• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norgeresa

F

F.d. 8873

Guest
Hej alla.
Som nybliven husbilsägare hade vi tänkt att lägga första resan i närområdet med en liten avstickare till Norge ev Finland.

Någon som vet om det där är några speciella förordningar som gäller för husbil.
Tänker närmast på saker som:
Antal varningstrianglar
Varselvästar
Skylt för cykel
RESERVDUNK?
Övernattning på allmän plats
mm
Och fungerar svensk gasolflaska vid byte/påfyllning
Tacksam för svar.
mvh Tomas

Sv: Norgeresa

Jag får tacka för visat intresse.
Jag visste att Husbilsklubben var att lita på.
Hoppas nu bara att jag får användning av alla goda råd under min Norgeresa.
T

Hej alla.
Som nybliven husbilsägare hade vi tänkt att lägga första resan i närområdet med en liten avstickare till Norge ev Finland.

Någon som vet om det där är några speciella förordningar som gäller för husbil.
Tänker närmast på saker som:
Antal varningstrianglar
Varselvästar
Skylt för cykel
RESERVDUNK?
Övernattning på allmän plats
mm
Och fungerar svensk gasolflaska vid byte/påfyllning
Tacksam för svar.
mvh Tomas

Fritt ur minnet;

Det som skiljer mellan Sverige och Norge är;

I Norge skall du ha en varselväst åtkomlig från förarplats.

I Norge skall du ha en brandsläckare i bilen.

Har du obromsat släp med dig får du bara köra i 60 km/h om det väger mer än 300 kg.

I Norge skall du ha med dig snökedjor vintertid.

mvh
Ulf B
Varje år i Norge sedan 1980 :)

Hei!
Snøkjetting i bilen, bare om den er over 3500kg.
Helsing Berit og ola

Jo dessutom innan du far över gränsen så kolla hur många & hur mycket sprit Normännen köper på bolaget där efter kan du lasta husbilen för en "Tur" i Norge!!!!!!!!!!!!!!!
M. akta dej för att bli kollad, det kostar om där råkat bli lite förmycket då är priset på "Bompeng rena Rean"!!!!!!!
Mvh.

Men fyll inte Gasol förrän ni korsat kölen, ca 260kr att fylla en P11 (men de har "egen" gänga så det är inte att byta vart som helst :rolleyes: )

Definitioner på "camping" resp "sova i bilen" finns det många på, dock inte i några tyngre skrifter. Som alltid är det bra med sunt förnuft och inte utmana i onödan.

Man kan byta på en del mackar, svensk koppling kallas industrikoppling i Norge.

Det er mange steder man får flasker med industrikobling i Norge. Bla alle Jerniabutikker og Felleskjøpetbutikker. På bensinstasjon er det dyrest.

Mvh
TerjeM

Hei

Svensk kopling får man hos "alle" norske forhandlere, men ikke kompositt flasker med denne koplingen. Kun stål og aluminium.

God tur... :-)

Vad du än gör, kör inte för fort i Norge av flera anledningar. Den lindrigaste är dryga böter med ca 300:- NOK per kilometer... Ett fantastiskt land med massor av upplevelser, speciellt på högre höjder (över 1000 m), men då är det smalt, krokigt, blåsigt och underbart vackert : )

Vad du än gör, kör inte för fort i Norge av flera anledningar. Den lindrigaste är dryga böter med ca 300:- NOK per kilometer... Ett fantastiskt land med massor av upplevelser, speciellt på högre höjder (över 1000 m), men då är det smalt, krokigt, blåsigt och underbart vackert : )

Alldeles rätt, inget är egentligen billigt i Norge i jämförelse med Sverige. Men gör man som Norrmännen dvs. gör inköpen i Sverige kan man komma undan rätt lindrigt i alla fall.
Men hastigheten är ju något man styr över själv.:wink:

Tillbaka
Toppen