• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordic husbilar i konkurs

Status
Stängd för vidare inlägg.

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Förmodligen inte
Helt säkert en bidragande orsak. Sverige var det enda landet i Europa som minskade nybilsförsäljningen av husbilar under pandemin.
Detta har ju definitivt minskat möjligheterna för Nordic att tjäna pengar.
Verkligen beklagligt att vi blir av med en Svensk tillverkare.

Mvh Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Såvit jag förstått är det Nordic Specialhusbiar (Nordic Specialhusbilar AB - Företagsinformation) som gått i konkurs – således det företag som tillverkat rullande polisstationerr, tandläkarmottagningar, vaccinationscentraler och andra specialhusbilar.

Huruvida tillverkningen av privathusbilar påverkas, är än så länge oklart.

Pålle
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Såvit jag förstått är det Nordic Specialhusbiar (Nordic Specialhusbilar AB - Företagsinformation) som gått i konkurs – således det företag som tillverkat rullande polisstationerr, tandläkarmottagningar, vaccinationscentraler och andra specialhusbilar.

Huruvida tillverkningen av privathusbilar påverkas, är än så länge oklart.

Pålle
Det är enligt alla bolag är det samma företag som tillverkar både privat och företagsbilar.
Övriga av deras bolag sysslar med service och uthyrning, tyvärr.
Mvh Per
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
De blev för beroende av en potentiell storkund som helt plötsligt inte kunde betala det som åtagits. Det är inga småpengar det handlar om...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det känns som lite godtrogenhet från Nordics sida. De har till stor del anpassat verksamheten och därmed utgifterna till en ensam kund. En kund som de under en tid inte fick tag i och som nu schappat! Affärsverksamhet ska absolut byggas på förtroende, men också på fasta och trygga kontrollpunkter. Särskilt när det rör sig om så mycket pengar att företagets omsättning är i fara. Nordic var i grunden ett friskt bolag som gick bra och hade god ekonomi! Nordiv har anmält den schappande kunden för bedrägeri. Det verkar finnas goda förutsättningar för en fällande dom där, men det hjälper inte Nordic i nuläget. Men det verkar vara en driven konkursförvaltare som hanterar konkursen, det är bra!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man kan ju då hoppas att de kan komma igen då deras övriga verksamhet tydligen var lönsam. Frågan är vilken storkund det är frågan om som tydligen beställt något de inte kan betala.....
Undrar om det inte är den där satsningen på stora Off-Roadbilar som är problemet.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Undrar om det inte är den där satsningen på stora Off-Roadbilar som är problemet.
Just ett sådant här monster såg jag i somras parkerad utanför sonens lägenhet på Kungsholmen.....
 

EvaXT

HBK Intresserad
Inlägg
14
Kommun
Visby
Just ett sådant här monster såg jag i somras parkerad utanför sonens lägenhet på Kungsholmen.....
Det var Danne Forsslunds bil du såg. Det är han som äger, driver och utvecklar xpedtionshusbilarna och han har bla anlitat Nordic som en av sina underleverantörer. Det är mycket tråkigt att höra om Nordics konkurs, särskilt när de har varit i branschen i så många år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var Danne Forsslunds bil du såg. Det är han som äger, driver och utvecklar xpedtionshusbilarna och han har bla anlitat Nordic som en av sina underleverantörer. Det är mycket tråkigt att höra om Nordics konkurs, särskilt när de har varit i branschen i så många år.

Vad är din roll i Xpedition Trucks?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen