• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Northug med Svensk husbil

  • Startad av Startad av F.d. 58823
  • Startdatum Startdatum
Sv: Northug med Svensk husbil

Men han northugg är lite speciell annars hade han valt en tysk vinterbil som är mycket värmare.
 
Sv: Northug med Svensk husbil

Svanand jag undrar vad Petter skulle säga om han hamnade på en ställplats på den högra sidan om honom va en Concorde parkerad och på den andra en Niesmann undrar om han inte skulle känna sig lite som en förlorare då. Kanske ett bra sett att få honom på en 2 plats,:D
 
Sv: Northug med Svensk husbil

Han skulle säkert känna sig ännu stoltare då för han fick bevisa att han både kann åka skidor bra och välja bra husbilar.
 
Sv: Northug med Svensk husbil

Ja just det använda den på vintern då behöver bilen vara bakhjulsdriven annars så kommer ju inte Petter iväg där det är mycket snö men det kan ju vara bra förståss då kan ju vi vinna. Och tror nog inte han fryser ihjäl i Concorden.
 
Sv: Northug med Svensk husbil

Jag väntade på det innlägget jag vill inte skryta på något vis jag jobbar med trafiksäkerhet har gort i 30 år, varför har en mariortet av person bilarna gått över till framhjulsdrift och klarar sig på vintern medan lastbilar som är bakhjulsdrivna fstnar i backarna sug på den frågan länge,


mvh Bertil
 
Sv: Northug med Svensk husbil

Det har med trycket/vikten på drivhjulen att gjøra.En tom lastbil har nog svårt
att ta seg fram på halkan,men med full tonnage,går den upp backarna hur enkelt
som hälst.Har man sen ett släp på 30 tonn efter lastbilen,så ska det också vara
med uppför backarna.Då blir det svårare,så man lyfter boggi`n så att man får 18 tonn tryck direkt på drivhjulen,så man får vel tacka ock buga för att
lastbilen då inte är framhjulsdriven,med bara 7 - 8 tonns tryck på framakseln som ska dra 50 - 60 tonn uppfør hala backar.

Lättare bilar,som personvagnar har ju aldrig dom här problemen,om man inte drar
tung husvagn förstås.Då är det bäst med bakhjulsdrift även där.

Annars är det bra med framhjulsdrift på personvagnar vad gäller stabilitet,framkomlighet
med mera.

Ottar
 
Tillbaka
Toppen