• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norgesemester? Tänk efter -före

F

F.d. 13265

Guest
Hej Intresserad!
Ville bara berätta att vi förra året reste upp till Nordkap via Finland upp och Norge/Sverige hem. I år gjorde vi Norge hela vägen upp till och genom Lofoten och tillbaka.
Detta för att HA SETT NORGE!
Nu summerat kan jag säga till alla och envar:
Norge är värt att se. Kjeåsen (om man väljer att klättra upp), Lofoten, kustvägen, fiskebyarna på Lofoten, Saltströmmen, Vikingabyn i Berg. Ja har du historiskt intresse eller bara älskar natur -Se Norge!
MEN vet då om att:
DET KOSTAR SKJORTAN!! Att de har stort överskott i statsfinanserna syns ingenstans (borträknat från asfalterade vägar och dyra tunnlar).
De tar betalt för allt! Varenda överfart med färja och de är hundratal längs kusten. Till och med fiskebyar på Lofoten vi bokat in oss för, finner man avstängda med bom och hänvisning till kostsamma P-platser för bil och inträde till byn när man går!
Allt är dyrt.
Priset tog Nordkap.
Bom för tunneln -780 sek tack - framme? nej en bom till 450 sek!!!? denna gång för att få komma in på p-platsen och det fanns ingen chans att vända för att slippa! Tjock dimma och ingen sikt alls. Vi vände efter att vi hunnit konstatera att en varm korv kostade 50 spänn. Inga fler kostnader? Jo en ny bom vid tunneln på återvägen och samma kostnad igen?! -780 spänn för att komma därifrån. Jag bad dem skicka faktura til min hemadress "norska turistväsendet, Kongsveien 1 i Oslo" men det gick de inte på trots att de är norskar!
Därför -känn till allt detta och du får en fin semester!
h///lolla
:snowman-2-icon:
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Ja du Johan, bommepengar är de bra på. En upplevelse som tar priset är när
vi åker på en gammal normalslingrig väg i sydnorge och rätt som det är finns
där en bom!?
Det ville ha bommepengar för en väg de håller på att bygga, men som man
ännu inte får åka på!!!! Att medborgarna accepterar dessa fasoner, ofattbart.
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

I Kristansund fick vi betala broavgift för en bro som dom höll på att bygga + färgeavgiften. Då hade vi åkt den våldsamt överreklamerade Atlanterhavsvejen som konstigt nog var gratis.
Ta bilen full i mat när ni åker hemmifrån, se till att den är fulltankad och akta er för alla fartkameror, annars är reskassan definitivt punkterad.
Norge är ruskigt vackert och på fjället har dom inte lyckats införa parkeringsavgifter, njut av utsikten ät egenlagad mat och lägg till vid någon fjällsjö, luften är fri.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

1995 var ett stort MC-Ralley i Målselv i Norge (FIM-Ralley).
Nära 2000 motorcyklar från 30 länder deltog. Det var 3000 besökare.
Polisen ställde upp fartradar mitt ute på landet där det normalt var lite trafik och de fick forstås napp. En bekant till mig, som då var polisman i Mariestad, fick 500 kronor böter av sin norska kollega för han körde 54 på 50-väg.
Arrangemanget var jättefint men Norrmännen kasserade för brinnande livet.

Det gick så långt att de vlle ha t o m ha betalt för att få ta foto på deras hus.
Ralleydeltagarna, när man tilltalade dem, räckte de fram handen och sa på skoj: "10 kronor"! T.o.m deltagarna från Nordafrika hade lärt sig säga "10 kronor" på norska.

Två år senare gick jag in i kyrkan i Röros. Jag hann kanske 5 meter innanför dörren när en man knackade på min axel och sa: "Sir you have to pay". Jag lämnade kyrkan omedelbart.

Jag fattar inte att folket låter plåga sig så av överheten
 
Senast ändrad:

kjelln

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hej Norge resenärer
Vad skall ni på Nordkap att göra?

Kör till Slettnes fyr i stället och upplev Nordnorge och midnattsol. Som mest var det 10 husbilar från Europa där några svenskar hittade inte dit. Undvik sydnorge kör in i Norge längre norrut så kostar det inte en krona att se midnattsol och vandra längs Ishavet på härliga dagsturer någon vecka.
/kjell
 
F

F.d. 13265

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hej. Trevligt att läsa din kommentar. Vi gjorde just så..............hade med hemlagat i frysen som räckte länge.
///roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

En strekning som en bør prøve selv om det er mange ferger er kystveien mellom Namsos og Bodø. En annen fergestrekning som kan være en opplevelse er Bodø - Moskenes via Værøy og Røst. Det er her samme pris som for direktefergen,men 4 timer lengre tur.

