• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norra Tyskland

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Norra Tyskland

Kul att läsa, nu vet jag inte hur detaljerat ni har skrivet er berättelse. Men när ni var i Stralsund besökte ni inte Deutsches Meeresmuseum, Ozeaneum och tittade på minnestavlan i åminnelse av Karl XII? De båda muserna är värda att besöka, trots att det ena ser precis ut som det alltid gjort. Alltså för 1989.
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Norra Tyskland

Men när ni var i Stralsund besökte ni inte Deutsches Meeresmuseum, Ozeaneum och tittade på minnestavlan i åminnelse av Karl XII? De båda muserna är värda att besöka, trots att det ena ser precis ut som det alltid gjort. Alltså för 1989.

Nej, vi besökte inga museum men nu när vi har fått tips på det kommer vi att besöka dom nästa gång vi är där.

Tack för tipset!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Norra Tyskland

Okej, det var synd men ta det gärna nästa gång för det är dom värda. Kom att tänka på en händelse för länge sedan, före murens fall. Vi var på väg till Berlin och var tvungna att köra en angiven rutt dit. Vi stannar till i Stralsund för att äta och parkerar min Chevrolet full-size pick-up på ett centralt beläget torg. När vi går tillbaks till bilen och kommer runt en husknut till torget och jag ser min bil. Då ser jag bilen och undersidan av ett par skor, resten av gubben ligger under bilen och antagligen räknar antal cylindrar. Han har säkert inte ens sett en sådan bil på vykort ens. Ni som varit i DDR kan tänka er kontrasterna med deras bilar och denna pick-up.
Kommer ihåg en annan gång då vi körde om en Drabant på motorvägen, den omkörda Drabanten pressades sedan med gasen i botten och dom satt och gungade i bilen för att köra om oss. Bara för att se om det var sant som dom såg när dom blev omkörda, jo för i Chevan satt man lätt fyra vuxna i sätet.
Kan berätta att det är mycket stor skillnad på Stralsund då och nu.
 

Bilagor

  • Stralsund.jpg
    Stralsund.jpg
    402,4 KB · Visningar: 34

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Norra Tyskland

Hej

Fin resa, men vilken otur ni hade med vädret. Vi åkte från Grenå till Bad-Segeberg (vår första husbilssemester) den 27:e juli i mer än 30° värme och flödande solsken (för varmt). Andra dagen hade vi lite regn på vägen ner i Tyskland sen hade vi inget regn och fint väder ända tills vi åkte hem den 11:e augusti.
 

G och G

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6334
Medlemskap
2024
Sv: Norra Tyskland

Tack för en fin reseberättelse och dom värdefulla tipsen om ställplatser. Tänker göra något liknande i år eller nästa år, kanske i kombination med vinresa till Rehn/Moseldalen. Gunilla o Göran.
 

KajMarianne

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Västervik
HBK-Nr
4992
Medlemskap
2022
Sv: Norra Tyskland

Kanonberättelse vi tänkte kopiera resan i vår,verkligen en berättelse skriven och bildsatt av en kunnig skribent.
Tack för tipsen.
:):):)
 
Toppen