• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norgeresa

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Nyss hemkommen efter trevlig norgeresa med lite funderingar. Åkte från Östersund över Flatruet, mkt fint, blommande ljung överallt., mot Røros, ( tanka LPG/diesel), fin stad men varit där flera ggr, Oppdal, ( blev biltema övernattning), mot sunndalsöra, Aursjövägen (som vildmarksvägen fast upphöjt med 10!!), riktigt häftig väg, Åndalsnes, stpl flyttad lite( se hemsida Åndalsnes, )tips ladda ner Smartpark och betala,(ingen avgift som EasyPark har). Mot Trollstigen, Geiranger, Ålesund, Trondheim, Steinvikholm slott, Skalstugevägen , Tännforsen och hem. Generellt mycket bilar, 80% Tyskland, men Holland, belgien, italien, polen, tjeckien, Frankrike österrike, schweiz väl representerat. Få svenskar..!!! De campingar / stpl vi besökte blev fullsatta vid 14-16 tiden..
Bränslepriser varierar ungefär som vädret, 24-27 nok, lite ostrukturerat var det är billigare, i tex Orkanger 3 mackar, 24,66…25,68..26,78.. var tror ni jag tankade?? bensin överlag några ören Dyrare än diesel..! Har skaffat Autopassferje, ger 50% rabatt på färjor (6 st för oss), autopass för norska bompengar… väl hemma ställs bilen av … men kom på ..avställning gäller Hela dagen man ställer av i appen…alltså hade jag ” kört avställd ” hela sista dan om jag gjort det direkt..!! Nu väntade jag till nästa morgon… om nån orkat läsa ändå hit..? Hur gör n,i väntar eller ställer av på direkten..??… slutligen , en trevlig resa var det..!
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Min tanke var väl att om man mot förmodan fastnat i en fartkamera, som man inte uppmärksammat, då har man kört en avställd bil när dom kollar och skickar ut böter, då blir det ju inte kul..
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Nä kanske inte .men det måste väl iaf finnas nåt klockslag på transportstyrelsen när man avställer
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Min tanke var väl att om man mot förmodan fastnat i en fartkamera, som man inte uppmärksammat, då har man kört en avställd bil när dom kollar och skickar ut böter, då blir det ju inte kul..
Fordonet är väl "i trafik" från att man ställer på fram till att man ställer av, men betalningen jämkas så att man betalar för hela dagen fordonet ställs på (oavsett när på dygnet påställning sker) och därmed slipper betala för dagen det ställs av?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har ställt frågan (skriftligt) till Transportstyrelsen om just avställning.

Bilen är påställd fram till det klockslag man ställer av den.
Efter att den blivit avställd får den såklart inte köras. Transportstyrelsen sparar även klockslaget för avställningen.
Den dag man ställer av den betalas ingen skatt.

Betr. försäkringsbolaget kan det ju hända att de har en annan syn på detta om det skulle inträffa något missöde på avställningsdagen, t.ex. stenskott.
Skulle det inträffa kommer jag att vänta till dagen efter skadan med avställningen.
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Jag har ställt frågan (skriftligt) till Transportstyrelsen om just avställning.

Bilen är påställd fram till det klockslag man ställer av den.
Efter att den blivit avställd får den såklart inte köras. Transportstyrelsen sparar även klockslaget för avställningen.
Den dag man ställer av den betalas ingen skatt.

Betr. försäkringsbolaget kan det ju hända att de har en annan syn på detta om det skulle inträffa något missöde på avställningsdagen, t.ex. stenskott.
Skulle det inträffa kommer jag att vänta till dagen efter skadan med avställningen.
Superbra, då är jag helt nöjd och glad, fortsätter som förut ,ställer av innan nyckeln åker ur bilen…
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Tack för upplysningen, säkert en härlig resa, ja dessa "utlänningar"!!!!!
Nyss hemkommen efter trevlig norgeresa med lite funderingar. Åkte från Östersund över Flatruet, mkt fint, blommande ljung överallt., mot Røros, ( tanka LPG/diesel), fin stad men varit där flera ggr, Oppdal, ( blev biltema övernattning), mot sunndalsöra, Aursjövägen (som vildmarksvägen fast upphöjt med 10!!), riktigt häftig väg, Åndalsnes, stpl flyttad lite( se hemsida Åndalsnes, )tips ladda ner Smartpark och betala,(ingen avgift som EasyPark har). Mot Trollstigen, Geiranger, Ålesund, Trondheim, Steinvikholm slott, Skalstugevägen , Tännforsen och hem. Generellt mycket bilar, 80% Tyskland, men Holland, belgien, italien, polen, tjeckien, Frankrike österrike, schweiz väl representerat. Få svenskar..!!! De campingar / stpl vi besökte blev fullsatta vid 14-16 tiden..
Bränslepriser varierar ungefär som vädret, 24-27 nok, lite ostrukturerat var det är billigare, i tex Orkanger 3 mackar, 24,66…25,68..26,78.. var tror ni jag tankade?? bensin överlag några ören Dyrare än diesel..! Har skaffat Autopassferje, ger 50% rabatt på färjor (6 st för oss), autopass för norska bompengar… väl hemma ställs bilen av … men kom på ..avställning gäller Hela dagen man ställer av i appen…alltså hade jag ” kört avställd ” hela sista dan om jag gjort det direkt..!! Nu väntade jag till nästa morgon… om nån orkat läsa ändå hit..? Hur gör n,i väntar eller ställer av på direkten..??… slutligen , en trevlig resa var det..!rli resa
 
Toppen