Vad hände egentligen med Nordic? Man skulle bygga någon slags monsterhusbilar på Scaniachassi men blev mer eller mindre lurade vilket medförde konkurs om jag minns rätt. En del tveksamma inlägg förekom därefter på vårat Forum.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hade inget med monsterbilarna att göra. Det var vårdbilar som hade beställts och inte kunde betalas.Vad hände egentligen med Nordic? Man skulle bygga någon slags monsterhusbilar på Scaniachassi men blev mer eller mindre lurade vilket medförde konkurs om jag minns rätt. En del tveksamma inlägg förekom därefter på vårat Forum.
Det var en befintlig kund som hade beställt ett stort antal "vårdbilar" som skulle hyras/leasas ut till någon region. Nu var det så att där saknades det helt plötsligt pengar till detta. Märkligt kan tyckas.Vad hände egentligen med Nordic? Man skulle bygga någon slags monsterhusbilar på Scaniachassi men blev mer eller mindre lurade vilket medförde konkurs om jag minns rätt. En del tveksamma inlägg förekom därefter på vårat Forum.
Märkligt hur en offentlig beställare kan agera så företag tvingas till konkurs. Men vart tog de beställda " vårdbilarna" vägen?Det var en befintlig kund som hade beställt ett stort antal "vårdbilar" som skulle hyras/leasas ut till någon region. Nu var det så att där saknades det helt plötsligt pengar till detta. Märkligt kan tyckas.
Jag har tyvärr inte hela historien men en kvalificerad gissning är att regionens inköpare inte hade kollat huruvida pengar fanns avsatta för köpet via agenten. Vad gäller MB chassina så är det väl troligt att tillverkaren tog tillbaka de "obyggda" och några hamnade väl hos köparen av konkursboet dvs Kabe. Historien hos och med Kabe ska jag inte gå in på...Märkligt hur en offentlig beställare kan agera så företag tvingas till konkurs. Men vart tog de beställda " vårdbilarna" vägen?
Hade en gul Öggestorp i slutet av 80-talet. En fantastisk husvagn...Ok. Minns att det var någon liknande affär med KABE inblandade för länge sedan i samband med konkursen hos Öggestorp.
Alla Nordic har en isolerad skjutvägg mot förarhytten. Vi har ett finskt vintertäcke som vi drar över rutorna fram när vi besöker någon skidort på vintern för att undvika kallras när vi är fler än två och behöver använda framstolarna. De har aldrig, mig veterligen, haft Trumavärme. Alltid Alde och golvvärme. De har funnits både med Mercedes och Fiat chassien med framhjusdrift eller bakhjulsdrift. Alla deras husbilar är vinteranpassade.Har alla nordic husbilar 2005 och nyare vattenburen värme? Dubbelgolv? Alde eller truma? Alla vinterbonade så att säga?
Det låter intressant att säljaren/ägaren? Inte har koll på sådant som dubbelgolv och uppvärmningssystem! Då börjar man ju undra över övriga uppgifter?Denna bil, ifall den inte är modifierad, har Alde värmare med golvelement och radiatorer under fönster. Det finns inga dubbelgolv i en Nordic för det behövs inte. Det är rätt med Mercedes för en 2006. Bättre förarmiljö än Fiat. Jag föredrar också bakhjulsdrift.
Denna, med klubbnummer 520 är dock inte längre en"aktiv medelm", är nyservad men gäller det hela husbilen eller enbart fordonsdelen? Du kan kontakta Nordic Service i Kristinehamn på tel.+46727217026 Nordic Husbilsservice för att få deras historik på bilen. Du har ju regnumret i annonsen.
Kolla att han gör det hos Nordic Services för de vet var de ska leta efter eventuell fukt i denna bil. Han bor ju "nästgårds" till Kristinehamn. De gör även en gasoltest med systemet trycksatt.Ah, tack för tipset! Jag ska prova ringa dit imorgon ifall de delar med sig av servicehistorik även fastän man inte är ägare av bilen? Vad annat utöver fordonsdelen hör det i regel till att man ska underhålla på själva bodelen? Ska glykolen bytas med jämna mellanrum i värmaren? Förstås kolla över tätningar.
En tid har ägaren bokat för både fuktmätning och gasoltest. Så om bilen är torr och gasoltestet visar att systemet är tätt så åker jag och ser på bilen. Det har vi kommit överrens om
Nordic Services delar nog med sig av historiken de har. De ser ju dig som en potentiell servicekund. Medlem 520 sålde bilen för 8 år sedan. Transportstyrelsen.se har listan över ägare ifall du söker på regnumret. Jag kan ta fram det åt dig men jag publicerar det inte över detta forum utan det får bli i så fall per mejl. . En fullständig genomgång av bodelen (värmare, gasol, VA-systemet, skruvförband, fukt, läckage m.m.) hos Nordic Services kostar 5000-7000kr. De behöver husbilen hos sig en dag. Ifall säljaren inte kan visa det serviceprotokollet så är det väl en bra sak att be hen göra det för att du ska göra en affär. Jag tror TedT har samma MB chassie och motor som objektet du kollar på.Ah, tack för tipset! Jag ska prova ringa dit imorgon ifall de delar med sig av servicehistorik även fastän man inte är ägare av bilen? Vad annat utöver fordonsdelen hör det i regel till att man ska underhålla på själva bodelen? Ska glykolen bytas med jämna mellanrum i värmaren? Förstås kolla över tätningar.
En tid har ägaren bokat för både fuktmätning och gasoltest. Så om bilen är torr och gasoltestet visar att systemet är tätt så åker jag och ser på bilen. Det har vi kommit överrens om