På E6 nord for Trondhjem er det bare en ferge - litt syd for Narvik. Her finnes det alternativ å ta ferge ut til Løddingen innerst i Lofoten.

Nordkapp er ikke verdt prisen, det er jeg helt enig med dere i.

I Sør Norge er det dessverre innført endel bomringer rundt byer - enkelte steder med rushtidsprofil, andre steder døgnet rundt. Dyrest er Oslo Vest etter innføringen av avgift for kryssing av grensen mellom Oslo og Bærum.
En bil på over 3500 kg som kjører gjennom Oslo og Bærum koster 105 kr hver vei!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Norge är ett helt underbart land med kanske (i mitt tycke) jordens vackraste natur. Därför återkommer vi år efter år. Vi brukar åka in i Norge via Charlottenborg och sedan Gudbrandsdalen upp. Hur vi åker sedan är lite slumpartat och får bli som det blir. I denna del av Norge har vi inte upplevt att vi blir pungslagna iaf. Visst några färjeavgifter, men helt ok ändå.
Vi åker ju husbil så frysen är ju full och snus och ett par kvällspilsner kan man ju ta med hemifrån. Vi handlar dagligvaror som bröd och mjölk samt lite annat. Visst lite dyrare än hemma men inte så stor skillnad ändå. Fast man kan ju se på middagsmenyerna att gå på finutskänkning är inte att tänka på.

Vi har nog lekt med tanken på att göra Lofoten men efter att ha läst inläggen ovan här så.........skiter vi nog i det, tror jag:swoon:.

En annan sak som jag uppskattar med att turista i Norge är att det aldrig är fullt någonstans. Turista på våran egen Västkust ..glöm det! Iaf på industrisemestern. Frugan och jag var en sväng runt turistfällorna Grebbestad och de andra flashställena i slutet på september och trots att det var folktomt på campingarna så gick det inte att få en vettig plats att stå på tack vare alla husvagnssommarstugor med trall och prydnader.

Övernatta på en camping med ett skitläge långt från toa och utsikt till rövarpris, nix! Tänk om campingarna kunde ha lite fina platser som är reserverade för de åkande turisterna! Då skulle iaf VI oftare ta in på camping än vad vi gör nu.

Anders & Marie-Anne som nog testar sydligaste Norge 2009.
TIPS?
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hej Anders Boman
Jag tycker inte att du skall skita i Lofoten. Det är en fantastisk upplevelse att köra omkring där, mycket sevärt. Att det skulle vara dyrt att resa omkring på Lofoten är bara nys, att gå in och titta på olika etablissemang kostar naturligtvis, men det gör det i Sverige också. Man kan med fördel köra över Kiruna över riksgränsen, därefter tar man Kong Olavs väg ut till Å, sen får man naturligtvis köra tillbaka samma väg, om man inte vill ta färjan över till Bodö för 2500.- nok. Jag kan även nämna RV 17 som följer kusten söderut, där får man ta färjor mellan öarna, dom ligger mellan 100.- till 300.-
men upplevelserna uppväger kostnaden.
Mvh Curtan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Helt enig med curtan, kan også anbefale utsiden av vesterålen - det er ikke så mange turister her som i Lofoten. En kan finne steder å stå også utenom campingplasser i hele regionen, men prisene på camping her er omtrent som i Norrland - rimlig i forhold til vestkusten ;)

Uansett hvor en krysser grensen fra Storlien og nordover så er det mulig å kjøre uten bompenger - ennå. Det er som tidligere nevnt et punkt like sør for Narvik hvor en må bruke ferge.

Det er planlagt en bompengeløsning i nærheten av Saltstraumen, for å finansiere utbyggingen av nytt veisystem ut til Bodø. Husker ikke om denne bomstasjonen kommer i 2009 eller 2010.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hei, søta bror!

Visst er det alt for kostbart å feriere her i Norge, og tenk på oss som bor her som må betale bomavgifter nesten daglig. Mmen det er flere grunner til at vi bor her; Norge har i flere år blitt kåret av FN til verdens beste land og bo i.

