Når motoren startes suger det til seg strøm, fylles på kort tid. Jeg har også
montert SoftCharger, som ser ut til å virke godt sammen med Lithium.

Kan varmt anbefales.

Hilsen Regent.
 
Sv: Nu är det dags för Lifepo4

Hej!
Har haft 200Ah LiFePO4 i tre år och är mycket nöjd (23 kg!).
BMS med larm och reläer för under - och överspänning är bra. Se upp med solcellsregulatorn. Ger lätt för hög spänning. EV-Power | Your Complete Power Solutions är en bra källa. Säljer det mesta du behöver. Tyvärr har de ordinarie nät-laddarna inte rätt karakteristik för att ladda fullt och har dessutom underhållsladdning vilket är förkastligt och sänker livslängden. Har du kylskåp som drivs av bilens generator under färd får du antagligen inte heller tillräcklig spänning för att ladda. Li batteriet ligger ca 0,6 volt över ett Bly-syra. En lösning är att installera en sinusinverter (230V) direkt från bilens startbatteri som i sin tur matar en dedikerad LiFePO4 laddare som sitter nära Li-batteriet. Vitsen med detta är att slippa grova och tunga kablar om Li-batt sitter långt bak. Se i övrigt upp med kabelareorna. Ett bly-syra batteri kan ju ta emot mycket ström en liten stund men är ganska snart nere i blygsamma 15-20A och bilens kablar är dimensionerade efter detta. Ett Li-batteri tar allt det kan få och är t ex 125A tillgängligt så tar det det och det länge..... För ett batteri av den storlek du nämner behövs det nog 50 - 75 mm2 beroende på avståndet.
Lycka till!
Claes
 
Sv: Nu är det dags för Lifepo4

:) Hei!

Jeg fikk montert et Maxpower batteri 12.mai i år. 100 Ah, innebygget BMS.

Husbillivet er blitt bedre. Vi har kompressor kjøleskap og diesel luft/vannvarmer

Det beste er at det beholder høy spenning og kan tappes langt ned.

Når motoren startes suger det til seg strøm, fylles på kort tid. Jeg har også
montert SoftCharger, som ser ut til å virke godt sammen med Lithium.

Kan varmt anbefales.

Hilsen Regent.

Hei
Har også en Softcharger 30 og EBL 99 og vurderer å gå over til lithium batteri. I den sammenhengen lurer jeg på om du her kun byttet batteri eller har du gjort andre endringer også ?

Takker for svar
 
Tillbaka
Toppen