• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norges kustväg 2026

Dom flytande undervattenstunnlarna har diskuterats ett tag, idag är man nere på nästan 300m under havsytan på dom djupaste vanliga tunnlarna, någonstans där går tydligen gränsen vad som är tekniskt/ekonomiskt lämpligt.
Oljefonden har ju "några" miljarder så det är bara att sätta igång med bygget.
 
Har sett modeller av dessa tunnlar på Tekniska Muséet i Oslo för säkert 20 år sedan så planerna finns säkert.
 
Mener den dypeste veitunnel i Norge er på over 600m. Problemet med dette er de lange og bratte bakkene ned til dypet. I Oslo er det en tunnel som ble bygget ferdig i moduler og slept til Oslo hvor den ble senket ned på bunnen - Bjørvikatunnellen. Flytende betongkonstruksjoner har vært i bruk i oljeutvinningen siden tidlig 1970 - Ekkofisk tanken som ble bygget utenfor Stavanger og slept ut i Nordsjøen hvor den ble parkert på bunnen mellom oljeplatformene var den første.
 
Ser det inte som någon dröm att färdas i ett av världens vackraste land med Husbil i ett stort rör Häggen.
Nu är ju rören inte så långa och innebär att man slipper dyra och långsamma färjor.
Blir väl samma känsla som att åka Öresundsförbindelsen?
Två år senare kan vissa av oss färdas i havstunnel till Tyskland (Fehmarntunneln 2028).
Det största problemet med långa tunnlar, särskilt de som är nedsänkta i havet, är avgaser och partiklar.
 
Senast ändrad:
Prislappen på Fehmarntunneln 18km är 60miljarder (minst) ,skall betalas av med vägavgifter på 30år,
den kommer att få samma sträckning som färjan idag.
 
Tillbaka
Toppen