Et par punkter:

  • Ny vei til Lofoten er uten bompenger
  • Politiet er nesten ikke på veiene lengre. De bedriver lønnskamp eller plukker opp halvdøde ungdommer i Oslo-gatene
  • Vil gjerne anbefale de nasjonale turistvegene. Ikke fine motorveier, men opplevelser for syn og sjel Norske Turistveger
  • Skal dere til Nord-Norge; prøv Andøya og veien på vestsiden av øyen. Må selv stadig tilbake dit. Photo.sight | landskap | Dramatisk himmel over Bleik
Og, skulle dere passere Trøndelag, send mail, vi har parkeringsplass for en overnatting, free of charge.

God jul til dere!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Vi var på Lofoten i somras och det är en plats som är undebart vacker. Skulle inte vilja haft det ogjort. Kan hålla med om att det är dyrt i Norge. Vi betalade dock bara en avgift under hela norgeresan och det var färjan från Bognäs över till Löddinge på Lofoten.

Vi körde in via E12 och vidare mot Mo i Rana. Fortsatte sedan E6 till Bognäs där vi tog färjan. Körde Lofoten ner till Å och sedan upp igen och vidare mot Narvik. Upplevde inga avgifter på Lofoten, övernattade på rastplatser utan problem, finns gott om sådana.

Betalade för en natt då vi stod på en ställplats i gästhamnen i Löddinge. tror att vi betalade 100 nok och det var det värt, en otroligt fin plats att stå på.

Jag kan varmt rekommendera Lofoten.

/Kenneth/
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hej igen!

Va bra med Norrmän på detta forum:spinny:. Kanontips!
Jag får sätta mig med en Norgekarta och en överstrykningspenna nu i Julledigheten, eventuellt med en glögg i andra näven, vem vet! Torresa lite!

Anders & Marie-Anne
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hei, Andres Bohman! Du har så rett, så rett. Det er dyrt å reise i Norge. Selv bor jeg på en øy, og prisen en vei er kr. 80 for personbilen, og kr.212 for bobilen,og vestlandet er fullt av øyer, bruer og ferger. Nå er det så, at vi som bor her,kjøper verdikort på fergene.Da får du 50% rabatt. Et kort koster 2700 kr, og er uten tidsbegrensing. for eks. gjelder samme kortet for strekningen Stavanger til Stadt. Dette vart litt innviklet, men du kan da reise med fergene for halv pris, og det resterende på kortet kan du få innløst, eller selge det til en annen som senere skal til samme området.
Mitt poeng er, at skal du se Norge,så må du ut til kysten. Å kjøre E6 er null verdt, iallfall er en gang nok. Dette er bare transportetappe. Dra ut til kysten, gi deg god tid, bruk fiekesnøret, og kos deg. Dette var bare et tips, og Lofoten er bare fantastisk
Ps: Det skal komme et kort til sommaren, som skal gjelde for hele kysten, sies det.
Håper det holder stikk.
Med helsing, Berit & Ola
God Jul!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Tänkte åka upp i västra delen av Norrland och i norra Norge till sommaren.
Denna tråd är perfekt, även om jag inte har något inlägg att göra ännu.
Denna tråd är konstruktiv i motsats till "Vad händer..." och "Rödingar.." Vad trött man blir.
Men som sagt, detta värmer och morro att ha dialog med våra norska vänner.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

curtan, du är en spjuver!
Vad är sluker?

Mycket i norskan förstår jag med det finns vissa ord som kanske går att gissa sig till.
Sluker, kan det vara fiskedragdrag, fluga eller något ditåt?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Hej
En sluk är ett drag typ stingsilda, det är mycket använbart för torsk och sej och finns i olika storlekar. Man kan behöva 200 till 300 gr för att komma ner dit fisken är, särskilt om det är strömt. Ska man djupare får man använda sk.stamp på 500 till 1000 gr. Om du nu skall fiska i Norge, köp då ett riktigt havsfiskespö med en lina på minst 0,50 för det brukar finnas rejäla bjässar i djupen. Enligt norrmän jag har talat med så skall fisken kokas i det saltvatten man tar från havet, den blir visst bäst då.
Ha De Curtan
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Norgesemester? Tänk efter -före

Litt Norgesreklame må vel være tillatt? Jeg anbefalte i et tidligere innlegg et besøk til øyen Andøya. Her følger noen bilder derfra...

Ta en tur da vel. Det er ikke bare Lofoten som er vakkert!
 

Bilagor

  • IMG_2982.JPG
    IMG_2982.JPG
    2,3 MB · Visningar: 36
  • IMG_6205.JPG
    IMG_6205.JPG
    1,5 MB · Visningar: 8
  • IMG_2933.jpg
    IMG_2933.jpg
    785,3 KB · Visningar: 14
Toppen